Gå til innhold

Kupton - medisiner mot generalisert angst


lokeren

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det finnes medisiner (SSRI/SNRI) som har godkjent indikasjon GAD. De mildner symptomene, men har sjelden en avgjørende/betydelig effekt på GAD.

GAD skyldes et slags tankemønster, en måte å forholde seg til verden på. Dette kan endres ved hjelp av metakognitiv terapi, som meg bekjent er den eneste tilnærming som har avgjørende effekt på GAD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, lokeren skrev:

Hei,

 

Er det sant det ikke finnes medisiner mot generalisert angst? Bortsett bra Benzo da.

Takker for svar :)

Lest "Livet er et usikkert prosjekt"? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, kupton skrev:

Det finnes medisiner (SSRI/SNRI) som har godkjent indikasjon GAD. De mildner symptomene, men har sjelden en avgjørende/betydelig effekt på GAD.

GAD skyldes et slags tankemønster, en måte å forholde seg til verden på. Dette kan endres ved hjelp av metakognitiv terapi, som meg bekjent er den eneste tilnærming som har avgjørende effekt på GAD.

Dette var skuffende for meg å lese. Jeg har såkalte biologiske depresjoner (husker ikke om "biologisk" er rette ordet, men det er ihvertfall ingen ytre faktorer som trigger, og kognitiv terapi hjelper ikke). Jeg har i den senere tid opplevd generalisert angst, samtidig med at depresjonen kom tilbake. Startet på Cipralex på nytt, og merker at depresjonen er nesten borte, angsten har bedret seg noe. 

Angsten virker også kun å være av fysisk art. Med det mener jeg at jeg ikke går rundt og bekymrer meg, men jeg opplever likevel en kraftig redselsfølelse, jeg har svimmelhet, hjertebank, nervøs blære og urolig mage. Tror du likevel jeg kan ha nytte av metakognitiv terapi? Hadde et håp om at Cipralexen var min redning. Men må kanskje belage meg på å leve med uroen.

Anonymkode: b6423...a31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, kupton skrev:

Det finnes medisiner (SSRI/SNRI) som har godkjent indikasjon GAD. De mildner symptomene, men har sjelden en avgjørende/betydelig effekt på GAD.

GAD skyldes et slags tankemønster, en måte å forholde seg til verden på. Dette kan endres ved hjelp av metakognitiv terapi, som meg bekjent er den eneste tilnærming som har avgjørende effekt på GAD.

Ok, takk :) Ja, metakognitiv terapi har hjulpet masse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Eva Sofie skrev:

Hva med Lyrica? Jeg ser det står i Felleskatalogen at den skal hjelpe mot GAD.

Det hjelper nok til å dempe angsten litt mens det er i kroppen det også. Men ingen avgjørende endring for de fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Eva Sofie said:

Hva med Lyrica? Jeg ser det står i Felleskatalogen at den skal hjelpe mot GAD.

Min erfaring: Lyrica var langt mer effektivt på GAD enn noe SSRI. Det største problemet er vel tilvenning og fare for avhengighet, som med benzo. Vet ikke om Kupton mener det kun hjelper på kroppslige symptomer, og ikke på evinnelig grubling og bekymring. Som sagt hjalp det også bra på det siste hos meg, og tror slett ikke det er uvanlig. 

Anonymkode: fb552...b1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok Lyrica en periode, men ikke i en voldsom dose. Rundt 150mg/daglig. Selv om dette var et forsøk mot epilepsi, vil jeg si at jeg følte meg roligere og mer stabil i humøret på den. Ikke hadde jeg bivirkninger heller. Men så var nevrologen allikevel redd for noen bivirkninger som kan slå seg på øynene (jeg ser dårlig fra før av, så vil vil ikke ødelegge mer). Egentlig surt, for jeg tror det ville funke var for meg. Det som er ankepunktene mot Lyrica er faren for avhengighet, og at noen visst nok sliter voldsomt. med å komme av medikamentet. Et visst misbrukspotensiale har det nok også - er jo nå blitt et b-preparat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slitt mye med GAD i perioder, og svært mye siste året. Har brukt cipralex, og økt helt opp til 20 mg uten at det gir noen effekt. Jeg begynner å bli mer og mer overbevist om at antidepressive gir liten hjelp for de fleste av oss som sliter med sterk angst. Og flere store undersøkelser har vist at det er et fåtall som får noen særlig målbar hjelp av slike preparatet. Jeg skulle ønsket at de hadde virket, men nå har jeg prøvd i snart et år, og ventet på virkningen. Jeg har siste dagene tatt en sobril 10 mg per dag, og da har jeg fått noen roligere timer. Men tørr ikke å bruke høyere doser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Satt litt på spissen:

Medisiner kan ikke gjøre noe med at man synes det er hensiktsmessig å grue seg i to måneder til en eksamen eller at man tenker at det hjelper å grue seg til en flytur (som om man kan holde flyet i luften med tankene sine). 

Men: Det finnes et utvalg medisiner (betablokkere, lavdose antipsykotika, antidepressiva for noen, Lyrica, etc) som kan gjøre angstreaksjonen og spenningene mindre ubehagelig. Men tankemåten må man ta et oppgjør med selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Satt litt på spissen:

Medisiner kan ikke gjøre noe med at man synes det er hensiktsmessig å grue seg i to måneder til en eksamen eller at man tenker at det hjelper å grue seg til en flytur (som om man kan holde flyet i luften med tankene sine). 

Men: Det finnes et utvalg medisiner (betablokkere, lavdose antipsykotika, antidepressiva for noen, Lyrica, etc) som kan gjøre angstreaksjonen og spenningene mindre ubehagelig. Men tankemåten må man ta et oppgjør med selv.

Jeg tar 25 mg quipetion en time før leggetid. Denne medisinen demper tankekjøret og gjør at jeg stort sett får hvile og sove om natta. Angsttankene kan være svært sterke og hemmende. Fornuften forstår på en måte at dette bare er tanker, og at de ikke er virkelige. Men det er ikke lett å vinne over angsten. Den lever sitt eget liv og produserer sine vonde tanker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.10.2018 den 4.20, kupton skrev:

Det finnes medisiner (SSRI/SNRI) som har godkjent indikasjon GAD. De mildner symptomene, men har sjelden en avgjørende/betydelig effekt på GAD.

GAD skyldes et slags tankemønster, en måte å forholde seg til verden på. Dette kan endres ved hjelp av metakognitiv terapi, som meg bekjent er den eneste tilnærming som har avgjørende effekt på GAD.

Men..GAD er en litt sånn enkelt og greit diagnose å sette. Tipper at mange med diagnose GAD er feildiagnostisert, gjerne av allmennpraktikere, dvs at det ligger andre mekanismer bak deres symptomer. Da kan det hende at det allikevel finnes medisin som gir god effekt mot deres plager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå føler jeg en dyp skam og motløshet over å ha angst. Eller kanskje mest sinne, jeg er rasende sinnt på noen av dere akkurat nå men også sånn at tårene triller. Hva er vitsen egentlig?. Er så sinnt og lei meg at jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg. Når man har prøvd og prøvd og prøvd og prøvd og prøvd. 

Anonymkode: f1c3d...fa8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat nå føler jeg en dyp skam og motløshet over å ha angst. Eller kanskje mest sinne, jeg er rasende sinnt på noen av dere akkurat nå men også sånn at tårene triller. Hva er vitsen egentlig?. Er så sinnt og lei meg at jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg. Når man har prøvd og prøvd og prøvd og prøvd og prøvd. 

Anonymkode: f1c3d...fa8

Jeg forstår deg godt. Prøvd og prøvd, og håpet, og så blir man slått til jorden av angst, trøtthet og skuffelser gang på gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Bergogdal skrev:

Men..GAD er en litt sånn enkelt og greit diagnose å sette. Tipper at mange med diagnose GAD er feildiagnostisert, gjerne av allmennpraktikere, dvs at det ligger andre mekanismer bak deres symptomer. Da kan det hende at det allikevel finnes medisin som gir god effekt mot deres plager.

Optimisme er uansett en bra sak :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Satt litt på spissen:

Medisiner kan ikke gjøre noe med at man synes det er hensiktsmessig å grue seg i to måneder til en eksamen eller at man tenker at det hjelper å grue seg til en flytur (som om man kan holde flyet i luften med tankene sine). 

Men: Det finnes et utvalg medisiner (betablokkere, lavdose antipsykotika, antidepressiva for noen, Lyrica, etc) som kan gjøre angstreaksjonen og spenningene mindre ubehagelig. Men tankemåten må man ta et oppgjør med selv.

Hva gjør en når man ikke gruer seg til noe spesielt/ikke har fykt/angst for noe spesielt men likevel har angst symtomer som kvalme, fjernhet og uro?

Anonymkode: 07eb9...954

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...