Gå til innhold

«Ærlighet varer lengst» - ikke alltid?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Flere som har erfaring med dette? Er det noen gamger best å vurdere om det lønner seg å være ærlig? 

Anonymkode: dd137...2ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Flere som har erfaring med dette? Er det noen gamger best å vurdere om det lønner seg å være ærlig? 

Anonymkode: dd137...2ba

Det kommer an på hva du legger i «ærlighet». Ordtaket handler om å være ryddig og redelig, og ikke drive med lureri, først og fremst for p slippe unna ansvar eller skyld. Det handler ikke om hverdagsærlighet type

- «Syns du maten var god?»

- «Nei, den var både kjedelig og for salt»

Den siste formen vil ikke lønne seg, man vil bli sett på som eksentrisk og/eller rar. Den første har jeg imidlertid stort tro på at lønner seg, spesielt på sikt, og spesielt for psykisk friske mennesker. 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Kayia skrev:

Det kommer an på hva du legger i «ærlighet». Ordtaket handler om å være ryddig og redelig, og ikke drive med lureri, først og fremst for p slippe unna ansvar eller skyld. Det handler ikke om hverdagsærlighet type

- «Syns du maten var god?»

- «Nei, den var både kjedelig og for salt»

Den siste formen vil ikke lønne seg, man vil bli sett på som eksentrisk og/eller rar. Den første har jeg imidlertid stort tro på at lønner seg, spesielt på sikt, og spesielt for psykisk friske mennesker. 

Forstår og er enig i det du skriver her men lurte på hva du mente med «Spesielt for psykisk friske mennesker ? «

Anonymkode: dbcf5...856

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ærlige skal en være?  Ærlighet er så mangt.

Med penger og slikt synes jeg en bør være ærlig, ikke lure noen.

Hvis noen spør meg om feks et klesplagg så kan jeg si at den kjolen var veldig fin på deg, men er ikke helt min stil.  Hvis noen spør meg om hvordan jeg har det så kan jeg si bare bra eller at det humper og går, alt etter hvem som spør.

Tidligere følte/trodde jeg at jeg måtte si alt, men det har jeg lært meg at jeg ikke trenger. Alle trenger ikke vite alt om meg. En er ærlig selv om man ikke sier alt.

Jeg prøver og ikke såre noen, men av og til er det vanskelig å la være. Ofte unnlater jeg å si noe hvis jeg ikke kan si noe positivt, men av og til er det noen som insisterer på å få svar og da kan jeg være uærlig hvis det rette svaret hadde såret vedkommende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjærlighet værer lengst tror jeg. Skulle ønske jeg som så mange kunne si at "størst av alt er kjærligheten", men å overleve tar all kraft i livet ofte føler jeg. Vi har vel alle våre feil og mangler tror jeg bare.

Anonymkode: 46f15...4a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forstår og er enig i det du skriver her men lurte på hva du mente med «Spesielt for psykisk friske mennesker ? «

Anonymkode: dbcf5...856

Bare at for noen med diagnoser kan det å streve med å skille mellom «hvit løgn», høflighet, smalltalk og «ærlighet» være en del av utfordringene diagnosen fører med seg. Det har vi som er psykisk friske forståelse for, og vi vet at vi feks har større forutsetninger for å lære oss nyansene mellom disse «konseptene» :) 

Endret av Kayia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...