Gå til innhold

Kan DPS holde igjen en psykotisk pasient?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis behandler ved DPS poliklinikk oppfatter en pas som psykotisk, og pas ikke er enig/ikke vil ha hjelp/ikke vil legges inn, men altså bør hjelpes - kan en utøve tvang? Hvis en pas stikker av fra DPS i en slik situasjon, hva skjer da? Spør som pårørende.

Anonymkode: 36397...9e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, dps sin poliklinikk kan få pasienter tvangsinnlagt. Har selv vært vitne til at en pasient ble dratt ut av poliklinikken og inn i en ambulanse. Hvis en legger en pasient inn på tvang kan en tilkalle politiet som henter pasienten og kjører vedkommende til sykehuset. Dog skal det mye til for å bli tvangsinnlagt i disse dager. Vedkommende må i tillegg til å være psykotisk enten være i akutt og alvorlig fare for å gjøre alvorlig skade på seg selv eller andre eller mangle samtykkekompetanse. Eventuelt begge deler. 

Anonymkode: 5bcfb...b0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvangsinnleggelse kan bare skje vis pasienten er til fare for eget liv eller andres liv eller helse. Å ha en psykose er i seg selv ikke nok.

Vis en pasient er på frivillig paragraf altså 2.1. må pasienten skrives ut og få mulighet til å forlate avdelingen.Dette er for at pasienter på frivillig paragraf ikke skal oppleve at bordet fanger dvs at de plutselig blir overført fra frivillig til tvang. Etter at pasienten har fått mulighet til å forlate avdelingen kan det fattes vedtak om innleggelse på tvang .Dette må gjøres av en annen lege enn den som er behandler av pasienten.  Ved akutt fare for liv kan nødparagraf også brukes.

Anonymkode: 790c5...1cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de kan holde igjen en pasient dersom de mener vedkommende utgjør en fare for seg selv eller andre. 

Det skal nok en del til, men at det finnes tilfeller hvor dette gjøres er det ingen tvil om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tvangsinnleggelse kan bare skje vis pasienten er til fare for eget liv eller andres liv eller helse. Å ha en psykose er i seg selv ikke nok.

Vis en pasient er på frivillig paragraf altså 2.1. må pasienten skrives ut og få mulighet til å forlate avdelingen.Dette er for at pasienter på frivillig paragraf ikke skal oppleve at bordet fanger dvs at de plutselig blir overført fra frivillig til tvang. Etter at pasienten har fått mulighet til å forlate avdelingen kan det fattes vedtak om innleggelse på tvang .Dette må gjøres av en annen lege enn den som er behandler av pasienten.  Ved akutt fare for liv kan nødparagraf også brukes.

Anonymkode: 790c5...1cf

Hvis pasienten i tillegg mangler samtykkekompetanse så er psykose nok.  

Anonymkode: 5bcfb...b0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pasienten må fortsatt være til fare for eget liv eller andres liv eller helse for å behandles med tvang ,merk at pasientens  egen helse ikke lenger er et kriterium for tvang. Samtykkekompetanse kommer inn til vurdering der pasienten er til fare for eget liv eller andres liv eller helse. En kan fint være psykotisk og uten samtykkekompetanseuten uten å bli innlagt. Det er strenge regler i dag for tvang. Nye regler for tvang kom høsten 2017 .

Anonymkode: 790c5...1cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Pasienten må fortsatt være til fare for eget liv eller andres liv eller helse for å behandles med tvang ,merk at pasientens  egen helse ikke lenger er et kriterium for tvang. Samtykkekompetanse kommer inn til vurdering der pasienten er til fare for eget liv eller andres liv eller helse. En kan fint være psykotisk og uten samtykkekompetanseuten uten å bli innlagt. Det er strenge regler i dag for tvang. Nye regler for tvang kom høsten 2017 .

Anonymkode: 790c5...1cf

§ 3-3.Vilkår for vedtak om tvungent psykisk helsevern

På bakgrunn av opplysninger fra legeundersøkelsen etter § 3-1 og eventuell tvungen observasjon etter § 3-2, foretar den faglig ansvarlige en vurdering av om de følgende vilkårene for tvungent psykisk helsevern er oppfylt:

1. Frivillig psykisk helsevern har vært forsøkt, uten at dette har ført fram, eller det er åpenbart formålsløst å forsøke dette.
2. Pasienten er undersøkt av to leger, hvorav en skal være uavhengig av den ansvarlige institusjon, jf. § 3-1.
3. Pasienten har en alvorlig sinnslidelse og etablering av tvungent psykisk helsevern er nødvendig for å hindre at vedkommende på grunn av sinnslidelsen enten
a) får sin utsikt til helbredelse eller vesentlig bedring i betydelig grad redusert, eller det er stor sannsynlighet for at vedkommende i meget nær framtid får sin tilstand vesentlig forverret, eller
b) utgjør en nærliggende og alvorlig fare for eget eller andres liv eller helse.
4. Pasienten mangler samtykkekompetanse, jf. pasient- og brukerrettighetsloven § 4-3. Dette vilkåret gjelder ikke ved nærliggende og alvorlig fare for eget liv eller andres liv eller helse.
5. Institusjonen er faglig og materielt i stand til å tilby pasienten tilfredsstillende behandling og omsorg og er godkjent i henhold til § 3-5.
6. Pasienten er gitt anledning til å uttale seg, jf. § 3-9.
7.

Selv om lovens vilkår ellers er oppfylt, kan tvungent psykisk helsevern bare finne sted hvor dette etter en helhetsvurdering framtrer som den klart beste løsning for vedkommende, med mindre han eller hun utgjør en nærliggende og alvorlig fare for andres liv eller helse. Ved vurderingen skal det legges særlig vekt på hvor stor belastning det tvangsmessige inngrepet vil medføre for vedkommende.

Kilde: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-07-02-62#KAPITTEL_3

Med andre ord, endringen i lovverket høsten 2017 var paragraf 3-3 punkt 4. Så en pasient kan bli tvangsinnlagt hvis vedkommende har en alvorlig sinnslidelse og er i fare for å få sin utsikt til helbredelse vesentlig redusert, eller i fare for å få sin tilstand vesentlig forverret og i tillegg mangler samtykkekompetanse. Hvis pasienten har en alvorlig sinnslidelse og er en nærliggende og alvorlig fare for eget eller andres liv og helse, så er det ikke et krav at vedkommende mangler samtykkekompetanse. Så forskjellen er at alvorlig syke pasienter kan bli enda sykere uten at noen har mulighet til å gripe inn, med mindre pasienten selv ønsker det. Slik var det ikke tidligere. Før var det enklere å gripe inn før pasienten ble så manisk at vedkommende ødela fullstendig for seg selv økonomisk, relasjonelt o.l eller ble psykotisk av manien. En kunne også i større grad gripe inn før mennesker med schizofreni, eller andre psykoselidelser forsvant helt inn i en psykose.

Anonymkode: 5bcfb...b0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nektet å bli innlagt i mani, og i etterkant skulle jeg ønske at noen hadde tvangsinnlagt meg FØR jeg fant på alt mulig tull🙃

Anonymkode: 36397...9e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har nektet å bli innlagt i mani, og i etterkant skulle jeg ønske at noen hadde tvangsinnlagt meg FØR jeg fant på alt mulig tull🙃

Anonymkode: 36397...9e6

Det har jeg full forståelse for, og det er derfor jeg ikke er positiv til at loven ble endret. Det er faktisk svært viktig å hjelpe folk som er i psykose eller mani før det bikker fullstendig over. Jeg vil tro at det er bedre å bli tvangsinnlagt enn å økonomisk ruinere seg selv. 

Anonymkode: 5bcfb...b0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.10.2018 den 22.27, AnonymBruker skrev:

Hvis behandler ved DPS poliklinikk oppfatter en pas som psykotisk, og pas ikke er enig/ikke vil ha hjelp/ikke vil legges inn, men altså bør hjelpes - kan en utøve tvang? Hvis en pas stikker av fra DPS i en slik situasjon, hva skjer da? Spør som pårørende.

Anonymkode: 36397...9e6

De påstår jo jeg er psykotisk hele tiden,men har aldri blitt holdt igjen eller tvangsinnlagt. Har ikke vært til fare for meg selv eller andre da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, stjernestøv skrev:

De påstår jo jeg er psykotisk hele tiden,men har aldri blitt holdt igjen eller tvangsinnlagt. Har ikke vært til fare for meg selv eller andre da. 

Nei, det er sant. Jeg tenker i utg.pkt på en person som ikke har vært psykotisk før. Det er nyoppstått. 

Anonymkode: 36397...9e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er sant. Jeg tenker i utg.pkt på en person som ikke har vært psykotisk før. Det er nyoppstått. 

Anonymkode: 36397...9e6

Ok. Men kan ikke holde folk igjen bare fordi de er psykotisk tror jeg, må være til fare for seg selv eller andre og. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man gjør det kanskje dersom vedkommende er svært skjødesløs i forhold til seg selv og andre og kanskje hvis vedkommende er livstruende syk og de har riktig hjelp å gi. Men de kan jo ikke holde på folk i det uendelige dersom de tydelig ikke har noe som hjelper. Man bør ikke godta alt. Under ingen omstendighet.

Hørte om noen som vistnok hadde investert en masse i kunst og var helt utilregnelig. Satte hele virksomheten over styr før han til slutt fikk hjelp.

Anonymkode: cc2e9...8e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunst er veldig ømfintlige investeringsobjekt og hele porteføljen til virksomheten gikk over ende og virksomheten måtte bare innstille og mange mistet jobb og måtte flytte. Han hadde nok vært psykotisk hele tiden. Veldig rart det hele. Alt kan skje i dag virker det som.

Anonymkode: cc2e9...8e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samtidig er jeg veldig glad i kveld at klokka snart er så mye på kvelden at jeg kan forsvare å ta ny dose medisin pluss 1 multivitamin og av og til tran eller 1 D vitamin. Samtidig er jeg glad for at jegnårsomhelst kan ta en lite gåtur ut i frisk luft. Tror det siste betyr aller mest. Det er litt dumt når man bor i storby da må man bruke søndagen eller lørdagen mest. Hvis man ikke jobber da.

Det stod på nett om en som drev hotell og som rekrutterte nå om dagen personell og som gjerne så at pensjonister søkte. Det var bare et lysglimt i mye trist.Akkurat jeg kan ikke det nødvendige men det tror jeg mange kan.

Anonymkode: cc2e9...8e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder psykose synes jeg der er så myebstigma. Oftest tror jeg man selv er den største" fordømmende dommer"" Det er liksom alltid noe som hefter ved en spesielt ettersom man aldri blir " frisk". En stund kunne jeg gi blod men så var det slutt da forskning mente på grunn av medisiner burde man avstå i min gruppe. Et mere dekkende ord er livskrise ville jeg si. Alle mennesker kan få en livskrise.Der er ting å lære av psykoseproblematikken også tror jeg. Jeg håper at når man en gang kanskje får mer erfaring og voksenhet kanskje noe blir bedre. Man kan jo alltids håpe. Men alle mennesker kan få livskrise og det er mye hva det handler om tror jeg.

Anonymkode: cc2e9...8e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det har jeg full forståelse for, og det er derfor jeg ikke er positiv til at loven ble endret. Det er faktisk svært viktig å hjelpe folk som er i psykose eller mani før det bikker fullstendig over. Jeg vil tro at det er bedre å bli tvangsinnlagt enn å økonomisk ruinere seg selv. 

Anonymkode: 5bcfb...b0c

Men alternativet er jo at staten blir økonomisk ruinert :P 

Anonymkode: 1e6f2...dfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men alternativet er jo at staten blir økonomisk ruinert :P 

Anonymkode: 1e6f2...dfc

Nei. Hvis man behandler mennesker før det har bikket over vil det faktisk være mer kostnadseffektivt. Det er "billigere" å behandle en mani som ikke har bikket over i psykose. Det er jo ingen tvil om at prognosen for f.eks psykose er bedre om man igangsetter behandling tidlig i forløpet. Da blir det bedre for både enkeltindivider og samfunnsøkonomien:-)

Anonymkode: 5bcfb...b0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle så gjerne ha blitt tvangsinnlagt eller holdt igjen når manien er der, for da lager jeg bare store problemer som kunne ha vært unngått og som jeg angrer på i ettertid.

Anonymkode: 996e3...819

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...