Gå til innhold

Skulle jeg bare latt være å si noe ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Var til psykiater i går. Han utfordret meg på å tørre å si min mening og stå opp for meg selv ovenfor andre mennesker. Han maste lenge på at jeg skulle tørre å si fra om det var noe ved han jeg hadde problemer med. ( som en øvelse).Jeg klarte ikke å si noe. Neste gang spurte han igjen og jeg tok mot til meg og fortalte en liten ting ved han som irriterte meg litt. Det var egentlig en ganske snill greie som jeg bortforklarte med en gang at det ikke var så farlig. Han ble rett og slett fornærmet og siden drar han stadig frem dette jeg sa. Jeg fikk forferdelig dårlig samvittighet etterpå og lærte egentlig akkurat det motsatte av hva psykiateren ønsket å oppnå. Skulle jeg bare ha «holdt kjeft ? «.

Anonymkode: 433f0...cb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gargamel
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var til psykiater i går. Han utfordret meg på å tørre å si min mening og stå opp for meg selv ovenfor andre mennesker. Han maste lenge på at jeg skulle tørre å si fra om det var noe ved han jeg hadde problemer med. ( som en øvelse).Jeg klarte ikke å si noe. Neste gang spurte han igjen og jeg tok mot til meg og fortalte en liten ting ved han som irriterte meg litt. Det var egentlig en ganske snill greie som jeg bortforklarte med en gang at det ikke var så farlig. Han ble rett og slett fornærmet og siden drar han stadig frem dette jeg sa. Jeg fikk forferdelig dårlig samvittighet etterpå og lærte egentlig akkurat det motsatte av hva psykiateren ønsket å oppnå. Skulle jeg bare ha «holdt kjeft ? «.

Anonymkode: 433f0...cb0

Dette her synes jeg bare er komisk. Han maser og maser på at du skal si noe kritisk, men takler ikke kritikken når det først kommer! Er det Kongsvik-klinikken du går til?

Du skulle ikke ha holdt kjeft. Psykiateren din bør jobbe med å blir mindre krenkbar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var til psykiater i går. Han utfordret meg på å tørre å si min mening og stå opp for meg selv ovenfor andre mennesker. Han maste lenge på at jeg skulle tørre å si fra om det var noe ved han jeg hadde problemer med. ( som en øvelse).Jeg klarte ikke å si noe. Neste gang spurte han igjen og jeg tok mot til meg og fortalte en liten ting ved han som irriterte meg litt. Det var egentlig en ganske snill greie som jeg bortforklarte med en gang at det ikke var så farlig. Han ble rett og slett fornærmet og siden drar han stadig frem dette jeg sa. Jeg fikk forferdelig dårlig samvittighet etterpå og lærte egentlig akkurat det motsatte av hva psykiateren ønsket å oppnå. Skulle jeg bare ha «holdt kjeft ? «.

Anonymkode: 433f0...cb0

Enig med Gargamel - dette blir for dumt av psykiateren! Når han maser om at du skal si fra om det er noe ved ham du har problemer med så må han da jaggu tåle at du gjør det også! Det synes jeg du skal si til ham. :) Du har ikke gjort noe feil, det er han som er dust her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Var til psykiater i går. Han utfordret meg på å tørre å si min mening og stå opp for meg selv ovenfor andre mennesker. Han maste lenge på at jeg skulle tørre å si fra om det var noe ved han jeg hadde problemer med. ( som en øvelse).Jeg klarte ikke å si noe. Neste gang spurte han igjen og jeg tok mot til meg og fortalte en liten ting ved han som irriterte meg litt. Det var egentlig en ganske snill greie som jeg bortforklarte med en gang at det ikke var så farlig. Han ble rett og slett fornærmet og siden drar han stadig frem dette jeg sa. Jeg fikk forferdelig dårlig samvittighet etterpå og lærte egentlig akkurat det motsatte av hva psykiateren ønsket å oppnå. Skulle jeg bare ha «holdt kjeft ? «.

Anonymkode: 433f0...cb0

Hva sa du?

Anonymkode: cfcaa...2ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det var litt sært å gå i rette med deg og nærmest starte en krangel når alt du gjorde var å velge å følge opp hans eget initiativ til samtaleemne. Han ble kanskje bare litt overrasket over hva du sa. Men jeg har kanskje ikke vært ute for den rette psykiateren eller at psykiateren har veldig mange pasienter han er oppriktig engasjert i og bekymret for og mye å tenke på. Kanskje var det bekymring du så over at du kanskje følte at psykiateren ikke strakk til. Eløer at han ble engstelig for at samtalene og terapien kunne komme over i feil spor som ikke ville gi noen bedring. At han ble litt såret mener jeg og satt ut forsvarsmessig. Eller kanskje han ikke er den rette for deg med din bakgrunn som enkelte fagpersoner har jeg sett mener kan bety mye.

Anonymkode: 1799f...42c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg prøvde å si til psykiateren er at han ofte slår bort det jeg sier med en morsom kommentar  eller bagatelliserer. Jeg forstår at det er godt ment og kan lette på stemningen men det svir litt når jeg forteller ting som for meg er veldig alvorlig og viktig. Føler jeg har ødelagt hele forholdet nå og er oppriktig lei meg for å ha sagt fra. 

Anonymkode: 433f0...cb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper Kupton har rett, at han tar opp tråden igjen, og har et profesjonelt forhold til det hele. I motsatt fall traff du nok et sårt punkt eller blindt felt med det du sa. I så tilfelle er det han som takler det dårlig og du har all grunn til å både gi deg selv et klapp på skulderen fordi du sa i fra OG fordi psykiateren dessverre ikke evnet å møte deg på en god og profesjonell måte. 

Anonymkode: 297e6...939

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, kupton skrev:

Kanskje han kommer tilbake til det for at du skal trene på å står for det i stedet for å bortforklare og glatte over?

jeg satt akkurat å tenkte at jeg skal prøve å lære noe av dette. Ble bare litt flaut da psykiateren resten av timen poengterte at jeg IKKE måtte tro at han bagatelliserte hver gang han sa noe. Uansett traff  han et sårt punkt hos meg og sannsynligvis jeg hos han. Jeg vet bare at med lange ventelister skal man være glad for i det hele tatt å få hjelp. Derfor er jeg så redd for ikke å vise behandlere respekt. De kan jo bare avslutte og hoppe over til en « greiere» pasient ? 

Anonymkode: 433f0...cb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noe erfaring fra dette, og jeg kan love deg at unnvikende pasienter ikke er behandlerne ønskepasienter. Da er det mye mer attraktivt med de som sier det de mener og føler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, kupton skrev:

Jeg har noe erfaring fra dette, og jeg kan love deg at unnvikende pasienter ikke er behandlerne ønskepasienter. Da er det mye mer attraktivt med de som sier det de mener og føler. 

Jeg har diagnosen unnvikende pf, men jeg sier alt til min behandler. Absolutt alt. Det gir meg masse skamfølelser som jeg sliter mye med. Da har jeg ingen grunn til å skamme meg da?  

Anonymkode: 1c59d...448

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, kupton skrev:

Jeg har noe erfaring fra dette, og jeg kan love deg at unnvikende pasienter ikke er behandlerne ønskepasienter. Da er det mye mer attraktivt med de som sier det de mener og føler. 

Det var en ny tanke for meg. Den må jeg la synke inn. Takk.  

Anonymkode: 433f0...cb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har diagnosen unnvikende pf, men jeg sier alt til min behandler. Absolutt alt. Det gir meg masse skamfølelser som jeg sliter mye med. Da har jeg ingen grunn til å skamme meg da?  

Anonymkode: 1c59d...448

Nei, ingen. Å si det som det er, er en forutsetning for  lykkes i terapi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke diagnoser har drømmepasientene da?

Anonymkode: 5ee8e...bd0

Det er ikke knyttet til diagnoser. Men de som i annenhver setning sier "vet ikke" og som du ser sitter og vurderer hvilket svar de tror behandleren liker best, de er ikke særlig attraktive. Skal en komme fremover, må en både undres og bryte meninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

1 time siden, kupton skrev:

Nei, ingen. Å si det som det er, er en forutsetning for  lykkes i terapi. 

Jeg har lykkes mye i min terapi da.. men det er en ting jeg sliter med, og det er disse skamfølelsene jeg får overfor behandler. Forhåpentligvis klarer jeg nå å skjønne med hele meg at jeg ikke har noen grunn til å skamme meg og la det få hindre meg i å vokse videre. 

Anonymkode: 1c59d...448

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står på hva du har sagt. Det er bedre å være ærlig, enn å lyve til behandleren. Du må jo bli frisk. Si til han at du ikke ønsker å snakke om det. Kanskje det blir bedre senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo du som du sier heldig og er kommet til en utdannet psykiater. Allikevel finnes det på jord mennesker som benytter alle muligheter til å ta seg til rette i andres liv. Men sannsynligheten for at akkurat du er uheldig er jo sikkert minimal.

Anonymkode: 1799f...42c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...