Gå til innhold

Hjelp!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg hadde ubeskyttet sex i natt, og tok angrepille (EllaOne) ca 11 og en halv time etter det skjedde. Vil dette fortsatt gjelde som best effekt under 12 timer gir? Og hvor uregelmessig kan jeg forvente at neste menstruasjon er? Og mest sannsynlig hadde jeg IKKE eggløsning, men om jeg skulle hatt det, har jeg større grunn til bekymring da? (Pleier vanligvis å få mensen rundt den 15. hver mnd, så er det sannsynlig at jeg hadde eggløsning? Og når kan jeg forvente at min neste mens kommer?) 

Hilsen jente 19 år

 

Anonymkode: b732d...6db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

EllaOne har noe lengre effekttid enn angrepillen Norlevo, opp til 5 døgn. Det er umulig å si hvordan neste syklus vil arte seg, og altså ikke mulig å si når neste menstruasjon vil komme. Det er viktig at du bruker annen prevensjon i resten av syklus. Lurt å skaffe seg bedre prevensjon enn angrepillen, og langtidsprevensjon som spiral eller p-stav anbefales. Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mette Moen, Gynekolog skrev:

EllaOne har noe lengre effekttid enn angrepillen Norlevo, opp til 5 døgn. Det er umulig å si hvordan neste syklus vil arte seg, og altså ikke mulig å si når neste menstruasjon vil komme. Det er viktig at du bruker annen prevensjon i resten av syklus. Lurt å skaffe seg bedre prevensjon enn angrepillen, og langtidsprevensjon som spiral eller p-stav anbefales. Vennlig hilsen Mette

Ok, takk! Regnet ut at min menssyklus er på ca 30/31 dager, er det da sannsynlig at eggløsning hadde inntruffet i natt? Og er det mulig å sette inn en kobberspiral så fort som mulig?

Anonymkode: b732d...6db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Jeg kan ikke regne meg til hvor du var i syklus da jeg ikke har første menstruasjonsdag. Ja, det er mulig å sette inn en kobberspiral. Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Jeg kan ikke regne meg til hvor du var i syklus da jeg ikke har første menstruasjonsdag. Ja, det er mulig å sette inn en kobberspiral. Hilsen Mette

Hadde første mestruasjonsdag ca 15 oktober. Ok, skal få ringt til en lege så fort som mulig! Vil kobberspiral virke som nesten sikker nødprevensjon også hvis eggløsning skulle ha inntruffet?

Anonymkode: b732d...6db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Ja, kobberspiral vil virke også etter eggløsning. Lurt å få god prevensjon.

Hilsen Mette

Ok, takk! Har fått legetime kl 11 i dag.

Anonymkode: b732d...6db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Flott at du får ordnet med prevensjon. Det er bare kobberspiralen som kan brukes som nødprevensjon. Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Flott at du får ordnet med prevensjon. Det er bare kobberspiralen som kan brukes som nødprevensjon. Hilsen Mette

Legen jeg var hos ønsket ikke å sette inn kobberspiral... bør jeg ringe en ny lege å høre om de kan sette inn? Eller bør jeg bare vente, og håpe EllaOne virker?

Anonymkode: b732d...6db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Legen jeg var hos ønsket ikke å sette inn kobberspiral... bør jeg ringe en ny lege å høre om de kan sette inn? Eller bør jeg bare vente, og håpe EllaOne virker?

Anonymkode: b732d...6db

Ringte et annet legekontor som kunne sette inn kobberspiral på onsdag 31.10 kl 11. Vil den fortsatt fungere som nødprevensjon selv om det da er 4 dager dager siden samleie? (Og evnt 5 dager siden en eventuell eggløsning)? 

Anonymkode: b732d...6db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Ja, ta den timen. Hilsen Mette

Flott! Er det slik at jeg da er veldig sikret mot å ikke bli gravid? Hvis jeg får kobberspiralen satt inn på onsdag?

Anonymkode: b732d...6db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Puuh! Tusentakk for alle gode svar!

Anonymkode: b732d...6db

Men vil sikret for å ikke bli gravid vil si både sikret for å ikke bli gravid etter den ubeskyttede samleien natt til søndag (29.10) og videre sikring i ca 5 år? 

Anonymkode: b732d...6db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Ja, men det er ca 1% per år som kan bli gravid på tross av spiralbruk. Hilsen Mette

Ok, men sannsynligheten for at jeg blir det nå (etter innsett av kobberspiral på onsdag 31), er allikevel minimal? Og mye mindre enn kun ved bruk av EllaOne?

Anonymkode: b732d...6db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Ja, minimal, og nå svarer jeg ikke lenger i så lang en tråd, Hilsen Mette

Ok, har fått alle svar jeg trenger! Tusentakk!

Anonymkode: b732d...6db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...