Gå til innhold

Lyst


Villanda

Anbefalte innlegg

Skal gå en tur i skogen i dag. Fordi jeg har LYST. Mange måneder siden sist!

Føler jeg har blitt løftet en hel del allerede, bare fjerde dagen på Wellbutrin. Alle de år jeg har brukt SSRI, SNRI, Remeron, Tolvon..  Har jo blitt bedre på de, måneder etter oppstart eller økt dose, men då vet jeg ikke om det var medisinen eller tida som virka. Remeron og Tolvon har nok hjulpet litt, og alle fall indirekte via dårlig søvn.

TMS og Wellbutrin (Hvis det er mulig med så rask effekt og det ikke er tilfeldig. Eller placebo, men placebo har også en verdi) er det som funker fir meg ser det ut som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ❤️ Wellbutrin. Det du beskriver er en av årsakene. I dag satte jeg ny rekord for meg siden jeg var sånn 13-14 år, med sammenhengende 1 km jogging. Er dog seig og tung og stiv i beina sånn ca annenhver dag, og at musklene frempå leggene kneler, men det tenker jeg ikke er så rart siden jeg har gått fra totalt inaktiv til å være aktiv hver eneste dag siste ukene. Håper effektene hos deg vedvarer, synes det er så flott å lese om denne utviklingen din! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ohh, nå kom jeg til å tenke på alle gangene jeg har blitt demotivert av andres tilsynelatende gode fremgang og positivitet. Håper du ikke opplever det slik, er ikke ment slik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Mëmëso skrev:

Ohh, nå kom jeg til å tenke på alle gangene jeg har blitt demotivert av andres tilsynelatende gode fremgang og positivitet. Håper du ikke opplever det slik, er ikke ment slik. 

🤗. For jogginga di. Når jeg begynner å jogge, er det faktisk et tegn på at jeg holder på, eller har blitt, hypoman. Jeg jogger ALDRI ellers, men jeg går tur i skogen, i oppoverbakke, i ulendt terreng.

Jeg har det ikke slik, jeg blir ikke demotivert av andres fremgang. 🙂. Synes det er fint at det også blir skrevet her når det går bra!

Hvis jeg skulle klaget på det du skrev om din fremgang, ville det være å kaste stein når en sitter i glassbur. 😉. Var jo det denne tråden starta med.

Rart å tenke på hvor fysisk den utmattelsen i en depresjon kan føles. Det å gå i skogen nå, til dels med puls opp til 180, etter måneder med inaktivitet, føltes lettere enn å gå opp trappa eller flatt i de maks 10 minuttene det tar å gå til bussen på mitt dårligste. Og du har til og med jogga!

Har tenkt av og til på om burde jobba med tankene i tillegg til å spise piller. Men kroppen føles like tung om jeg korrigerer negative tanker. Det er som å gå med influensa. Man føler seg ikke bedre av influensa av å tenke positivt. Mulig det ville hjulpet på sikt då, jeg vet ikke. Tror jo jeg greier å snu tankene, men burde kanskje jobbet mer systeamatisk med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Mëmëso skrev:

Jeg ❤️ Wellbutrin. Det du beskriver er en av årsakene. I dag satte jeg ny rekord for meg siden jeg var sånn 13-14 år, med sammenhengende 1 km jogging. Er dog seig og tung og stiv i beina sånn ca annenhver dag, og at musklene frempå leggene kneler, men det tenker jeg ikke er så rart siden jeg har gått fra totalt inaktiv til å være aktiv hver eneste dag siste ukene. Håper effektene hos deg vedvarer, synes det er så flott å lese om denne utviklingen din! 

Har foreløpig ikke noe mer uro, og sover ikke mindre. Sovet åtte og en halv time i natt! Og ikke høyere hvilepuls. Merker ikke andre bivirkninger heller. Bivirkninger pleier vel å komme før virkning. 

Merker bare at plutselig kan jeg gjøre ganske mye, og mer effektivt, uten utmattelse i etterkant. Og jeg bekymrer meg mindre for det jeg ikke gjør. Er nesten mer avslappa!

Har du bivirkninger av den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, Mëmëso skrev:

Jeg ❤️ Wellbutrin. Det du beskriver er en av årsakene. I dag satte jeg ny rekord for meg siden jeg var sånn 13-14 år, med sammenhengende 1 km jogging. Er dog seig og tung og stiv i beina sånn ca annenhver dag, og at musklene frempå leggene kneler, men det tenker jeg ikke er så rart siden jeg har gått fra totalt inaktiv til å være aktiv hver eneste dag siste ukene. Håper effektene hos deg vedvarer, synes det er så flott å lese om denne utviklingen din! 

Kjennet det også akkurat frampå leggene etter gåturene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Villanda skrev:

🤗Jeg har det ikke slik, jeg blir ikke demotivert av andres fremgang. 🙂. Synes det er fint at det også blir skrevet her når det går bra!

Så bra! Jeg ble brått redd for å være skrytete og fæl.

13 timer siden, Villanda skrev:

Rart å tenke på hvor fysisk den utmattelsen i en depresjon kan føles. Det å gå i skogen nå, til dels med puls opp til 180, etter måneder med inaktivitet, føltes lettere enn å gå opp trappa eller flatt i de maks 10 minuttene det tar å gå til bussen på mitt dårligste. Og du har til og med jogga!

I know. Jeg kan egentlig ikke skjønne at det er mulig. Å selv i perioder hvor jeg ikke har vært deprimert, har ikke kroppen føltes så "normal" og på plass, som den gjør med Wellbutrin. Jeg er andre gang på Wellbutrin nå, og jeg opplevde denne "normaliteten" første gangen også. Hadde jeg visst det alle de gangene jeg har trasset meg til å være aktiv mens jeg følte jeg hadde mursteiner som lår og ikke opplevde fremgang "uansett". 

13 timer siden, Villanda skrev:

Har tenkt av og til på om burde jobba med tankene i tillegg til å spise piller. Men kroppen føles like tung om jeg korrigerer negative tanker. Det er som å gå med influensa. Man føler seg ikke bedre av influensa av å tenke positivt. Mulig det ville hjulpet på sikt då, jeg vet ikke. Tror jo jeg greier å snu tankene, men burde kanskje jobbet mer systeamatisk med det.

For min del kan jeg kan snu litt på det du skriver. Jeg føler meg nesten like fæl selv om energien er der. Det går opp og ned, en del uro, en del svart. Tross alt er det også veldig mye bedre nå enn for en måned siden. Men jeg vet ikke om piller kan snu det helt for meg heller. I følge psykiateren vil det ikke det. Men jeg er ikke bipolar da. 

13 timer siden, Villanda skrev:

Har foreløpig ikke noe mer uro, og sover ikke mindre. Sovet åtte og en halv time i natt! Og ikke høyere hvilepuls. Merker ikke andre bivirkninger heller. Bivirkninger pleier vel å komme før virkning. 

Merker bare at plutselig kan jeg gjøre ganske mye, og mer effektivt, uten utmattelse i etterkant. Og jeg bekymrer meg mindre for det jeg ikke gjør. Er nesten mer avslappa!

Har du bivirkninger av den?

Jeg sover bra, ca. 9,5-11 timer pr. natt. Mulig det kommer av Seroquelen at jeg sover så lenge. Drømmer en del. Er definitivt mer avslappa. Kan virke som en motsetning til det jeg skrev lenger opp, men alt i alt stemmer det, tar ting mer som det kommer uten å være så redd. Merker ingen bivirkninger som jeg kan sette fingeren på. Har begynt å miste og velte en del ting, blitt noen knuste glass i det siste. Men vet ikke om det kan tilskrives bivirkninger. I så fall har jeg en følelse av at det kan være pga. litium. Men vet ikke. Måler ikke puls. Blodtrykket har gått jevnt ned fra jeg kom på sykeshuset til nå. Da var det 150/ettellerannet, denne uken var det 119/75. Spiser mer medisiner nå enn da, da hadde jeg tatt 150 mg. Wellbutin en knapp mnd. 

13 timer siden, Villanda skrev:

Kjennet det også akkurat frampå leggene etter gåturene. 

Jeg tenker at jeg kanskje bør roe litt, men nå er det jo så gøy. Det kan kanskje være lurt å finne en måte å trene litt styrke på. Foreløpig er det uaktuelt med treningssenter og hjemmetrening er bare å glemme for min del. Prøver å gå i kupert terreng, minst mulig asfalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Mëmëso skrev:

Så bra! Jeg ble brått redd for å være skrytete og fæl.

I know. Jeg kan egentlig ikke skjønne at det er mulig. Å selv i perioder hvor jeg ikke har vært deprimert, har ikke kroppen føltes så "normal" og på plass, som den gjør med Wellbutrin. Jeg er andre gang på Wellbutrin nå, og jeg opplevde denne "normaliteten" første gangen også. Hadde jeg visst det alle de gangene jeg har trasset meg til å være aktiv mens jeg følte jeg hadde mursteiner som lår og ikke opplevde fremgang "uansett". 

For min del kan jeg kan snu litt på det du skriver. Jeg føler meg nesten like fæl selv om energien er der. Det går opp og ned, en del uro, en del svart. Tross alt er det også veldig mye bedre nå enn for en måned siden. Men jeg vet ikke om piller kan snu det helt for meg heller. I følge psykiateren vil det ikke det. Men jeg er ikke bipolar da. 

Jeg sover bra, ca. 9,5-11 timer pr. natt. Mulig det kommer av Seroquelen at jeg sover så lenge. Drømmer en del. Er definitivt mer avslappa. Kan virke som en motsetning til det jeg skrev lenger opp, men alt i alt stemmer det, tar ting mer som det kommer uten å være så redd. Merker ingen bivirkninger som jeg kan sette fingeren på. Har begynt å miste og velte en del ting, blitt noen knuste glass i det siste. Men vet ikke om det kan tilskrives bivirkninger. I så fall har jeg en følelse av at det kan være pga. litium. Men vet ikke. Måler ikke puls. Blodtrykket har gått jevnt ned fra jeg kom på sykeshuset til nå. Da var det 150/ettellerannet, denne uken var det 119/75. Spiser mer medisiner nå enn da, da hadde jeg tatt 150 mg. Wellbutin en knapp mnd. 

Jeg tenker at jeg kanskje bør roe litt, men nå er det jo så gøy. Det kan kanskje være lurt å finne en måte å trene litt styrke på. Foreløpig er det uaktuelt med treningssenter og hjemmetrening er bare å glemme for min del. Prøver å gå i kupert terreng, minst mulig asfalt. 

Driver ikke og måler pulsen hele tiden, men ser på FITBITappen. Har for høy hvilepuls, men ikke verre nå enn til vanlig. 

Roe ned.. Ja, den gyldne middelvei er kanskje bra. Men vet ikke om det er sånn for deg at hvis du gjør for mye, føler du deg dårligere igjen? Har det sånn når er nede og så smått begynner å bli litt bedre, og overvurderer meg selv. Over det stadiet nå tror jeg at 😀

Tenker all aktivitet er bra. Hvis du går tur får du jo samtidig frisk luft og dagslys.

Får du annen hjelp, mot det at du føler deg fæl, etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Villanda skrev:

Driver ikke og måler pulsen hele tiden, men ser på FITBITappen. Har for høy hvilepuls, men ikke verre nå enn til vanlig. 

Roe ned.. Ja, den gyldne middelvei er kanskje bra. Men vet ikke om det er sånn for deg at hvis du gjør for mye, føler du deg dårligere igjen? Har det sånn når er nede og så smått begynner å bli litt bedre, og overvurderer meg selv. Over det stadiet nå tror jeg at 😀

Tenker all aktivitet er bra. Hvis du går tur får du jo samtidig frisk luft og dagslys.

Får du annen hjelp, mot det at du føler deg fæl, etc?

Har ikke merket at jeg blir sliten av for mye aktivitet nå siste ukene, men merker det godt når det blir mye prating og tenking og matbutikk og andre ting som skjer. Sånn sett er aktivitet mål nummer 1 for dagen akkurat nå, deretter poliklinikk og legetimer, så er alt annet, husarbeid, matlaging, klesvask etc. en bonus som jeg prøvet ikke å ha så mange tanker rundt. Denne uken har jeg to poliklinikktimer og 1 legetime. Kastet opp tidligere i dag etter poliklinikktimen, blir spennende å se hva uken bringer... :)

Har lest at du får behandling, men fortrinnsvis medisiner nå? Har du hatt pratebehandling tidligere, og synes du det i så fall var greit? Du kan tenke deg det igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slår deg! 😜. Har en psykologtime, to fastlegetimer, en avtale på poliklinikk på sykehuset, en psykiatertime og en utviklingssatale 😅. Halvparten har med barna å gjøre da,  men dog.

Ja, går til psykiater med ujevne mellomrom. Ikke noe systematisk prateterapi. Blir justering av medisiner, jobbe med forebyggingsplan, og når jeg blir dårlig drøfting av tiltak der og da. Kan ta kontakt om det er noe jeg lurer på mellom avtalene. Synest det er fint sånn, men blir nok avslutta om jeg nå bare blir mer stabil.

Har gått til psykolog før og pratet, bl.a.. kognitiv terapi. Greit da, men er ikke motivert for det nå. Har du noen  prate med?

Håper oppkastet ble med den ene gangen. God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...