Gå til innhold

Noen som har stått på ssri i tiår? (uten å måtte øke dosen)


lokeren

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg lurer rett og slett på det er noen på forumet her som har stått på ssri i mange år, kanskje 10-20 år, uten å måtte øke dosen?  

 

Er litt redd for at zoloften skal slutte å virke en vakker dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja det har jeg. Ikke vet jeg hvor mye den egentlig virker, men blir uansett enda dårligere når jeg har prøvd å slutte, så nå tenker jeg livslangt. har ikke endret dose, i tilfelle ned, ikke opp. Har du god effekt ville jeg prist meg lykkelig, og ellers gjort det jeg kunne for å holde meg stabil. Da tenker jeg på et mest mulig aktivt liv, med en del trening og sosial kontakt, og ellers meningsfulle aktiviteter i hverdagen. Regelmessig døgnrytme inkludert, med sunn mat. Og ta en dag av gangen, å bekymre seg fører ingen steder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, lokeren skrev:

Hei,

 

Jeg lurer rett og slett på det er noen på forumet her som har stått på ssri i mange år, kanskje 10-20 år, uten å måtte øke dosen?  

 

Er litt redd for at zoloften skal slutte å virke en vakker dag :)

Unødvendig å bekymre seg om dette på forhånd. 

Anonymkode: e85e1...3df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, tilstede skrev:

Ja det har jeg. Ikke vet jeg hvor mye den egentlig virker, men blir uansett enda dårligere når jeg har prøvd å slutte, så nå tenker jeg livslangt. har ikke endret dose, i tilfelle ned, ikke opp. Har du god effekt ville jeg prist meg lykkelig, og ellers gjort det jeg kunne for å holde meg stabil. Da tenker jeg på et mest mulig aktivt liv, med en del trening og sosial kontakt, og ellers meningsfulle aktiviteter i hverdagen. Regelmessig døgnrytme inkludert, med sunn mat. Og ta en dag av gangen, å bekymre seg fører ingen steder. 

Godt å høre at du har effekt etter så lang tid. Selv har jeg stått på Zoloft i 2 år snart nå. Og jeg er livredd for at den skal slutte å fungere :) 

Ellers forsøker jeg å gjennomføre alle rådene du nevner, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, lokeren skrev:

Hei,

 

Jeg lurer rett og slett på det er noen på forumet her som har stått på ssri i mange år, kanskje 10-20 år, uten å måtte øke dosen?  

 

Er litt redd for at zoloften skal slutte å virke en vakker dag :)

Ja, SNRI. Vet ikke om den virker eller egentlig noen sinne har virket. Ble bra (for en stund) etter at jeg begynte på det, men så lenge etter at jeg betviler om endringa hadde med medisinen å gjøre. Blitt like dårlig igjen flere ganger. Likevel har jeg brukt den i over ti år 🤣 (med et år pause i forbindelse med svangerskap der jeg holdt meg til bare Remeron). Kanskje ikke vits å ta den da, men tør ikke begynne på noe nedtrapping på en stund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips for at SSRI skal fortsette å fungere:

1. (mest viktig): IKKE rot med dosen på egen hånd, ikke seponer fordi du tror du er frisk.

2. Ikke let etter nye angster når du er kvitt en av de. Vær obs på at hodet ofte vil lete for deg.

3. Oppretthold sunne vaner

4. Bruk anledningen når du er bedre til å gi deg selv et bedre liv, rydd vekk problemer du ikke trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, issomethingwrong skrev:

Tips for at SSRI skal fortsette å fungere:

1. (mest viktig): IKKE rot med dosen på egen hånd, ikke seponer fordi du tror du er frisk.

Ok. Men er ditt råd at man aldri seponerer da eller? Jeg trodde jeg var blitt bedre, og forsøkte derfor å trappe ned. Det gikk ikke så bra, så trappet opp igjen.  Begynner heldigvis å føle meg litt bedre nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Kalevaala skrev:

Jeg har gått på Cipralex i ganske nøyaktig 5 år.   Har nøyaktig samme gode effekt fortsatt, og regner med at det fortsetter. 

Det er godt å høre :) Går du cipralex pga angst eller depresjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Villanda skrev:

Ja, SNRI. Vet ikke om den virker eller egentlig noen sinne har virket. Ble bra (for en stund) etter at jeg begynte på det, men så lenge etter at jeg betviler om endringa hadde med medisinen å gjøre. Blitt like dårlig igjen flere ganger. Likevel har jeg brukt den i over ti år 🤣 (med et år pause i forbindelse med svangerskap der jeg holdt meg til bare Remeron). Kanskje ikke vits å ta den da, men tør ikke begynne på noe nedtrapping på en stund. 

Ok :) Ble du noe dårligere det ene året med pause da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg stod på Cipralex i over 10 år mot depresjon, men fikk stadig tilbakefall. 

Så var det en klok lege som fant på å henvise meg til DPS til utredning. Der fikk jeg diagnosen bipolar, og begynte med stemningsskapende og antipsykotisk medisin i tillegg til et SNRI. Cipralex ble seponert. Psykiateren sa at det ikke var rart at Cipralex alene (monoterapi) hadde hjulpet meg. 

Anonymkode: f110c...f09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, lokeren skrev:

Ok. Men er ditt råd at man aldri seponerer da eller? Jeg trodde jeg var blitt bedre, og forsøkte derfor å trappe ned. Det gikk ikke så bra, så trappet opp igjen.  Begynner heldigvis å føle meg litt bedre nå.

Hvis du har en «organisk» depresjon eller angstlidelse bør du aldri seponere. 

Hvis du har en forbigående reaksjon, eventuelt har lært deg i terapi å mestre et konkret problem som gir angst eller depresjon er det noe annet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har generalisert angst, samt depresjon, begge disse tilstandene utviklet seg gradvis over flere år. Men jeg kan allikevel tidfeste når «helvetet» begynte, det var en konkret episode som forverret alt sammen. Nå har jeg stått på antidepressiva i to år, med god effekt.

Forsøkte å Google litt, men ble ikke så mye klokere. Hva er «organisk» depresjon? Jeg lurer på om det er dette jeg har. Anbefaler du en livlang behandling ssri?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, lokeren skrev:

Jeg har generalisert angst, samt depresjon, begge disse tilstandene utviklet seg gradvis over flere år. Men jeg kan allikevel tidfeste når «helvetet» begynte, det var en konkret episode som forverret alt sammen. Nå har jeg stått på antidepressiva i to år, med god effekt.

Forsøkte å Google litt, men ble ikke så mye klokere. Hva er «organisk» depresjon? Jeg lurer på om det er dette jeg har. Anbefaler du en livlang behandling ssri?

Jeg mener om du har en angst som på en måte har en fysisk årsak, akkurat som bipolar lidelse er en fysisk sykdom. Ikke at du har fått angst fordi du var i en skilsmisse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Jeg mener om du har en angst som på en måte har en fysisk årsak, akkurat som bipolar lidelse er en fysisk sykdom. Ikke at du har fått angst fordi du var i en skilsmisse.

Jeg skjønner. Men det er jo vanskelig å vite om det er en fysisk årsak bak angsten. Som sagt, den har kommet gradvis hos meg i voksen alder. Men var aldri plaget i barne- og ungdomstiden :)

Endret av lokeren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, lokeren skrev:

Ok :) Ble du noe dårligere det ene året med pause da?

Nei. Var nok verre i det svangerskapet jeg tok bare Efexor, og ikke Remeron. Det kan ha litt med arbeidssituasjon å gjøre. Hm.. dette var jo en tankevekker:  De alvorligste depresjonene (evt. inkl. en blanda - da skulle vel ad egentlig blitt seponert, men jeg hadde ikke bp-diagnose den gangen) og hypomani har jeg fått mens jeg har brukt både SSRI eller SNRI OG Tolvon eller Remeron. Min verste hypomani også, men det er jo ikke så overraskende.  Men har hatt mange gode perioder på disse medisinene også da. 

Endret av Villanda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, lokeren skrev:

Det er godt å høre :) Går du cipralex pga angst eller depresjon?

Begge, men først og fremst depresjon.  Hadde tilbakevendende depresjoner.  Etter at jeg startet på Cipralex har de sluttet helt å komme.  På kjøpet ble jeg kvitt angst og flyskrekk, høydeskrekk og min livslange fobi mot å kaste opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Kalevaala skrev:

Begge, men først og fremst depresjon.  Hadde tilbakevendende depresjoner.  Etter at jeg startet på Cipralex har de sluttet helt å komme.  På kjøpet ble jeg kvitt angst og flyskrekk, høydeskrekk og min livslange fobi mot å kaste opp. 

Høres veldig bra ut :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...