Gå til innhold

Ikke prioritert som ufør

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er ny som uføretrygdet etter å ha strevd noen år med å klare arbeidslivet. Går i traumeterapi og ble anbefalt psykomotorisk fysioterapi. Da jeg kontaktet en dame på det lokale fysioterapisenteret fikk jeg vite at HELFO ikke vil prioritere uføretrygdede. Det var en litt rar følelse egentlig og en helt ny måte å se på meg selv. Er det slik hele behandlingsapparatet tenker?.

Anonymkode: 094b6...ad7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sammfunnsøkonomisk er det lønnsomt å prioritere de som er i arbeid. Men rettferdig er det ikke akkurat.

Anonymkode: 304a7...1f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er riktig at det er dedikerte ressurser i helsevesenet til å holde folk i arbeid. Skjønner at det kan oppleves urettferdig for noen, men uten noen i arbeid blir det lite penger til trygd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skulle ikke forbause meg! 

Imidlertid synes jeg at du bør sende en e-post til HELFO, fortell hva fysioterapeuten sa, og be om å få tilsendt lover/forskrifter eller prioriteringer som regulerer uføres manglene rett til behandling på lik linje med funksjonsfriske. Finnes ikke dette, be dem om en skriftlig bekreftelse på at du har rett til behandling på lik linje med andre. Ta med til fysioterapeuten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det slik hele behandlingsapparatet tenker?.

Jeg tror du har kommet i kontakt med et senter som driver med "Raskere tilbake" eller noe slikt. Det er en ordning for å få sykemeldte raskere tilbake i jobb. I resten av helsevesenet er det ingen slike føringer for prioritering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, kupton skrev:

Jeg tror du har kommet i kontakt med et senter som driver med "Raskere tilbake" eller noe slikt. Det er en ordning for å få sykemeldte raskere tilbake i jobb. I resten av helsevesenet er det ingen slike føringer for prioritering.

Håper du har rett. Vet med sikkerhet at dette ikke var «raskere tilbake» eller noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Jeg synes det er riktig at det er dedikerte ressurser i helsevesenet til å holde folk i arbeid. Skjønner at det kan oppleves urettferdig for noen, men uten noen i arbeid blir det lite penger til trygd. 

Kanskje min slitasje kommer av trofast jobbing i en tøff jobb i 30 år. Skulle jeg da ikke kvalifisere for hjelp når kroppen og psyken ikke fungerer lenger?. Jeg vil egentlig ikke være til bry eller ta andre sin plass men kanskje jeg kunne ha unngått å havne der jeg er i dag hvis jeg hadde bedt om hjelp før. Forstår poenget ditt men det « svir» når du presenterer det så kynisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, venninde skrev:

Det skulle ikke forbause meg! 

Imidlertid synes jeg at du bør sende en e-post til HELFO, fortell hva fysioterapeuten sa, og be om å få tilsendt lover/forskrifter eller prioriteringer som regulerer uføres manglene rett til behandling på lik linje med funksjonsfriske. Finnes ikke dette, be dem om en skriftlig bekreftelse på at du har rett til behandling på lik linje med andre. Ta med til fysioterapeuten. 

Alle har rett til behandling, men de som feks er sykemeldt går først i køen. Noe jeg har forståelse for. Nå spørs det litt på diagnosen da. Har selv kommet fort inn til manuell terapeut pga type skade og store smerter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje min slitasje kommer av trofast jobbing i en tøff jobb i 30 år. Skulle jeg da ikke kvalifisere for hjelp når kroppen og psyken ikke fungerer lenger?. Jeg vil egentlig ikke være til bry eller ta andre sin plass men kanskje jeg kunne ha unngått å havne der jeg er i dag hvis jeg hadde bedt om hjelp før. Forstår poenget ditt men det « svir» når du presenterer det så kynisk. 

Det er ikke for å være kynisk, men jeg tenker at det er viktig både for individ og samfunn at så få som mulig havner utenfor arbeidslivet. I ditt tilfelle er det kanskje dumt at du ikke ba om hjelp før - selv om det er lite å gjøre med det i nåværende situasjon. 

Det er et ubestridelig faktum at skal vi ha en velferdsstat med et sikkerhetsnett for de som ikke kan jobbe, så må flest mulig være i arbeid. Derfor mener jeg at det må settes av ressurser til å opprettholde arbeidsevne, men det betyr ikke at en er mer verdifull enn en annen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Det er ikke for å være kynisk, men jeg tenker at det er viktig både for individ og samfunn at så få som mulig havner utenfor arbeidslivet. I ditt tilfelle er det kanskje dumt at du ikke ba om hjelp før - selv om det er lite å gjøre med det i nåværende situasjon. 

Det er et ubestridelig faktum at skal vi ha en velferdsstat med et sikkerhetsnett for de som ikke kan jobbe, så må flest mulig være i arbeid. Derfor mener jeg at det må settes av ressurser til å opprettholde arbeidsevne, men det betyr ikke at en er mer verdifull enn en annen. 

Alle forstår logikken i det du sier her. Likevel tenker jeg at helsevesenet så langt som mulig  bør prioritere etter alvorlighetsgrad av sykdom og lidelsestrykk fremfor pasientens produktivitet. Dessuten har vel en del som ikke lenger jobber betalt skatt i mange år. Jeg har i tillegg bidratt med å « poppe» ut noen unger som nå jobber og bidrar til samfunnets økonomi. De jobber faktisk i helsevesenet og kan være grei å ha når eldrebølgen setter inn 😉.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dette hørtes merkelig ut. Jeg har selv uføre, og trenger fysio to ganger i uka. Dropper jeg det, vil jeg bli verre av konsekvenser som følge av skade jeg pådro meg (som har gitt kroniske følger). Måtte ikke vente så lenge heller selv om det var avtale med kommunen og det hele. De sa aldri noe om at de prioriterte etter hvor man fikk. pengene sine fra. Et annet sted jeg henvendte meg, sa de at de ikke prioriterte kronikere og prøvde å selge private.fysioterapeuter uten avtale i stedet - noe jeg ikke har penger til. Så det er forskjell på instituttene. Produktiv eller ikke produktiv. Det handler om folks livskvalitet og evne til å fungere i hverdagen og. 

Men det var kanskje en tanke om at HELFO kunne dekke hele utgiften? I så fall kjenner jeg ikke reglene. Men det går an å forsøke og trekke det fra på skatten som ekstrautgifter i forbindelse med sykdom. Ta i tilfelle vare på alle kvitteringer osv., som du kan legge ved. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en merkelig holdning . Helt enig. Jeg har selv møtt lignende så ofte. Man må bare " klype seg i armen". Håper det blir bedre for deg om det kommer annen politikk.Men det er vel neppe å håpe i verden av i dag. Lykke til. Håper det ikke er lenge å vente.😋

Anonymkode: fb5f3...2ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...