Gå til innhold

Eggstokk-kreft?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har i mange måneder nå kunnet kjenne eggstokkene nederst i magen/ved bikinilinjen, men jeg har hørt at det ikke er normalt å kjenne dem. Jeg er 19 år og har regelmessige menstruasjoner. Jeg har hyppig vannlating og klarer ikke å holde meg så lenge (da tisser jeg på meg - var plaget med dette før også, men det er verre nå). Får ofte vondt nederst i magen, noe jeg trodde skyldtes forstoppelse siden jeg har vært plaget med det i flere år, men det har forandret seg nå og jeg får trang til å ha avføring hver dag/annenhver dag, hvis ikke får jeg vondt i magen og mye luft (vet at dette er normalen, men var ikke plaget med noe smerter/trang tidligere og lurer på om det kan være noe galt?)

Jeg har lest at dette er symptomer på eggstokkreft, så jeg er litt redd for at det kan være det. Har tidligere vært hos gynekolog som sa at jeg hadde cyster på eggstokkene, men dette plaget meg ikke så gjorde ikke noe mer med det. Hva synes du?

Anonymkode: 1ccd6...df9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tilleggsopplysning: har litt mindre menssmerter enn før, og blør litt mindre og i litt færre dager. Ca. ved eggløsning får jeg smerter på den ene siden av magen, og eggstokkene kjennes litt større ut da. 

Anonymkode: 1ccd6...df9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Hvis du kan kjenne en 'svulst' utvendig på magen, så er det absolutt grunn til å bli undersøkt. Du bør gå til fastlegen fortest mulig og få en undersøkelse og så sannsynlig henvisning til gynekolog. Det finnes både godartede og ondartede cyster på eggstokkene, de godartede er mest vanlig hos unge kvinner. Det er viktig å få det avklart forteste mulig.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, 

Jeg fikk time hos legen om 2 uker siden det er ledig først da. Sekretæren sa at det ikke er noe farlig. Er det slik at det haster med å få det undersøkt eller går det greit? 

Anonymkode: 1ccd6...df9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mette Moen, Gynekolog

Du har kjent dette i 'mange måneder', så da betyr to uker ikke så mye. Kan du be legekontoret om å få tatt disse blodprøvene så de er klar til timen hos legen: CA-125, HE-4 og CEA. Det er prøver som kan gi utslag ved godartede og ondartede cyster.

Sekretæren  kan ikke per telefon avgjøre om dette er farlig eller ikke.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal jeg gjøre. Jeg trodde det haster siden du sa "fortest mulig", men det er greit. Takk for svar. 

 

Anonymkode: 1ccd6...df9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det skal jeg gjøre. Men kan jeg bare be om det selv uten at legen har sagt noe? Skal jeg komme samme dag som timen så blir prøvesvarene klare i løpet av kort tid, før timen, eller blir det sendt til sykehuset? 

Anonymkode: 1ccd6...df9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Jeg synes at du skal gå på legekontoret og si at du er engstelig og har fått råd av en gynekolog om å ta nevnte prøver. Prøvene sendes til sykehuset, så det tar noen dager før det kommer svar. Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei.

Beklager sent svar, men jeg fikk time hos legen i løpet av den første uka så rakk ikke ta blodprøver. Men det viste seg at det ikke var eggstokkene jeg kjente, de var visst litt lenger oppe.. Så han sa at det jeg kjente var normalt. Jeg har også lagt merke til at den økte vannlatingen, smertene osv kommer spesielt på den tiden rundt eggløsning, så var nok ikke noe farlig. Ble også henvist til ny gynekolog for utredning mtp. cystene som den forrige gynekologen sa hun fant. 

Anonymkode: 1ccd6...df9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...