Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Det virker som om det er veldig vanlig at en som har blitt misbrukt en gang opplever det igjen og igjen og igjen? Jeg har kommet borti overgripere nesten over alt. Ikke alle overgrepene er like alvorlige, men det virker som om det er noe jeg gjør som får frem det verste i menn? Det har vært sånn fra jeg var liten at over alt var det likosom krafsende og klående menn, fra onkelen min til vaktmesteren og trikkesjåføren. Er det bare uflaks?? Nei, jeg tror ikke det. Det må være noe med meg. Jeg tror at alle kan se på meg at jeg er et jævla ludder som ikke tør/orker å gjøre motstand allikevel.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/44501-hvorfor-er-det-s%C3%A5nn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner veldig godt hva du mener. Har tenkt det samme selv flere ganger. Lurt på hva slags signaler jeg sender ut som disse krekene plukker opp.

Men, jeg lurer på om ikke forklaringen kan være en annen. I ungdomstiden så festa jeg mye, drakk mye og var mildt sagt lite flink med grensesetting. Så jeg satte meg selv ofte i situasjoner hvor jeg var utsatt, og fikk igjen for det.

Jeg vet jo ikke om det kanskje kan stemme for deg.

Skulle ønske jeg hadde noen kloke svar til deg, men det har jeg dessverre ikke.

Uansett skal du vite at det ikke er deg det er noe galt med. Du er ikke noe ludder. Det er disse krekene som ikke klarer å oppføre seg som mennesker, og som ikke klarer å gi deg den respekten du er verdt.

Hei Frika,

Det er ALDRI din skyld at du blir utsatt for overgrep, mer enn det er en bankansatts "skyld" at han/hun blir utsatt for et ran.

Og du er IKKE noe "ludder". Punktum. Du ville aldri kallt noen av de andre jentene her for "ludder", og du er det selvsagt ikke selv heller!

En årsak til at mye skjer med deg kan være at du havner i farlige situasjoner. Men likevel er det AKKURAT like ulovlig for kreket å forgripe seg. (Det er like ulovlig å stjele penger om natten som om dagen! (Forstår du sammenligningen?))

Forsøk å studere hva som skjer? Hvordan kan du unngå å havne i slike situasjoner? *Aldri* tro at du er skyld i overgrep, men du kan kanskje bli flinkere å unngå situasjoner hvor krek begår overgrep?

Man kan nevne ting som "grensesetting", "kropsspråk" og mye annet. Dette er viktig, men selv om du (som et eksempel) hadde problemer med "grensesetting", så er det åpenbart ingen unnskyldning for noe krek til å begå overgrep. Det er fremdeles 100% hans ansvar og skyld.

Med vennlig hilsen

Jeg skjønner veldig godt hva du mener. Har tenkt det samme selv flere ganger. Lurt på hva slags signaler jeg sender ut som disse krekene plukker opp.

Men, jeg lurer på om ikke forklaringen kan være en annen. I ungdomstiden så festa jeg mye, drakk mye og var mildt sagt lite flink med grensesetting. Så jeg satte meg selv ofte i situasjoner hvor jeg var utsatt, og fikk igjen for det.

Jeg vet jo ikke om det kanskje kan stemme for deg.

Skulle ønske jeg hadde noen kloke svar til deg, men det har jeg dessverre ikke.

Uansett skal du vite at det ikke er deg det er noe galt med. Du er ikke noe ludder. Det er disse krekene som ikke klarer å oppføre seg som mennesker, og som ikke klarer å gi deg den respekten du er verdt.

Takk for svaret fra deg!!

". I ungdomstiden så festa jeg mye, drakk mye og var mildt sagt lite flink med grensesetting. Så jeg satte meg selv ofte i situasjoner hvor jeg var utsatt, og fikk igjen for det. "

ja det kjenner jeg godt igjen! Mange ganger har jeg nesten gravd min egen grav bare fordi jeg har vært dum og tankeløs.

Og det med manglende grenser.. jeg har kanskje ikke alltid visst når jeg skal si stopp men det har ikke med alkohol å gjøre for sånn var det allerede lenge før jeg smakte min første øl. Og hva er vitsen med å si stopp anyway? Som oftest hjelper det ikke! Men jeg tror kanskje at andre ville handlet annerledes og dermed unngått det vonde?? Selv om psykologen jeg gikk til i fem år ofte sa at det ikke var min skyld så klarer jeg ikke å tro på det. Eller jo jeg kan tro at det ikke var min skyld, men det kunne vært unngått.. hvis jeg hadde vært en annen kanskje..

Dette lager ikke så mye mening for dere kanskje..

Hei Frika,

Det er ALDRI din skyld at du blir utsatt for overgrep, mer enn det er en bankansatts "skyld" at han/hun blir utsatt for et ran.

Og du er IKKE noe "ludder". Punktum. Du ville aldri kallt noen av de andre jentene her for "ludder", og du er det selvsagt ikke selv heller!

En årsak til at mye skjer med deg kan være at du havner i farlige situasjoner. Men likevel er det AKKURAT like ulovlig for kreket å forgripe seg. (Det er like ulovlig å stjele penger om natten som om dagen! (Forstår du sammenligningen?))

Forsøk å studere hva som skjer? Hvordan kan du unngå å havne i slike situasjoner? *Aldri* tro at du er skyld i overgrep, men du kan kanskje bli flinkere å unngå situasjoner hvor krek begår overgrep?

Man kan nevne ting som "grensesetting", "kropsspråk" og mye annet. Dette er viktig, men selv om du (som et eksempel) hadde problemer med "grensesetting", så er det åpenbart ingen unnskyldning for noe krek til å begå overgrep. Det er fremdeles 100% hans ansvar og skyld.

Med vennlig hilsen

takk for svaret fra deg!!

Jeg har blitt flinkere å unngå farlige situasjoner. Jeg har jo blitt voksen og tar det mer med ro, drikker meg ikke så full og er veldig forsiktig med å bli med på nachspiel og lignende. Og det hjelper selvsagt! For det er oftest fulle menn som forgriper seg tror jeg, det er ihvertfall min erfaring.

"Og du er IKKE noe "ludder". Punktum. Du ville aldri kallt noen av de andre jentene her for "ludder", og du er det selvsagt ikke selv heller! "

Du kjenner jo ikke meg.. De andre her er sikkert skikkelige og snille piker som sliter litt (mye), men jeg tenker at jeg er helt ødelagt. Jeg har gjort så mye dumt og stygt at jeg ikke tør å tenke på det engang! Jeg spyr av meg selv. Jeg tror ikke noen ville like meg i det hele tatt hvis de kjente meg skikkelig og visste alt jeg har gjort så hvordan kan jeg like meg selv? Ludder er et passende ord.

Det gjør dritvondt å skrive det men det er godt å få det ut også!! For jeg kan jo selvfølgelig aldri si noe om det til de pripne venninnene mine og de skikkelige kollegaene... Ikke en gang til psykologen klarte jeg å fortelle om mer enn en brøkdel.

takk for svaret fra deg!!

Jeg har blitt flinkere å unngå farlige situasjoner. Jeg har jo blitt voksen og tar det mer med ro, drikker meg ikke så full og er veldig forsiktig med å bli med på nachspiel og lignende. Og det hjelper selvsagt! For det er oftest fulle menn som forgriper seg tror jeg, det er ihvertfall min erfaring.

"Og du er IKKE noe "ludder". Punktum. Du ville aldri kallt noen av de andre jentene her for "ludder", og du er det selvsagt ikke selv heller! "

Du kjenner jo ikke meg.. De andre her er sikkert skikkelige og snille piker som sliter litt (mye), men jeg tenker at jeg er helt ødelagt. Jeg har gjort så mye dumt og stygt at jeg ikke tør å tenke på det engang! Jeg spyr av meg selv. Jeg tror ikke noen ville like meg i det hele tatt hvis de kjente meg skikkelig og visste alt jeg har gjort så hvordan kan jeg like meg selv? Ludder er et passende ord.

Det gjør dritvondt å skrive det men det er godt å få det ut også!! For jeg kan jo selvfølgelig aldri si noe om det til de pripne venninnene mine og de skikkelige kollegaene... Ikke en gang til psykologen klarte jeg å fortelle om mer enn en brøkdel.

Hei Frika,

Du er fremdeles ikke noe "ludder". Om du så hadde "sovet" deg fra Vadsø til Lindesnes (og tilbake), ville du fremdeles ikke vært noe "ludder"! Det er et ord, sammen med "horete" som jeg aldri bruker for å beskrive noe menneske!

"Verdien" av et menneske (enten mann eller kvinne) avhenger nemlig IKKE av hvor mange eller hvor få personer man har vært til sengs med!

===

Du skriver du har gjort mye dumt. Det har du sikkert, fordi det har alle! Mulig du har gjort flere "dumme ting" enn gjennomsnittet, men det har jo (per definisjon) halvdelen av befolkningen!

Men du har LÆRT av de feilene du gjorde! Og det er det ikke alle som gjør! Det er ihvertfall noe å være ordentlig stolt av!

===

Veldig mange som har blitt misbrukt reagerer ved enten å ligge med flere folk enn det de egentlig hadde lyst til, eller gå til andre motpol og holde seg langt vekke fra menn. Begge reaksjoner er vanlige.

Det ER vanskelig og vondt å snakke om slikt, både til psykolog og til venner. For mange er det lettere her, fordi du er anonym.

Lær å respekter deg selv, Frika. Å se på deg selv som et det flotte mennesket du ER. Et menneske som fortjener å ha det godt!

Med vennlig hilsen

Annonse

Hei Frika,

Du er fremdeles ikke noe "ludder". Om du så hadde "sovet" deg fra Vadsø til Lindesnes (og tilbake), ville du fremdeles ikke vært noe "ludder"! Det er et ord, sammen med "horete" som jeg aldri bruker for å beskrive noe menneske!

"Verdien" av et menneske (enten mann eller kvinne) avhenger nemlig IKKE av hvor mange eller hvor få personer man har vært til sengs med!

===

Du skriver du har gjort mye dumt. Det har du sikkert, fordi det har alle! Mulig du har gjort flere "dumme ting" enn gjennomsnittet, men det har jo (per definisjon) halvdelen av befolkningen!

Men du har LÆRT av de feilene du gjorde! Og det er det ikke alle som gjør! Det er ihvertfall noe å være ordentlig stolt av!

===

Veldig mange som har blitt misbrukt reagerer ved enten å ligge med flere folk enn det de egentlig hadde lyst til, eller gå til andre motpol og holde seg langt vekke fra menn. Begge reaksjoner er vanlige.

Det ER vanskelig og vondt å snakke om slikt, både til psykolog og til venner. For mange er det lettere her, fordi du er anonym.

Lær å respekter deg selv, Frika. Å se på deg selv som et det flotte mennesket du ER. Et menneske som fortjener å ha det godt!

Med vennlig hilsen

Hei igjen Sør!!!

Det var veldig deilig at du svarte meg! Jeg har ligget og vridd på meg i halve natt og angret på at jeg skrev noe her. Til slutt måtte jeg ta en sovetablett bare for å få fred og så forsov jeg meg til jobben og i morges og da jeg våknet ringte jeg og sa at jeg er syk.. Orker ikke møte noen akkurat i dag! Slik er det noen ganger og det er stakkars sjefen min nok vant til. Jeg får heller jobbe litt mer i morgen!

Og jeg tenkte at inn på den nettsiden går jeg aldri mer og hvorfor kunne jeg ikke bare la være å skrive noe. Og jeg var helt sikker på at ingen kom til å svare noe. Men så måtte jeg sjekke og se om innlegget jeg skrev var så ille som jeg husket og da var det svar fra deg!! :)

Jeg er liksom så negativ og trist og oppgitt og klarer ikke å late som jeg ikke er det heller og prøver å ikke plage andre med det men det er ikke alltid så lett. Særlig ikke når man kan være anonym, da er det fristende å bare pøse ut alt sammen.

Men tusen takk for det hyggelige svaret fra deg! Jeg skal lagre det i hardisken i hodet mitt og prøve å tenke på det noen ganger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...