Gå til innhold

Såeehh... Har jeg forstått det riktig, kupton?

Gjest anbr42

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei igjen, kupton! Jeg håper du kan svare igjen. 

Jeg har vært til  "utredning" ( jeg skriver i anførselstegn fordi utredningen bare tok en time) for å finne ut av om jeg hadde schizoaffektiv lidelse, eller bipolar lidelse med psykotiske symptomer. Konklusjonen falt ned på sistnevnte, og da spurte jeg om jeg da hadde bipolar type 1? Men neida, diagnosen skulle visst fremdeles være type 2 (!). 

Jeg kjenner at jeg faktisk stoler mer på deg enn på den andre psykiateren. Men det er vel ikke så viktig kanskje, om symptomene mine kalles bipolar type 1, bipolar type 2, eller "fiskeboller i hvit saus"? Det har vel ingenting å si mtp behandlingen? Eller? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, du kan ha psykose selv om du har BP2. Eller migrene, eller influensa. Men at man har så intens mani at dette går over i psykose er vel forbeholdt BP1. BP2 stopper ved hypomani. Men man kan selvfølgelig bli psykotisk også ved BP2. F.eks ifm depresjon. 

(Tror jeg?)

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk, ISW. Jeg kan få psykotiske symptomer både i depressive og hypomane perioder, men tror ikke at det skjer hver gang. Jeg har aldri vært manisk, så da kan jeg jo ikke ha type 1.

Men nå driter jeg i det. Gir opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bryr meg ikke en dritt akkurat nå 😴ikke lett å bli klok, men det spiller jo ingen rolle, egentlig. Møkklei av alt sammen. Kunne ønske jeg slapp unna denne tilværelsen.

Endret av anbr42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, anbr42 skrev:

Bryr meg ikke en dritt akkurat nå 😴ikke lett å bli klok, men det spiller jo ingen rolle, egentlig. Møkklei av alt sammen. Kunne ønske jeg slapp unna denne tilværelsen.

Hva er det som plager deg om dagen? Skjønner at du ikke har det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, issomethingwrong skrev:

Hva er det som plager deg om dagen? Skjønner at du ikke har det bra.

Jeg er bare drittlei av å feile noe. Det er slitsomt, og jeg vil ikke ha det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, anbr42 skrev:

Hei igjen, kupton! Jeg håper du kan svare igjen. 

Jeg har vært til  "utredning" ( jeg skriver i anførselstegn fordi utredningen bare tok en time) for å finne ut av om jeg hadde schizoaffektiv lidelse, eller bipolar lidelse med psykotiske symptomer. Konklusjonen falt ned på sistnevnte, og da spurte jeg om jeg da hadde bipolar type 1? Men neida, diagnosen skulle visst fremdeles være type 2 (!). 

Jeg kjenner at jeg faktisk stoler mer på deg enn på den andre psykiateren. Men det er vel ikke så viktig kanskje, om symptomene mine kalles bipolar type 1, bipolar type 2, eller "fiskeboller i hvit saus"? Det har vel ingenting å si mtp behandlingen? Eller? 

Her er poenget når i forløpet psykosen opptrer. Hvis psykosen utelukkende opptrer sammen med "oppoversvinginger", mener jeg at det er mani og dermed BP1.

Men som ISW korrekt påpeker, så er ikke BP2 til hinder for at en kan bli psykotisk. Så hvis psykoser og oppoversvinginger opptrer helt uavhengig av hverandre, kan du både ha BP2 og psykoselidelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...