Gå til innhold

Til Kupton


Mia87

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med alvorlig ocd. Mot min ocd så får jeg Fevarin. Nå har jeg nettopp fått vite at jeg ikke skal ha koffein så lenge jeg går på Fevarin. Dette skremte meg. Har begynt å bli redd for om Fevarinen også da kan virke inn på hjerterytmen? Forlenge QT tiden? Og er det farlig å gå på Fevarin hvis en er undervektig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 timer siden, Mia87 skrev:

Jeg sliter med alvorlig ocd. Mot min ocd så får jeg Fevarin. Nå har jeg nettopp fått vite at jeg ikke skal ha koffein så lenge jeg går på Fevarin.

Er det hold i det? Hvem sier det? Da hadde jeg slutta på medisinen 🤣. Store mengder koffein er sikkert ikke lurt uansett, og det virker nok ikke mot angsten akkurat, men totalavhold??

Dette skremte meg. Har begynt å bli redd for om Fevarinen også da kan virke inn på hjerterytmen? Forlenge QT tiden?

Får du eksponeringsterapi i tillegg? Å fortsette å ta medisinen kan være en måte å eksponere seg på. Evt. etter å ha tatt et EKG, hvis du har risikofaktorer for hjerterytmeforstyrrelser, f.e. plutselig hjertedød i nær familie.

Og er det farlig å gå på Fevarin hvis en er undervektig?

Tja.., ikke å være tynn i seg selv vil jeg tro, men hvis du spiser veldig lite, kaster opp jevnlig og/eller bruker mye avføringsmiddel, kan det føre til hjerterytmeforstyrrelser, kanskje i større grad enn Fevarin. 

 

Endret av Villanda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver ikke noe om hvor undervektig. Svaret mitt er generelt.

Fevarin hemmer enzymet CYP1A2 som er viktig for nedbrytingen av koffein. Det betyr ikke at en ikke skal drikke kaffe, men det betyr at en ikke må være en stordrikker av kaffe. Virkningen av for høyt koffeinnivå er hjertebank, skjelving og urofølelse. Hvis en får det etter kaffedrikking, har en drukket for mye.

Fevarin alene er ikke problematisk for hjerterytmen inkl. QT-tiden. Men om en tar medisiner som forlenger QT-tid og samtidig har den samme interaksjon med Fevarin som koffein, nemlig at det øker serumkonsentrasjonen, forstår en at QT-tiden kan bli forlenget.

Fevarin og undervektig: Er du svært undervektig, må du ta dette opp med din psykiater. Kan ikke si noe generelt om dette da jeg ikke vet om din BMI er 19, 15, 11 eller 9.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du tar Fevarin, vil en kopp kaffe tilsvare fem kopper kaffe uten Fevarin, og virkningen henger igjen lenge. Dette gjør at jeg egentlig vil fraråde kaffe så lenge du tar Fevarin. 

QT-tid: Fevarin er ikke kjent for å forlenge QT-intervallet, og er blant de SSRI som i minst grad gjør det. Personlig er det bare ett SSRI jeg bekymrer meg for i så måte, og det er ikke Fevarin (og heller ikke Cipralex som har fått en del uberettiget omtale for dette). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Når du tar Fevarin, vil en kopp kaffe tilsvare fem kopper kaffe uten Fevarin, og virkningen henger igjen lenge. Dette gjør at jeg egentlig vil fraråde kaffe så lenge du tar Fevarin. 

QT-tid: Fevarin er ikke kjent for å forlenge QT-intervallet, og er blant de SSRI som i minst grad gjør det. Personlig er det bare ett SSRI jeg bekymrer meg for i så måte, og det er ikke Fevarin (og heller ikke Cipralex som har fått en del uberettiget omtale for dette). 

Synest fem kopper kaffe fungerer fint 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Mia87 skrev:

Jeg sliter med alvorlig ocd. Mot min ocd så får jeg Fevarin. Nå har jeg nettopp fått vite at jeg ikke skal ha koffein så lenge jeg går på Fevarin. Dette skremte meg. Har begynt å bli redd for om Fevarinen også da kan virke inn på hjerterytmen? Forlenge QT tiden? Og er det farlig å gå på Fevarin hvis en er undervektig?

Utenom tråden, jeg har brukt Ssri mot OCD med litt effekt. Når jeg nå la til lamictal mot stemningssvigninger har det hatt en fantastisk bieffekt ved at jeg nå er fullstendig syptomfri fra min OCD.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, issomethingwrong skrev:

Når du tar Fevarin, vil en kopp kaffe tilsvare fem kopper kaffe uten Fevarin, og virkningen henger igjen lenge. Dette gjør at jeg egentlig vil fraråde kaffe så lenge du tar Fevarin. 

QT-tid: Fevarin er ikke kjent for å forlenge QT-intervallet, og er blant de SSRI som i minst grad gjør det. Personlig er det bare ett SSRI jeg bekymrer meg for i så måte, og det er ikke Fevarin (og heller ikke Cipralex som har fått en del uberettiget omtale for dette). 

Hvilket Ssri tenker du på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen. Hadde lyst til å svare under hvert innlegg, men fikk det ikke til. Er så lite teknisk av meg! Som svar til deg Kupton så har jeg en bmi på 18,4. Setter utrolig stor pris på alle svarene jeg har fått:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper at alle som lider av OCD vurderer å få hjelp hos et OCD-team. Det er virkelig verdt et forsøk. 

Anonymkode: 37855...36f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Villanda skrev:

Synest fem kopper kaffe fungerer fint 🤣

Hehe ja, men når man er redd for QT-tiden ligger det litt i kortene at man er redd for hjerte og hjerterytme, og da er ikke alltid fem kopper kaffe en fordel 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Bergogdal skrev:

Hvilket Ssri tenker du på?

Jeg er usikker på om jeg vil skrive det her. Vil nødig skremme folk til å ikke ta medisinen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

27 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Jeg er usikker på om jeg vil skrive det her. Vil nødig skremme folk til å ikke ta medisinen sin.

Hvis påstanden din er godt begrunnet, er det bare en fordel om folk diskuterer det med foreskrivende lege mener nå jeg😊 Selvfølgelig må ingen endre på medisineringen sin på egenhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, issomethingwrong skrev:

Hehe ja, men når man er redd for QT-tiden ligger det litt i kortene at man er redd for hjerte og hjerterytme, og da er ikke alltid fem kopper kaffe en fordel 😅

Tja.. Det kommer jo an på om livet er verd å leve uten kaffe 🤣. Hender jeg og hjertet mitt også kommer litt i utakt. Mindre kaffe er likevel uaktuelt inntil det evt. er dokumentert en farlig urytme eller jeg selv merker en sammenheng. Kanskje jeg blir lurt til å drikke koffeinfri når jeg blir dement. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, issomethingwrong skrev:

Jeg er usikker på om jeg vil skrive det her. Vil nødig skremme folk til å ikke ta medisinen sin.

Kan du si hvorfor akkurat denne er verre enn de andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.10.2018 den 21.47, kupton skrev:

Jeg mener at styret med QT-tid er en hype med mindre en fra før har et langt QT-syndrom.

Jeg synes ikke det er en hype at psykofarmaka forlenger QT-intervallet, men for de fleste er det jo bare et tegn på EKG og har ingen praktisk betydning. Dog finnes det jo noen som får dramatisk forlengelse og det synes jeg man skal ta på alvor. 

TdP er jo ikke en spøk, det er rimelig alvorlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært gjennom så mange slike perioder. Serotonergt syndrom. På 33 år så jeg det en gang - overdose SSRI. Aldri ved normalt bruk. Interaksjoner med enkelte SSRI. Aldri opplevd problemet. SJS og Lamictal. Det skal ha vært 2 tilfeller i Europa. QT-forlengelse og TdP - ikke et tilfelle hos personer som før medisinering har normal QT.

Det er som med store rovdyr i Norge: Ingen har blitt drept siden på 1700-tallet. Men det skrives mye om det. Hvert år drepes folk av hunder og naut, men det bryr vi oss ikke om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...