Gå til innhold

Første svangerskapskontroll og blodprøver


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg var på første svangerskapskontroll i dag, som viste seg å bli litt bomtur. Jeg er i følge mens-termim ca 11+4 uker på vei, og fikk beskjed om at de første svangeskapskontroll blodprøvene jeg skal ta ikke kan tas før jeg har bikket uke 12. Det var litt trettendeplass, ikke minst fordi jeg har et stykke å kjøre til legen min og må jo ta meg fri fra jobb. Nå på torsdag skal jeg imidlertid på tidlig UL undersøkelse hos gynekolog like i nærheten. Dette blir jo da en dag før uke12. Er det likevel for tidlig å ta disse blodprøvene denne dagen, så jeg slipper enda en tur?

Jeg vil jo uansett på mer presis termin dato hos gynekolog, og det vilje kanskje avgjør nærmereom det blir for tidlig. Men spørsmålet blir da likevel om det er for tidlige ta 12-ukes blodprøvene i uke 11+9.

 

Anonymkode: 46959...8c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det hørs veldig rart ut. Uke 11+4 eller uke 12 må komme ut på ett. Du må i all fall kunne ta blodprøvene hos gynekologen.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men spørsmålet blir da likevel om det er for tidlige ta 12-ukes blodprøvene i uke 11+9.

Hva med å ringe den som sa det var for tidlig og spørre? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Jeg kjenner ikke til svangerskapsprøver hvor noen dager til eller fra spiller stor rolle. Ring lege eller jordmor hvor du var til 1.kontroll og hør hvilke prøver det dreier seg om.

Hilsen Mette

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Kayia skrev:

Hva med å ringe den som sa det var for tidlig og spørre? :) 

Jeg mente, ring de som skal ta tidlig UL og spør dem om også de vil be deg vente. Som spesialisten her syns jeg dette høres ut som en rar praksis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mette Moen, Gynekolog

De som tar ultralyd har sannsyligvis ikke kjennskap til aktuelle prøver. Du må høre med fastlegen (?) som du var hos og få en rekvisisjon til prøvetaking.

 Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

De som tar ultralyd har sannsyligvis ikke kjennskap til aktuelle prøver. Du må høre med fastlegen (?) som du var hos og få en rekvisisjon til prøvetaking.

 Hilsen Mette

Rekvisisjonen er klar, men jeg fikk beskjed om å ta blodprøvene først ETTER jeg ha bikket uke 12. Nå håper jeg at jeg kan ta blodprøvene i dag, torsdag en dag før uke 12 (11+6) i følge menstermin likevel. Dette for å slippe enda en lang kjøretur tilbake til legekontoret mandag.

Men regner med jeg får svar på dette i morgen. 

Takk for svar!

Anonymkode: 46959...8c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Kan du opplyse om hvilke prøver som det er krysset av for på din rekvisisjon? Jeg er litt nysgjerrig.

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...