Gå til innhold

Urinretensjon svangerskap


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er førstegangs gravid i uke 15. Fra ca uke 12 har jeg hatt symptomer på urinretensjon med intens sprengfølelse i blæra og tømmingsproblemer. Fikk deretter UVI-symptomer (svie, hyppig vannlatning). Urindyrkning viste e.coli sensitiv for alle antibiotika og jeg ble kvitt infeksjonen, men det først etter to kurer.

Ingen trodde først at jeg kunne ha resturin, men tømming med engangskateter har vist opptil 300 ml resturin, noe som er altfor mye.

Jeg er helsepersonell selv og har forsøkt å finne litteratur om urinretensjon i svangerskap og årsaker. Finner ingen relevante søk på norsk, kun artikler på UpToDate og PubMed m.m. Det står nevnt at urinretensjon i svangerskap er uvanlig og som oftest skyldes inkarserert (innkilt) livmor, at den ligger i klem i bekkenet, noe som kan være farlig for mor og foster. Ingen jeg har snakket med vet hva dette er, men man har sett på UL at alt er bra med barnet.

jordmor mener at urinretensjon hos gravide ikke er uvanlig og er ikke opptatt av å utrede årsak, men kun behandle symptomet med engangskateterisering.

Mine spm er: Hvor vanlig er urinretensjon i graviditeten? Må ikke årsak utredes?

er redd for at livmoren ligger fast i bekkenet og at ingen vet hvordan man skal se dette. Har lest at det kan sees vel UL, men av og til er det vanskelig og det må da gjøres MR.

Anonymkode: a642d...280

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det beste vil være å få en lege til å undersøke deg og se om livmoren er bevegelig. Jeg har aldri sett inkarserert livmor, men mener at det kan forekomme ved bakoverliggende livmor som ikke rettes opp. Noen ganger kan en muskelknute (myom) gi problem med blæretømning, så best ville det være med undersøkelse hos gynekolog.

Her er to artikler som du kanskje kan lese.

Vennlig hilsen Mette

PS gi tilbakemelding om resultat av evt undersøkelse.

************************* 
Clin Exp Obstet Gynecol. 2016;43(1):131-3.
Incarceration of gravid uterus by growing subserosal myoma: case report.
Abstract

Incarceration of gravid uterus is a rare condition, occurring in one in 3,000 to 10,000 pregnancies during second trimester. Incarceration of uterus can cause several complications, such as uterine rupture, labor dystocia, and uncontrollable postpartum hemorrhage. Early diagnosis is important to prevent these complications, but there are no standard treatments of incarceration of gravid uterus. The authors present a case report of incarceration of gravid uterus caused by growing subserosal myoma, which was treated with myomectomy during second trimester

**********************
Arch Gynecol Obstet. 2005 Nov;273(1):55-7. Epub 2005 Oct 28.
Incarceration of the retroverted gravid uterus: the key to successful treatment.
Abstract
INTRODUCTION:

Incarceration of the retroverted gravid uterus is rare, and it is difficult to make a diagnosis, and, therefore, difficult to treat. We present two cases of incarceration of the retroverted gravid uterus.

CASE REPORT:

Two pregnant women presented with urinary retention at 14 weeks' gestation. We tried to push the gravid uterus upward, but in the end the two women underwent cesarean section. In one of the women it was possible to relieve incarceration of the retroverted gravid uterus.

CONCLUSION:

There was no sign of endometriosis in these pregnancies, which is important to evaluate when pregnant women have a complication.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...