Gå til innhold

Panikkanfall


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ved noen anledninger hatt et slags « illebefinnende». Veldig ubehagelig kroppslig opplevelse der man føler at man mister bevisstheten og tenker at nå dør jeg. Jeg har ikke panikkfølelse egentlig men blir jo redd pga dette kroppslige ubehaget. Sist gang kom det som kastet på meg og det var ingen tegn på forhånd. Jeg var i en helt rolig samtale med min venninne da jeg plutselig kjente med rar og lett i hodet. Føttene bar meg ikke og jeg så alt i en tåke. Måtte legge meg ned og prøve å puste rolig. Gikk til fastlegen min som skrev : « panikkanfall». Kan panikkanfall komme sånn helt uten forvarsel eller utløsende årsak?. 

Anonymkode: 58d56...e38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan panikkanfall komme sånn helt uten forvarsel eller utløsende årsak?. 

Det er definisjonen på panikkanfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, kupton skrev:

Det er definisjonen på panikkanfall.

Er det met vanlig med slike anfall hvis man fra før har andre angstdiagnoser ? Har ofte hatt angstanfall men da vet jeg at det er angst jeg har. 

Anonymkode: 58d56...e38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Panikkanfall er svært skremmende og er noe av det verste man kan oppleve synes jeg. Ikke minst pga. at jeg har blitt så redd for å få det igjen, altså angst for angsten. Det er veldig slitsomt og tungt å "bære på" hver dag, hver time og minutt. SSRI og terapi hjelper som regel på lengre sikt.

Anonymkode: fca3e...44b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fort å få angst for panikkanfallene, siden de er eksepsjonelt ubehagelige. Men det er viktig at man vet at det ikke er noe farlig, selv om man gjerne føler at man dør - frykter alvorlige fysiske årsaker som hjerteinfarkt og slag. Det er vår fight/flight reaksjon som kobler inn selv om det ikke er bruk for den, adrenalin fosser rundt i kroppen og skaper symptomer som hjertebank, svetting og skjelving. Man kan fort hyperventilere og få ubehag som svimmelhet, prikking rundt munnen og i fingrene, besvimelsesfølelse. Få lært deg noen avslapningsteknikker - sjekk YouTube f.eks. og se om du finner noe som kan hjelpe akkurat deg. 

Jeg pleier å anbefale en bok som heter Trange rom og åpne plasser, av Torkil Berge og Arne Repål. En lettfattet, men grundig forklaring på forskjellige typer angst og hvordan man kan jobbe mot å mestre den. I sin tid var den veldig nyttig for meg mens jeg ventet på å komme i terapi. Seinere har jeg noen ganger brukt den mer som et oppslagsverk nå og da.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...