Gå til innhold

Tvangsinnlagt rettigheter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er tvangsinnlagt i psykiatrien.

Har en del smerter i brystregionen og tung pust. Jeg er redd for at det er noe med hjertet eller lungene. 

Har sagt ifra til personalet her, men de mener at jeg bare har vrangforestillinger. Jeg har spurt om å få snakke med vakthavende lege, men han hadde det for travelt. 

Hvis jeg hadde vært hjemme ville jeg oppsøkt legevakt. Jeg har spurt om jeg kan få dra til legevakten, men jeg har kun utgang med følge og de har ikke kapasitet til å følge meg.

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Har jeg ingen rettigheter når det kommer til somatisk helse? Skal ikke jeg få legehjelp når jeg mener jeg trenger det? 

Dette påvirker psyken min negativt og gjør at jeg ikke klarer å slappe av. De vil gi meg Nozinan for at jeg skal slappe av, men jeg vet at den egentlige hensikten deres er å «slå meg ut» for en stund sånn at de slipper maset mitt. Nozinan er apedop.

Føler meg ikke trygg her. 

Anonymkode: 87b1e...742

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prøv å kontakte advokat. Tror finnes advokatvakt på nett. Man kan prate med en advokat tror en time også betale over tellefonregning.

Fri rettshjelp kan også kontaktes direkte tror jeg.

Man kan også be om å få snakke med kontrollkommisjonen og si fra at man føler ens situasjon ikke tas alvorlig og si man føler tilstand mye mer alvorlig.

Man kan også kontakte nav og spørre om de har noe hjelp og støtte om økonomi mangler.

Lykke til.😊

Anonymkode: b5fcc...938

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Nozinan er ikke en snill medisin. Du burde heller få noe nyere. Og litt angstfordrivende i en vanskelig situasjon. De ville nok visst det om du hadde vært somatisk syk. De sjekker jo sånt ved innskrivning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helsepersonell rundt deg, og de kan u har fåttvurdere hastegraden. Du har ingen rett til stadig umiddelbart legetilsyn.. Du ble dessuten somatisk vurdert ved innleggelse. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, kupton skrev:

Det er helsepersonell rundt deg, og de kan u har fåttvurdere hastegraden. Du har ingen rett til stadig umiddelbart legetilsyn.. Du ble dessuten somatisk vurdert ved innleggelse. 

 

Hmmmm.... 

Anonymkode: ee3ab...32c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver igjen på et skikkelig tastatur og ikke på en liten mobiltelefon:
Det er kvalifisert helsepersonell rundt deg. De kan vurdere hastegraden på dine symptomer. Du har ingen rett til stadig umiddelbart legetilsyn. Det er som på legevakten, annet helsepersonell enn leger vurderer hastegraden. Du ble dessuten somatisk undersøkt og vurdert ved innleggelse.

Advokatrådet er etter min mening "bak mål".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan da ikke dra til legevakten bare fordi du har litt tung pust og brystsmerter. Ikke rart at legevakta har flere timers ventetid..

 

Anonymkode: b49e1...47f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull! Her kan det være at hjertet sliter pga trange blodårer og det bør taes EKG snarest

Da jeg hadde tung pust og brystsmerter for noen uker siden var ambulansen her omtrent før jeg fikk lagt på. Ble kjørt på sykehus med blålys. Ring 113 hvis du har tilgang på telefon og forklar hvordan det kjennes

Endret av soer10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎04‎.‎11‎.‎2018 den 1.07, AnonymBruker skrev:

Jeg er tvangsinnlagt i psykiatrien.

Har en del smerter i brystregionen og tung pust. Jeg er redd for at det er noe med hjertet eller lungene. 

Har sagt ifra til personalet her, men de mener at jeg bare har vrangforestillinger. Jeg har spurt om å få snakke med vakthavende lege, men han hadde det for travelt. 

Hvis jeg hadde vært hjemme ville jeg oppsøkt legevakt. Jeg har spurt om jeg kan få dra til legevakten, men jeg har kun utgang med følge og de har ikke kapasitet til å følge meg.

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Har jeg ingen rettigheter når det kommer til somatisk helse? Skal ikke jeg få legehjelp når jeg mener jeg trenger det? 

Dette påvirker psyken min negativt og gjør at jeg ikke klarer å slappe av. De vil gi meg Nozinan for at jeg skal slappe av, men jeg vet at den egentlige hensikten deres er å «slå meg ut» for en stund sånn at de slipper maset mitt. Nozinan er apedop.

Føler meg ikke trygg her. 

Anonymkode: 87b1e...742

Dersom du helt brått har blitt veldig tungpustet og fått smerter i brystet, så skjønner jeg at du ønsker dette vurdert. Men det høres mer ut som om dette er noe du har slitt med en stund, og da er det ikke nødvendig med øyeblikkelig legetilsyn. 

I stedet for stadig å be om øyeblikkelig hjelp, så kan du ta opp temaet på neste møte med behandler eller neste gang kontaktene dine og du har et møte. Da kan dere både drøfte hvorvidt du trenger legeundersøkelse eller om det viktigste er at du får hjelp til å finne strategier for å slappe litt av. 

Det at de foreslår nozinan, kan det ha ssammenheng med at du har fått det tidligere med god effekt? Det er jo ikke så vanlig lenger at nozinan er det første man forsøker ved uro. Når det er sagt, så vil jo nozinan kunne gi deg en liten pause fra angst og uro. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, soer10 skrev:

Tull! Her kan det være at hjertet sliter pga trange blodårer og det bør taes EKG snarest

Da jeg hadde tung pust og brystsmerter for noen uker siden var ambulansen her omtrent før jeg fikk lagt på. Ble kjørt på sykehus med blålys. Ring 113 hvis du har tilgang på telefon og forklar hvordan det kjennes

Nå vet du vel ikke hva slags undersøkelser som allerede er gjort? Det er ganske vanlig at det tas EKG i forbindelse med innleggelser i psykiatri, så dersom det ikke er gjort allerede, så er det fordi legen som har gjort den somatiske undersøkelsen har ansett det som unødvendig. 

Å foreslå at en som er innlagt på psykiatrisk sykehus, (med vedtak om tvang), skal ringe 113, er et elendig råd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, soer10 skrev:

Registrerer at vi er uenige. Jeg vil fortsatt på det sterkeste råde TS til å ringe 113 dersom det ikke er tatt EKG

Og hva tror du responsen vil være fra 113? Tror du at de rykker ut for å hente tvangsinnlagte pasienter ut av sykehus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her. 

Jeg fikk hjelp til slutt, da jeg ble så dårlig at jeg nesten ikke klarte å gå. Viste seg at jeg har atrieflimmer som ble forsterket av en medisin jeg bruker. Medisinen er seponert og jeg skal til videre utredning snart. 

Takk for svar :) 

Anonymkode: 87b1e...742

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her. 

Jeg fikk hjelp til slutt, da jeg ble så dårlig at jeg nesten ikke klarte å gå. Viste seg at jeg har atrieflimmer som ble forsterket av en medisin jeg bruker. Medisinen er seponert og jeg skal til videre utredning snart. 

Takk for svar :) 

Anonymkode: 87b1e...742

Godt å høre at du har fått hjelp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...