Gå til innhold

Hva sier man til legevakten når man ringer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva sier man til legevakten når man ringer? Psykiateren skrev i epikrisen at jeg kunne ta kontakt med legevakten og bli lagt inn igjen dersom jeg hadde behov for det, denne epikrisen ble også sendt til legevakten.

Anonymkode: b2e10...282

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du forklarer enkelt og greit situasjonen. At du ha det veldig vanskelig (hva som er problemet). Gjerne også at du trenger en innleggelse og psykiateren sa at du kunne ta kontakt med legevakten for innleggelse ved behov. 

Anonymkode: 6079b...2e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du forklarer enkelt og greit situasjonen. At du ha det veldig vanskelig (hva som er problemet). Gjerne også at du trenger en innleggelse og psykiateren sa at du kunne ta kontakt med legevakten for innleggelse ved behov. 

Anonymkode: 6079b...2e3

Takk for svar. Kan jeg si noe sånt som: "Hei! Jeg ble skrevet ut fra psykiatrisk for noen dager siden og fikk beskjed om at jeg kunne ringe legevakten for å bli innlagt igjen dersom jeg hadde behov for det"? 

Anonymkode: b2e10...282

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Kan jeg si noe sånt som: "Hei! Jeg ble skrevet ut fra psykiatrisk for noen dager siden og fikk beskjed om at jeg kunne ringe legevakten for å bli innlagt igjen dersom jeg hadde behov for det"? 

Anonymkode: b2e10...282

God løsning

Anonymkode: 2072e...76a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes egentlig ikke man burde foreslå løsningen selv i møte med helsepersonell. 

Man burde heller fortelle om symptomene sine, og så kan det bli opp til behandlende lege eller behandler hva løsningen er. Kanskje man blir møtt med en negativ holdning hvis man kommer med en konkret bestilling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, issomethingwrong skrev:

Jeg synes egentlig ikke man burde foreslå løsningen selv i møte med helsepersonell. 

Man burde heller fortelle om symptomene sine, og så kan det bli opp til behandlende lege eller behandler hva løsningen er. Kanskje man blir møtt med en negativ holdning hvis man kommer med en konkret bestilling. 

Generelt sett kan det være et godt råd, men i den konkrete situasjonen trådstarter beskriver, synes jeg ikke det er det. Dersom utskrivende lege har oppfordret vedkommende til å ta kontakt med legevakt og si fra dersom behov for ny innleggelse oppstår kort tid etter innleggelsen, så synes jeg det er fornuftig å informere også en legevaktslege om nettopp det. I motsatt fall kan det gå med mye unødvendig tid for legen. 

Anonymkode: 4d65a...add

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Generelt sett kan det være et godt råd, men i den konkrete situasjonen trådstarter beskriver, synes jeg ikke det er det. Dersom utskrivende lege har oppfordret vedkommende til å ta kontakt med legevakt og si fra dersom behov for ny innleggelse oppstår kort tid etter innleggelsen, så synes jeg det er fornuftig å informere også en legevaktslege om nettopp det. I motsatt fall kan det gå med mye unødvendig tid for legen. 

Anonymkode: 4d65a...add

Jeg er dessverre helt uenig med deg.

Selv om man har fått beskjed om at man kan bli innlagt igjen, er det legen på legevakten som tar denne vurderingen. Det er ikke gitt at innleggelse er det riktige tiltaket , det må legen vurdere. 

Jeg er helt for at man oppsøker hjelp, men det er forskjell på et sykehus og et hotell. Dette antar jeg du også har forståelse for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Jeg er dessverre helt uenig med deg.

Selv om man har fått beskjed om at man kan bli innlagt igjen, er det legen på legevakten som tar denne vurderingen. Det er ikke gitt at innleggelse er det riktige tiltaket , det må legen vurdere. 

Jeg er helt for at man oppsøker hjelp, men det er forskjell på et sykehus og et hotell. Dette antar jeg du også har forståelse for.

Gud hjelpe meg så mange misforståelser og rot og dritt jeg kunne unngått hvis jeg hadde vært flinkere til å si hva jeg selv tror og tenker og ønsker meg i møte med helsepersonell, i stedet for å tenke at de alltid har svaret/løsningen, og at jeg ikke var/er så himla redd for å tro at jeg ved å komme med innspill tror jeg vet best selv og at jeg overprøver dem på noen måte. Jeg kunne spart dem tid og meg sykdom og samfunnet en masse kostnader. De klarer nok å ta en beslutning selv om man legger frem hva man ønsker seg og hva som er bakgrunnen for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Jeg er dessverre helt uenig med deg.

Selv om man har fått beskjed om at man kan bli innlagt igjen, er det legen på legevakten som tar denne vurderingen. Det er ikke gitt at innleggelse er det riktige tiltaket , det må legen vurdere. 

Jeg er helt for at man oppsøker hjelp, men det er forskjell på et sykehus og et hotell. Dette antar jeg du også har forståelse for.

Selvfølgelig må legevaktlegen gjøre en konkret vurdering. Men i denne situasjonen vil det være svært relevant og konstruktivt, at pasienten fra starten sier hva vedkommende ønsker og hva som nylig har skjedd. Det betyr ikke at vedkommende nødvendigvis vil bi innlagt akutt, dette avhenger av flere faktorer . 

Anonymkode: 4d65a...add

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...