Gå til innhold

Hvorfor kalles ikke OCD en tankeforstyrrelse?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

4 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Fordi det er en angstlidelse. Og du vet at tankene ikke stemmer.

Har kommet frem til at de fleste mennesker har en angst for et eller annet, men det som er problemet med OCD er at man sjelden får fred, og at alt blir så overveldende. 

Anonymkode: f0373...a9e

Nesten alle psykiske lidelser har "tankeforstyrrelser".

Men jeg er enig med deg at mange lidelser kunne vært bedre forklart med andre begrep. Hadde det vært opp til meg, ville det som i dag heter psykisk utviklingshemming het Intelligenshandicap, og det som i dag heter personlighetsforstyrrelse ville hete psykisk utviklingshemming.

Annonse

1 time siden, kupton skrev:

Nesten alle psykiske lidelser har "tankeforstyrrelser".

Men jeg er enig med deg at mange lidelser kunne vært bedre forklart med andre begrep. Hadde det vært opp til meg, ville det som i dag heter psykisk utviklingshemming het Intelligenshandicap, og det som i dag heter personlighetsforstyrrelse ville hete psykisk utviklingshemming.

Hvis noen sa til meg at jeg er psykisk utviklingshemmet fordi jeg har de vansker jeg har ville jeg blitt lei meg. Jeg tror ikke jeg hadde søkt hjelp pga stempelet det hadde gitt meg. 

Anonymkode: fd1c5...c37

1 time siden, kupton skrev:

Hadde det vært opp til meg, ville det som i dag heter psykisk utviklingshemming hett Intelligenshandicap, og det som i dag heter personlighetsforstyrrelse ville hete psykisk utviklingshemming.

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis noen sa til meg at jeg er psykisk utviklingshemmet fordi jeg har de vansker jeg har ville jeg blitt lei meg.

Poenget her er nok at disse begrepene kunne vært definert og brukt annerledes "fra starten", altså at hele terminologien kunne vært annerledes. Jeg tror absolutt ikke budskapet er at de som har personlighetsforstyrrelse slik begrepet brukes i dag, også er det vi i dag kaller psykisk utviklingshemmet.

Laban har forstått dette riktig.

Jeg mener ikke at de som i dag har personlighetsforstyrrelse er intelligenshandicapet. Jeg mener at personlighetsutviklingen har vært hemmet på et eller annet stadium slik at den ikke har fått utviklet seg til modent/voksent nivå på det spesifikke området.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...