Gå til innhold

Dele quetiapin i 4

Lisja1982

Anbefalte innlegg

Hei dere! Jeg har stått på 200 mg quetiapin sandoz i flere år. (For søvn) Nå har jeg også fått sobril mot angst. Kan ta denne 15 mg*3 i døgnet. Begynte i går. Fikk beskjed om at jeg kunne ta quetiapin som vanlig før leggetid. Det ble en grusom opplevelse, jeg var så trøtt at jeg ikke klarte holde øynene oppe, jeg fikk grusomme mareritt og trodde jeg ikke kom til å våkne igjen. Jeg er alenemor til en liten gutt, så det er mildt sagt viktig at jeg kan holde meg våken hvis han blir syk etc. Dette hadde jeg neppe klart i natt. Så da lurte jeg på om jeg kan dele den i feks 4? Det er ikke delestrek og står i pakningsvedlegget at jeg ikke skal dele..Jeg vil jo be legen skrive ut 25 mg tabletter på mandag, men nå er det helg og jeg får ikke gjort så mye..

Endret av Lisja1982
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da ville jeg heller vært forsiktig med Sobril. Du bør ikke bråkutte Seroquel. Du må jo ikke nødvendigvis ta full dose Sobril, hvis du bruker den ved behov mot angst?

Sobril og Seroquel sammen kan gjøre deg ganske trøtt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår hva du mener 😊 Dette er jo helt nytt for meg, jeg vet ikke helt ennå når jeg bør ta sobril, osv. Men nå tok jeg i dag tidlig, og det ble tungt!! Men etter 3 kopper kaffe og en dusj så ble det bedre. Jeg har ennå ikke tatt mer sobril, og jeg har det helt fint. Angsten er verst om morningen og når jeg må gå ut. Vi skal ut og leke om litt, jeg tar heller med meg sobril i lomma og tar ikke før jeg evt må. Jeg vil jo ta minst mulig! 

Men, i tilfelle, vet du om det faktisk er «farlig» å dele den quetiapinen? 

Endret av Lisja1982
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Lisja1982 skrev:

Jeg forstår hva du mener 😊 Dette er jo helt nytt for meg, jeg vet ikke helt ennå når jeg bør ta sobril, osv. Men nå tok jeg i dag tidlig, og det ble tungt!! Men etter 3 kopper kaffe og en dusj så ble det bedre. Jeg har ennå ikke tatt mer sobril, og jeg har det helt fint. Angsten er verst om morningen og når jeg må gå ut. Vi skal ut og leke om litt, jeg tar heller med meg sobril i lomma og tar ikke før jeg evt må. Jeg vil jo ta minst mulig! 

Det er ikke farlig, men du skal ikke dele når det ikke er delestrek på. Mengden kan bli ujevnt fordelt da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Lisja1982 skrev:

Er det depot eller vanlig Seroquel? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De Quetiapin-pillene jeg har fått de siste årene har hatt et kraftig markert delekryss. Før var de uten dette. Nå er det ikke ofte jeg har hatt behov for å dele slike, men erfaringen er at de lett smuldrer og brekker av andre steder enn de skal (ved bruk av tablettdeler kjøpt på apotek). Apropos apotek; dette er slikt de burde kunne svare på et slikt sted :). 

Depotvarianten skal ikke deles, men den er det ikke vanlig å foreskrive om det i hovedsak er søvn som er bruksindikasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, issomethingwrong skrev:

Er det depot eller vanlig Seroquel? 

Vanlig. Og du, de jeg har nå har faktisk delekryss 😂 Ja, jeg har angst herfra til månen og tenker ikke alltid logisk. Jeg fikk nemlig feil av en vikarlege i sommer (hun skrev ut depot) og det tenkte jeg ikke over siden de ofte skifter ut feks leverandør eller hvordan pakken ser ut. Fant ut av det til slutt. God lege! 🙄 Poenget være, det er de jeg husker uten delestrek. Jeez. Jeg får IKKE sove, så jeg har delt, tar 50mg nå og håper jeg får et par timer søvn. Merkelig nok, på natten har jeg så og si ikke angst. Men da er jeg «alene,» småen sover. Er vel noe der. Takk for hjelpen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, FjellOgDalar skrev:

De Quetiapin-pillene jeg har fått de siste årene har hatt et kraftig markert delekryss. Før var de uten dette. Nå er det ikke ofte jeg har hatt behov for å dele slike, men erfaringen er at de lett smuldrer og brekker av andre steder enn de skal (ved bruk av tablettdeler kjøpt på apotek). Apropos apotek; dette er slikt de burde kunne svare på et slikt sted :). 

Depotvarianten skal ikke deles, men den er det ikke vanlig å foreskrive om det i hovedsak er søvn som er bruksindikasjon. 

Du har rett. Du skjønner, jeg fikk depot som en feil i sommer (ja, jeg er dum og skjønte faktisk ikke greia på 2 mnd selv om jeg sov minimalt) de er de jeg har fortsatt i minne av en eller annen grunn. Jeg kan da vel her bruke angsten (og søvnmangel) litt som unnskyldning? 😂 Nå har jeg delt i 4, skarp kniv, gikk fint. Tar jeg nå så får jeg kaaanskje litt søvn i natt. Takk for hjelpen 😊 apoteket er åpent i morgen her så ringer da 😉 

Endret av Lisja1982
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Lisja1982 skrev:

Vanlig. Og du, de jeg har nå har faktisk delekryss 😂 Ja, jeg har angst herfra til månen og tenker ikke alltid logisk. Jeg fikk nemlig feil av en vikarlege i sommer (hun skrev ut depot) og det tenkte jeg ikke over siden de ofte skifter ut feks leverandør eller hvordan pakken ser ut. Fant ut av det til slutt. God lege! 🙄 Poenget være, det er de jeg husker uten delestrek. Jeez. Jeg får IKKE sove, så jeg har delt, tar 50mg nå og håper jeg får et par timer søvn. Merkelig nok, på natten har jeg så og si ikke angst. Men da er jeg «alene,» småen sover. Er vel noe der. Takk for hjelpen! 

Håper du får sove i natt. Hvilken angstlidelse har du da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Lisja1982 skrev:

Du har rett. Du skjønner, jeg fikk depot som en feil i sommer (ja, jeg er dum og skjønte faktisk ikke greia på 2 mnd selv om jeg sov minimalt) de er de jeg har fortsatt i minne av en eller annen grunn. Jeg kan da vel her bruke angsten (og søvnmangel) litt som unnskyldning? 😂 Nå har jeg delt i 4, skarp kniv, gikk fint. Tar jeg nå så får jeg kaaanskje litt søvn i natt. Takk for hjelpen 😊 apoteket er åpent i morgen her så ringer da 😉 

Du kan trygt dele tabletter, også depottabletter med delestrek. Ville likevel heller droppa eller redusert dosen med Sobril på kveldstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Villanda skrev:

Du kan trygt dele tabletter, også depottabletter med delestrek. Ville likevel heller droppa eller redusert dosen med Sobril på kveldstid.

Nå tok jeg 10 mg sobril kl 17, og har ikke tenkt å ta mer i dag nei 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, issomethingwrong skrev:

Håper du får sove i natt. Hvilken angstlidelse har du da? 

Godt spørsmål. Jeg gikk til fastlegen på fredag. Har bygget seg opp i meg lenge, men havnet på legevakten forrige fredag fordi jeg var sikker på jeg skulle svime av. Det var ikke før den kvelden jeg skjønte hva det var. Så ja, lege nå på fredag som var. Forklarte hvordan jeg har det. Jeg er konstant svimmel (føler jeg besvimer veldig ofte) Verst når jeg går ut, fordi jeg er redd for å dette om i offentligheten. Er ikke redd mennesker. Jeg skjelver, fryser, og er nummen i overkropp, armer og hode. Det lille jeg spiser kommer ut igjen. Jeg har opplevd mye de siste 2 årene, og har eksamen 29 november (har ekstrem eksamensangst) Forklarte legen dette. Fikk bare ut sobril, 10 mg på en hel dag.(og han ville sjekke opp hvor jeg kan gå i/få terapi)  Det funket jo IKKE. Jeg ringte legevakten samme dag og forklarte, fikk beskjed om at jeg kunne ta 15*3-4, men kontakte lege mandag. Men jeg blir så trøtt av den sobrilen, den første dosen spesielt. Og da blir jeg mer redd, og føler meg ikke som menneske ca før på ettermiddagen. Det er jævlig. Så jeg vet ikke om det er rett medisin for meg. Eller går trettheten over? Jeg får angst når jeg tar den og, for jeg blir helt ødelagt (trøtt) og får da symptomer. På dose 2 blir jeg trøtt, og så kommer det seg. Fra ca 15-16 så blir jeg gradvis bedre. Men må drikke endel kaffe. Men nesten litt euforisk. Jeg skal jo ringe legen i morgen tidlig, men har du råd så tar jeg gjerne imot. Jeg blir og sint på meg selv, fordi jeg vet redselen er irrasjonell og at det er ingenting å være redd for. Men jeg klarer jo ikke å kontrolle det 😔 Jeg vil leve, jeg vil ha et fint liv og fortsette å ha det fint med sønnen min. (Vi har det jo fint altså, og jeg tar meg godt av han uansett) Men heldigvis er jeg såpass bra utover dagen at jeg vet jeg ikke gir meg. Jeg er en god mor, et godt menneske, så ikke faen om dette skal spise meg opp. Langt innlegg, men jeg har ikke så mange å snakke med. Er mye alene, og ensom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

42 minutter siden, Lisja1982 skrev:

Godt spørsmål. Jeg gikk til fastlegen på fredag. Har bygget seg opp i meg lenge, men havnet på legevakten forrige fredag fordi jeg var sikker på jeg skulle svime av. Det var ikke før den kvelden jeg skjønte hva det var. Så ja, lege nå på fredag som var. Forklarte hvordan jeg har det. Jeg er konstant svimmel (føler jeg besvimer veldig ofte) Verst når jeg går ut, fordi jeg er redd for å dette om i offentligheten. Er ikke redd mennesker. Jeg skjelver, fryser, og er nummen i overkropp, armer og hode. Det lille jeg spiser kommer ut igjen. Jeg har opplevd mye de siste 2 årene, og har eksamen 29 november (har ekstrem eksamensangst) Forklarte legen dette. Fikk bare ut sobril, 10 mg på en hel dag.(og han ville sjekke opp hvor jeg kan gå i/få terapi)  Det funket jo IKKE. Jeg ringte legevakten samme dag og forklarte, fikk beskjed om at jeg kunne ta 15*3-4, men kontakte lege mandag. Men jeg blir så trøtt av den sobrilen, den første dosen spesielt. Og da blir jeg mer redd, og føler meg ikke som menneske ca før på ettermiddagen. Det er jævlig. Så jeg vet ikke om det er rett medisin for meg. Eller går trettheten over? Jeg får angst når jeg tar den og, for jeg blir helt ødelagt (trøtt) og får da symptomer. På dose 2 blir jeg trøtt, og så kommer det seg. Fra ca 15-16 så blir jeg gradvis bedre. Men må drikke endel kaffe. Men nesten litt euforisk. Jeg skal jo ringe legen i morgen tidlig, men har du råd så tar jeg gjerne imot. Jeg blir og sint på meg selv, fordi jeg vet redselen er irrasjonell og at det er ingenting å være redd for. Men jeg klarer jo ikke å kontrolle det 😔 Jeg vil leve, jeg vil ha et fint liv og fortsette å ha det fint med sønnen min. (Vi har det jo fint altså, og jeg tar meg godt av han uansett) Men heldigvis er jeg såpass bra utover dagen at jeg vet jeg ikke gir meg. Jeg er en god mor, et godt menneske, så ikke faen om dette skal spise meg opp. Langt innlegg, men jeg har ikke så mange å snakke med. Er mye alene, og ensom. 

Det virker på meg som du er veldig sensitiv ovenfor ting i kroppen som egentlig er ganske normalt, og du kjenner veldig godt etter om du er for trøtt, svimmel, skjelver eller har andre ubehag. 

Når du har såpass mye kroppslige ubehag som du har, tror jeg heller at jeg ville brukt en betablokker heller enn Sobril. Disse blir du ikke trøtt av, og de er ikke vanedannende. Du må huske på at mye kaffe lett kan forsterke plagene dine, selv om kaffe kan ha en stimulerende og antidepressiv effekt.

Mat er viktig, og du bør ha fokus på å få i deg mye karbohydrater som er lettfordøyelige (gjerne i form av sukker). Denne energien trenger du, selv om det kan kjennes vanskelig. 

Det jeg tror jeg hadde snakket med legen om i morgen, er betablokker (ikke-selektiv), gitt at du ikke har astma. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, jeg har jo også hatt en voldsom frykt for å bli syk, eller dø når jeg sovner. Dette går vel greit under angst- kategorien. Så vil betablokker hjelpe da? Og jeg får angst for å få angst, om du skjønner? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Lisja1982 skrev:

Men, jeg har jo også hatt en voldsom frykt for å bli syk, eller dø når jeg sovner. Dette går vel greit under angst- kategorien. Så vil betablokker hjelpe da? Og jeg får angst for å få angst, om du skjønner? 

Jeg tolker at du i stor grad har helseangst, og da hjelper det å kjenne mindre ubehag fra kroppen. Det hjelper selvfølgelig mer å endre sin innstilling til risiko for å dø, men det tenker jeg man kan jobbe med når symptomene er litt dempet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, issomethingwrong skrev:

Jeg tolker at du i stor grad har helseangst, og da hjelper det å kjenne mindre ubehag fra kroppen. Det hjelper selvfølgelig mer å endre sin innstilling til risiko for å dø, men det tenker jeg man kan jobbe med når symptomene er litt dempet.

Ok, tusen takk! Du har hjulpet meg mye. Jeg fikk jo første angst/panikkutbruddet da jeg hadde diaré (unnskyld ærligheten) forrige søndag. Før det gikk jeg lenge og trodde jeg hadde føflekk-kreft. Så ble jeg redd for å sovne (fikk hjertebank, svimmelhet og ble varm/nummen/prikket i hele kroppen. Jeg skal si dette til legen min i morgen. Det skal sies at jeg har opplevd MYE drit i livet, så jeg tenkte angsten lå latent pga dette og plutselig ble utløst. Jeg er jo også ganske asosial, har slitt med søvnproblemer siden tenårene og gikk på fluoxetin i noen år. (Lenge siden) Men angst..Det hadde jeg ikke. Jeg var deppa og sliten, men ikke særlig redd. Unngår ofte sosiale tilstelninger, men er ikke direkte redd de. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...