Gå til innhold

Menssmerter 1 uke før mens, er det spiralen min?


Sphynx

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg bruker kobberspiral og har hatt den i ca 3 år. Er veldig fornøyd og har hatt problemer med annen prevensjon før jeg byttet til kobberspiral. Jeg har alltid hatt sterke menssmerter og kjenner vanlighvis til eggløsninga 2 uker før mens.

Jeg har både i går og i dag hatt ekstremt vonde menssmerter. Har ikke hatt matlyst, men har ikke vært kvalm og har for det meste ligget i senga og grått. Når jeg hoster eller hikster, gjør det ekstra vondt på venusberget. Det gikk seg til med naproxen ut over dagen i går, men har ikke opplevd at det gjør så vondt at jeg tar til tårer, iallefall ikke 1 uke før jeg skal ha mens.

I dag har jeg vondt, men tar ekstra naproxen. Er småkvalm, men det kan like gjerne kommet av at jeg ikke spiser så godt. Tenker at mensen er rett rundt hjørnet, men jeg får det ikke til å stemme helt, den pleier å være ganske på tiden, og jeg venter den ca søndag 21...

Er redd det er noe galt med spiralen min. Når jeg googler menssmerter 1 uke før mens står det ''overalt'' at jeg er gravid, men jeg har ikke hatt samleie siden kanskje januar/februar og jeg tror ikke jeg er 9 måneder på vei altså :P

Så lurer på om det kan være vanlig med sterke smerter som kjennes ut som menssmerter om spiralen er på avveie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er lite sannsynlig at det er 'noe galt med spiralen' etter at du har hatt den i tre år uten aktuelle plager. Den kan ikke plutselig komme på avveier. Sjekk om du har feber. Søk lege hvis du har feber, for å undersøke om du har infeksjon. Hvis ikke, kan du se det an. Hvis det er noe som gjentar seg i syklus etter syklus, så må man tenke på tilstanden endometriose, en godartet tilstand med livmorslimhinne 'på avveier'. Det gir typisk smerter før og under menstruasjon. Det er for tidlig å si om det kan være årsaken, men se om det gjentar seg et mønster.

Vennlig hilsen Mette

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Det er lite sannsynlig at det er 'noe galt med spiralen' etter at du har hatt den i tre år uten aktuelle plager. Den kan ikke plutselig komme på avveier. Sjekk om du har feber. Søk lege hvis du har feber, for å undersøke om du har infeksjon. Hvis ikke, kan du se det an. Hvis det er noe som gjentar seg i syklus etter syklus, så må man tenke på tilstanden endometriose, en godartet tilstand med livmorslimhinne 'på avveier'. Det gir typisk smerter før og under menstruasjon. Det er for tidlig å si om det kan være årsaken, men se om det gjentar seg et mønster.

Vennlig hilsen Mette

 

Kan det også påvirke generelle smerter ved samleie?

Før jeg byttet til kobberspiral, hadde jeg kjempevondt under sex og kunne ikke bruke tamponger. Fastlege og gynekolog kunne ikke hjelpe meg så mye med det, ''det er vaginisme'' var liksom det eneste jeg fikk høre. Men siden kroppen min generelt reagerte negativt på hormon-prevensjon bestemte jeg meg selv for å få satt inn en kobberspiral (til tross for at det var ekstremt vondt :P) og det gikk seg rimelig fort til med at smerter forsvant og tamponger plutselig gikk an å få brukt. Så søkte jeg meg litt opp med vaginisme og prevensjon og leste at det kunne ha en sammenheng... Har ikke hatt noen smerter (foruten om menssmerter) siden jeg satt inn spiralen. Gikk rundt med smerter i nesten 5 år. Har hørt flere nevne endometriose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Ja, endometriose kan gi smerter ved samleie, spesielt i perioden før menstruasjonen setter i gang.

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Ja, endometriose kan gi smerter ved samleie, spesielt i perioden før menstruasjonen setter i gang.

Hilsen Mette

Tusen takk for svar. Da ser jeg det an litt til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
På 15.10.2018 den 19.08, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Gjør det, hilsen Mette

Hei, Mette!

Nå har jeg igjen smerter før mens. Forrige gang var det 1 uke og nå er det 2 uker før. Det varer bare i en dag, slik som sist, men det var så utrolig smertefullt at jeg måtte bli hjemme fra jobb. Klarer ikke beskrive det som noe annet enn gjentatte knivstikk...

Har lest meg litt opp på endometriose og begynner å misstenke dette mer og mer. Vil ta meg en tur til lege for å undersøke nærmere, men er usikker på hvordan jeg går fram og når.

Skal jeg til min fastlege, bestille hos en gynekolog, skal jeg dra på legevakten når jeg har vondt eller kan jeg dra når som helst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Ja, som jeg tidligere har omtalt, så kan det være en årsak til de beskrevne smertene. Det har ingen hensikt å dra på legevakten, de kan ikke stille diagnosen.

Jeg har to forslag.

  1. Du ber din fastlege om henvisning til gynekolog, helst på sykehus. Her kan de vurdere om det skal utføres laparoskopi (kikkhullsoperasjon)som i de fleste tilfeller er eneste mulighet for diagnose.
  2. Du kan be din fastlege om resept på p-pille som skal tas uten pause eller få en hormonspiral. Begge legemidler vil være første ledd i behandling ved påvist endometriose, så du kan jo prøve dem uten å ha diagnose og se om det hjelper. P-pillen bør tas uten pause så du unngår menstruasjon.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...