Gå til innhold

P-piller - Hvordan vet jeg at jeg ikke er gravid


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Fikk på fredag skrevet ut en resept på Loette fra gynekologen, jeg har ikke så veldig mye peiling på p-piller, da det er min første gang på prevensjon. Jeg har tidligere kun brukt kondom og i enkelte tilfeller angrepille. Jeg hentet p-pillene i går men fikk da Almina 28. Jeg skal starte pånde neste uke når jeg har menstruasjon. Men har en del spørsmål. Når jeg går på de hvite pillene (sukkerpiller), og får en kunstig blødning er det tegn på at jeg ikke er gravid? Eller må jeg teste meg med graviditetstest hver måned? Går man opp i vekt når man går på p-piller? Hvordan skal jeg huske å ta de og hva skjer om jeg glemmer å ta de på 1-3 timer?

Anonymkode: cd129...e64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Fint at du har skaffet deg prevensjon. Hvis du starter med pillen på første menstruasjonsdag, så er du beskyttet fra starten. Hvis du starter på annet tidspunkt i syklus, så må du bruke  prevensjon i tillegg (kondom)  i den første uken. Du kan glemme å ta pillen i 12 timer og likevel ha fullbeskyttelse. Hvordan du skal huske å ta pillen? det avhenger av dine rutiner. Noen legger brettet i tannglasset, og tar pillen sammen med tannpuss. Noen legger brettet i sminkepungen og tar pillen sammen med sminkestellet (og da har man pillene med på reise). Hvis blødningen uteblir, kan det være tegn på graviditet, men det kan også være på grunn av pillen, men du bør ta en graviditetstest. Får du blødning, er du ikke gravid.

Man går ikke mer opp i vekt enn andre kvinner som bruker ikke-hormonell prevensjon.

Fikk du svar på alle dine spørsmål? Vennlig hilsen Mette

PS med p-piller kan du i realiteten selv bestemme når du vil ha menstruasjon. Du kan hoppe over en menstruasjon hvis du hopper over de hvite tabletter og starter rett på neste brett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...