Gå til innhold

Overvekt og graviditet


Nassenøff86

Anbefalte innlegg

Jeg er en kvinne på 33 år og samboeren og jeg har endelig bestemt oss for at tiden er inne for å få barn. Jeg har en BMI på over 30, og jeg har lest på nett at overvektige kvinner med BMI på over 30 som går gravid kan føre til døfødsler, misdannelser osv. Er dette noe vi skal ta med en klype salt eller ligger det noe i det? 

På forhånd tusen takk for svar 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Nassenøff86 skrev:

Er dette noe vi skal ta med en klype salt eller ligger det noe i det? 

Statistikken (fra medisinsk fødselsregister som registrerer alle svangerskap over en viss lengde) viser at det er økt risiko for  komplikasjoner i svangerskapet, under fødselen og i barseltiden. Siden dette er statistikk, er det viktig å huske på følgende:

- Overvekt / fedme kan opptre alene eller i tillegg til andre plager eller sykdommer, så en økning i en komplikasjon for de som har høy BMI, kan også ha sammenheng med andre forhold, ikke bare overvekten. Statistikk viser sammenhenger, ikke nødvendigvis årsak / virkning.

- Her i landet går det bra med de aller, aller fleste. En økning av et bitte lite tall er fortsatt en liten størrelse. Hvis for eksempel (bare tatt ut av lufta, ikke reelt) høy BMI eller høy alder hos den gravide femdobler en eller annen risiko som i utgangspunktet er litt over 3 promille (dødfødsler i Norge), er risikoen fortsatt svært liten.

- Det er alltid en risiko for komplikasjoner, uansett mors vekt eller livsstil. Man skal ikke gi mor skylden for spontanabort, svangerskapsforgiftning eller -diabetes, fødselskomplikasjoner osv. Alle gravide følges opp med tanke på typiske komplikasjoner, og oppfølgingen tilpasses ut fra spesielle forhold hos moren, enten det er overvekt, høyt blodtrykk, medisinbruk eller andre ting.

- Det er fint at dere har bestemt dere for å prøve, siden det er litt flere overvektige enn normalvektige som sliter med å bli gravide. Derfor er det lurt å la være å vente til alderen kan bli et problem i tillegg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

BMI på 30 er jo ikke så uvanlig. Størst er risikoen for det som betegnes 'svangerskapsdiabetes', men det vil man teste for med en med å måle 'langtidsblodsukker' og evt utføre en sukkerbelastning.

Du har fått god informasjon fra Laban.

Lykke til med prosjektet.

Vennlig hilsen Mette

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...