Gå til innhold

Hypomani


Gjest anbr42

Anbefalte innlegg

Har jeg forstått det riktig at en hypomani kan bli mildere på grunn av medisiner? 

Psykepleieren mente at jeg ikke fremstod hypoman, men alt i meg vet at jeg er det. Det er bare mildere symptomer fordi jeg er medisinert. 

Til tross for medisinene er jeg likevel høyt oppe i stemningsleiet, har mer energi, mindre behov for søvn, mer glad og sosial, prater uten problemer med fremmede (til vanlig er jeg veldig sky), osv. Så jo, jeg vet at jeg er hypoman, og derfor irriterer det meg at psykepleieren sa at hun ikke så på meg som hypoman.

Det jeg vil med dette innlegget, er å få støtte på at man kan ha hypomani selv om andre ikke kan "se" det så godt. Og at medisinene er med og demper litt, slik at hypomanien blir mildere. 

Anyone? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan, i hvert fall for en liten stund fremstå upåfallende selv om man er hypoman. 

Anonymkode: 526f1...e87

Ja. Det hun sa at hun merket, var at jeg satt urolig, var mer pratsom, våken og "med". Og at jeg hadde godt humør. Men hun ville ikke kalle det hypomani. Da sa jeg at jeg føler meg hypoman, men at medisinene demper dette noe. Hvordan kan hun si slikt til meg når jeg med meg selv vet jeg er hypoman? Jeg fortalte henne at jeg hadde fått gjort masse husarbeid, og blitt veldig engasjert i et par temaer. Og de andre symptomene.

Jeg ble opprørt over å ikke bli "trodd", derfor søker jeg støtte her på at man kan virke mindre påfallende pga medisiner. På grunn av medisinene tar det ikke helt av, liksom. Noen som er enige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, anbr42 skrev:

Ja. Det hun sa at hun merket, var at jeg satt urolig, var mer pratsom, våken og "med". Og at jeg hadde godt humør. Men hun ville ikke kalle det hypomani. Da sa jeg at jeg føler meg hypoman, men at medisinene demper dette noe. Hvordan kan hun si slikt til meg når jeg med meg selv vet jeg er hypoman? Jeg fortalte henne at jeg hadde fått gjort masse husarbeid, og blitt veldig engasjert i et par temaer. Og de andre symptomene.

Jeg ble opprørt over å ikke bli "trodd", derfor søker jeg støtte her på at man kan virke mindre påfallende pga medisiner. På grunn av medisinene tar det ikke helt av, liksom. Noen som er enige?

Det er ingen tvil om at bipolare episoder kan bli mildere når en går på medisiner. 

Anonymkode: 526f1...e87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen tvil om at bipolare episoder kan bli mildere når en går på medisiner. 

Anonymkode: 526f1...e87

Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv kan jeg være ganske hypoman eller manisk uten medisiner, men hvis jeg blir gitt f.eks Zyprexa eller Temesta, kan jeg heller virke sliten, trøtt og treig. Etter hvert som medikamentene går ut av systemet øker symptomene igjen, osv.

Anonymkode: 9eb9b...246

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til min siste kommentar: Da jeg skrev at jeg husker NHD sammenlignet "det" med vinterdekk og sommerdekk, så mente jeg medisiner. 

Altså at bilen sklir mindre med vinterdekk (medisiner), og mer uten vinterdekk (medisiner).

Nå skal jeg legge meg. Natti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, anbr42 skrev:

Til min siste kommentar: Da jeg skrev at jeg husker NHD sammenlignet "det" med vinterdekk og sommerdekk, så mente jeg medisiner. 

Altså at bilen sklir mindre med vinterdekk (medisiner), og mer uten vinterdekk (medisiner).

Nå skal jeg legge meg. Natti

Synest det var en god sammenligning. Og jo krappere svingene er (tolket jeg som triggere), jo bedre veigrep trenger man for ikke å skli utfor, på den ene eller andre siden.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medisiner gjør episodene mildere. Når det gjelder om det er en hypomani, må en også se på personens "baseline". Hvordan er endringen sett i forhold til hvordan den enkelte er til vanlig.

Når psykepleieren ikke så på deg som hypoman, er det ikke fordi vedkommende ikke tror deg, men fordi hn ikke observerte noen endring. Det betyr ikke at det er sykepleierens observasjon som er fasiten på diagnosen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...