Gå til innhold

Ingangsetting når man er gravid over 40?


Guerrito

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid, 40 år og kommer til å være 40 ved termin. En jordmor jeg var hos sa jeg skal settes igang ved termin på grunn av min alder.

 

Jeg er i tillegg nylig konisert men dette hadde ingen påvirkning på det hun sa slik jeg forstod.

 

Men siden har verken legenmin eller annnen jordmor jeg snakket med ment det samme. Nå er jeg bekymret, hva skal jeg forholde meg til? Hvem tar feil?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

28 minutter siden, Guerrito skrev:

Jeg er gravid, 40 år og kommer til å være 40 ved termin. En jordmor jeg var hos sa jeg skal settes igang ved termin på grunn av min alder.

 

Jeg er i tillegg nylig konisert men dette hadde ingen påvirkning på det hun sa slik jeg forstod.

 

Men siden har verken legenmin eller annnen jordmor jeg snakket med ment det samme. Nå er jeg bekymret, hva skal jeg forholde meg til? Hvem tar feil?

 

 

Jeg kjenner flere som har født etter 40, var ikke så veldig langt unna 40 under siste fødsel selv heller.Har aldri hørt om at man da rutinemessig skal settes i gang, er det nytt?  

 

 

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Xtra skrev:

Jeg kjenner flere som har født etter 40, var ikke så veldig langt unna 40 under siste fødsel selv heller.Har aldri hørt om at man da rutinemessig skal settes i gang, er det nytt?  

 

 

Det er det jeg ikke aner- for det var én jordmor som sa dette til meg mens lege og annen jordmor ikke kjente til dette.

Forklaringen jeg fikk var at man er mer utsatt for svangerskapsforgivftning osv ved alder o at man derfor lenger ikke venter lenger enn til termin. 

Det er noe frustrende når ingen kan svare meg på dette om det er korekt eller ikke- mulig det går ann å kontakte sykehuset dirwekte med et slikt spørsmål tro...

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Guerrito skrev:

Det er det jeg ikke aner- for det var én jordmor som sa dette til meg mens lege og annen jordmor ikke kjente til dette.

Forklaringen jeg fikk var at man er mer utsatt for svangerskapsforgivftning osv ved alder o at man derfor lenger ikke venter lenger enn til termin. 

Det er noe frustrende når ingen kan svare meg på dette om det er korekt eller ikke- mulig det går ann å kontakte sykehuset dirwekte med et slikt spørsmål tro...

 

 

 

 

 

Jeg trodde heller man ble fulgt tettere opp med tanke på mulige komplikasjoner om man er (litt) eldre. Skjønner det er frustrerende å ikke vite. Ring fødeavdelingen på sykehuset og hør, da vel. Tror det er helt greit at man ringer sykehuset der man har fått fødeplass.

 

Glemte i farten at dette var skrevet under forum for gynekologi, kanskje du får svar fra gynekologen her :) 

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Dette er fra Veilederen for norske gynekologer:

  • Alle kvinner bør tilbys rutinemessig vurdering 7-9 dager over termin ultralyd (289-291 dager)
  • Induksjon av fødsel anbefales ved
    • Estimert fostervekt <2900-3000 g for 41-42 svangerskapsuker
    • Redusert fostervannsmengde
    • Termin ultralyd er forskjellig fra beregning ut fra siste menstruasjon
    • Mors alder >38 år

Hvis det kommer tilleggsfaktorer som høyt blodtrykk (svangerskapsforgiftning), dårlig allmenntilstand etc. Så blir det tatt med i vurderingen.

Du kan altså regne med å bli satt i gang ca en uke over termin, hvis du ikke har født til den tid.

Lykke til, vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎16‎.‎10‎.‎2018 den 14.44, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Tusen takk for svar- det er sikkert dette jordmoren mente 🙂Dette er fra Veilederen for norske gynekologer:

  • Alle kvinner bør tilbys rutinemessig vurdering 7-9 dager over termin ultralyd (289-291 dager)
  • Induksjon av fødsel anbefales ved
    • Estimert fostervekt <2900-3000 g for 41-42 svangerskapsuker
    • Redusert fostervannsmengde
    • Termin ultralyd er forskjellig fra beregning ut fra siste menstruasjon
    • Mors alder >38 år 

Hvis det kommer tilleggsfaktorer som høyt blodtrykk (svangerskapsforgiftning), dårlig allmenntilstand etc. Så blir det tatt med i vurderingen.

Du kan altså regne med å bli satt i gang ca en uke over termin, hvis du ikke har født til den tid.

Lykke til, vennlig hilsen Mette

Tuse takk for svar- da var det sikkert dette jordmoren mente 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...