Gå til innhold

Sprøyteskrekk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal ta en meget omstridt sprøyte denne uka. Gruer meg sykt mye fordi jeg har hørt så mye negativt om den og fordi jeg alltid har hatt sprøyteskrekk (da jeg var barn kom helsesøster hjem til oss/meg og jeg holdt også på å besvime forrige gang fordi jeg har det sånn som jeg har det). 

Noen som har råd? Er bare nødt til å gjennom det. Men hvis det finnes noe jeg kan gjøre for at det skal bli lettere for meg tar jeg gjerne i mot råd. 

Anonymkode: b48cb...8e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

54 minutter siden, kupton skrev:

Det dreier seg om et ubehag i 30 sekunder.

"A man must do what a man must do". Gjelder også for kvinner.

Er jeg svak som ikke tåler et så lite ubehag? Jeg vet fra før at jeg er svak og pinglete, så du trenger ikke svare på det om du ikke vil. 

Anonymkode: b48cb...8e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, kupton skrev:

Jeg har intet ønske om å vurdere folks styrker og svakheter. Det ble bedt om et råd, og jeg ga et råd.

Ok. Takk for råd. Jeg trenger som sagt egentlig ikke din vurdering, men jeg fant ut at det ikke skadet å spørre. 

Anonymkode: b48cb...8e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er slik med fobier att man må møte de. Gjøre det man er redd for. Men det er jo ikke så lett. For meg så er det å ta en sprøyte  ikke noe skummelt i det hele tatt, men jeg har mange andre fobier. Jeg tok en sprøyte i dag, influensavaksine. Kjente ikke stikket en gang. Sist jeg var for å ta blodprøve på fürst så var det en mann før meg som måtte gå. Han turte ikke. Stor voksen mann.

 

Hvis du er veldig redd, ville det hjulpet med en beroligende tablett? Det er sikkert legen din villig til å gi deg, ettersom du har denne fobien?

Anonymkode: 100f5...3d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Si fra til at du er vettskremt og be dem prate med deg når de stikker. (letter litt på angsten)

2. IKKE se på sprøyta.

3. Klyp deg hardt i låret/armen, smerten tar litt av oppmerksomheten rundt stikket.

4. Det er vel selve stikket som gir angst, og det tar ikke 30 sekunder. Det går fort.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, venninde skrev:

1. Si fra til at du er vettskremt og be dem prate med deg når de stikker. (letter litt på angsten)

2. IKKE se på sprøyta.

3. Klyp deg hardt i låret/armen, smerten tar litt av oppmerksomheten rundt stikket.

4. Det er vel selve stikket som gir angst, og det tar ikke 30 sekunder. Det går fort.

 

Takk for at du forstår. Det er vondt å føle at man blit bedt om å ta sammen fordi dette er en bagatell. Det er lett for noen som ikke har fobi å tenke det. Satt stor pris på svaret ditt, det hjalp å få forståelse. 

Anonymkode: b48cb...8e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for at du forstår. Det er vondt å føle at man blit bedt om å ta sammen fordi dette er en bagatell. Det er lett for noen som ikke har fobi å tenke det. Satt stor pris på svaret ditt, det hjalp å få forståelse. 

Anonymkode: b48cb...8e4

Men hva er det med den lille sprøyta som er så skummelt? Jeg mener ikke å være frekk altså, jeg skjønner det bare ikke. Ubehaget er jo over på null komma niks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Står faktisk i mye ubehag. Men takk for råd. 

Anonymkode: b48cb...8e4

Det meste av dette ubehaget er nok verre enn en liten sprøyte du knapt merker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok meg sammen skikkelig, så jeg slapp å ta sprøyte. Prøver med en voltarenkur i stedet. 

Anonymkode: b48cb...8e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Lillemus skrev:

Men hva er det med den lille sprøyta som er så skummelt? Jeg mener ikke å være frekk altså, jeg skjønner det bare ikke. Ubehaget er jo over på null komma niks.

Jeg kan dessvrre ikke forklare det. Hadde jeg det, hadde det vært lettere for meg å ta meg sammen også. Jeg skjønner ikke hvorfor jeg har så sterk angst for mus heller. Jeg føler meg jo skikkelig svak og pinglete pga det. Men jeg tar meg sammen så mye som jeg klarer og gjør det jeg må. 

Anonymkode: b48cb...8e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Lillemus skrev:

Men hva er det med den lille sprøyta som er så skummelt? 

Jeg har det sånn med blodprøver. Det gjør ikke vondt engang, men jeg får en slags panikkangst likevel. Har ingen kontroll over det.

Anonymkode: fde4d...e15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har det sånn med blodprøver. Det gjør ikke vondt engang, men jeg får en slags panikkangst likevel. Har ingen kontroll over det.

Anonymkode: fde4d...e15

Det er så rart; jeg har det ikke sånn når det kommer til blodprøver, men det kan skyldes at jeg føler jeg har kontroll siden jeg selv har lært det. Men jeg forstår hvordan du har det. Jeg kan ikke noe for det selv. Men har skjønt at det handler om å ta seg sammen.

Anonymkode: b48cb...8e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprøyteskrekk har jeg aldri hatt selv, men jeg vet hva angst er - og det er ekstremt reelt uansett hva man er redd for. Men lab-personalet på legekontorene er vant til at pasienter er redde; nålefobi/sprøyteskrekk er blant de mer vanlige fobiene i befolkningen.Fortell om angsten din; det er virkelig ikke noe å skamme seg over. Personalet på legekontorene vil gjøre det så skånsomt og lett som mulig for deg. Om du vet du f.eks. kan bli svimmel, be om du kan få ligge mens de setter sprøyta. Kan det hjelpe deg at de prater med deg så du blir distrahert f.eks? Se en annen vei, kanskje det hjelper å visualisere et sted du vet du slapper av? Det gjør jeg når jeg får sjekket blodtrykket, fordi det har en tendens til å fyke til himmels når legen tar det.  Er du redd for smerte, kan du kjøpe EMLA plaster eller krem reseptfritt på apoteket (plastrene er kanskje lettest å bruke. Jeg kjenner et par diabetikere (har dia1 selv, så har jo noen bekjente med samme skavanken). De bruker begge pumper og må skifte nåla et par ganger i uke. Disse sverger til plaster. Preparatet bedøver innstikksstedet. 

Lykke til :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...