Gå til innhold

Til Mette


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Har det noe å si når i graviditeten man har drukket alkohol? Er det noen ganger det er mer skadelig enn andre?

Jeg drakk et lite glass vin i uke 5+3. Testa positivt to dager senere. Livredd fordi det er så mange som sier at fosteret er sårbart på denne tiden og at utviklingen av sanseorganene kan bli hemma. Er det sant? Eller skal det mere til for å stoppe utviklingen av ting?

Alt har sett bra ut på ultralyd

Anonymkode: 647a5...3d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg drakk et lite glass vin i uke 5+3. Testa positivt to dager senere. Livredd fordi det er så mange som sier at fosteret er sårbart på denne tiden og at utviklingen av sanseorganene kan bli hemma. Er det sant? Eller skal det mere til for å stoppe utviklingen av ting?

Det hadde vært en stor andel mennesker med mangelfullt utviklede sanseorganer dersom et lite glass alkoholholdig drikke så tidlig hadde gjort skade. Man trenger ikke gå mer enn ca. 30 år tilbake i tid før det var langt mer omstendelig å teste for graviditet, så man visste ofte ikke om svangerskapet før det var kommet litt lenger.

Jeg var gravid tre ganger på 90-tallet. To av gangene drakk jeg alkohol mellom unnfangelsen og positiv test (pga. henholdsvis julebord og utenlandsferie). Den tredje gangen testet jeg positivt rett før jeg skulle på ferie, så da var jeg avholdende. Det svangerskapet endte med spontanabort, de to andre ble det fullbårne, friske barn av.

Ikke tenk mer på det lille vinglasset, du kommer til å bli sprø hvis du skal ha bekymringsnivået på "livredd" for ting med den alvorlighetsgraden, i årene som kommer ;) Lykke til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig med laban. 

Jeg drakk to glass vin og en likør før jeg testet positivt og jeg fødte en sunn og frisk datter. Drakk selvfølgelig ikke noe etter positivt test.

Tror barnet har det best hvis mor stresser minst mulig i svangerskapet, dvs ikke bekymrer seg for alt mulig.

Lykke til :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Helt enig med ovenstående innlegg. I min generasjon som fødte barn på 70-tallet ble det drukket alkohol gjennom hele graviditeten, ikke de stor mengder, men litt. Man visste den gangen ikke at det kunne være farlig. Og det ble bra barn likevel.

Så slapp av og slutt å drikke videre frem. Lykke til, vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mette Moen, Gynekolog

Downs syndrom er en kromosomfeil som ikke er forårsaket av alkohol.

Store mengder alkohol kan påvirke fosteret så det fødes med tilstanden 'føtalt alkohol syndrom'.

Hilsen Mette

 

PS 'syndrom' betyr en tilstand med flere ulike symptomer. Det sier ikke noe om årsak til tilstanden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei!

Et annet spørsmål:

når sædcellene til mannen ligger inni kvinnen så påvirkes ikke de av det kvinnen spiser og drikker? 

Anonymkode: 647a5...3d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skjer i tiden mellom menstrasjon og eggløsning?

Kan det skje noe med arvestoffet i eggcellen da? Når blir eggcellen dannet og når skjer meiosedeilingen?

Anonymkode: 647a5...3d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva skjer i tiden mellom menstrasjon og eggløsning?

Kan det skje noe med arvestoffet i eggcellen da? Når blir eggcellen dannet og når skjer meiosedeilingen?

Anonymkode: 647a5...3d9

Mette er grei som svarer, men nå tøyer du strikken.

Anonymkode: 4b835...cb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner fortsatt ikke når selve kjønnsdelingen skjer? Ligger det ferdige arvemateriale i egget mitt fra jeg blir født?

Anonymkode: 647a5...3d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner fortsatt ikke når selve kjønnsdelingen skjer? Ligger det ferdige arvemateriale i egget mitt fra jeg blir født?

Anonymkode: 647a5...3d9

Kjønnet bestemmes av sædcellen. Sæd er ferskvare.

Ditt bidrag i egget ligger klart og er dannet tidlig, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det skjer ikke noe med egget mellom eggløsning og mens annet enn at det modnes? Det skjer ikke noe celledeling da?

Anonymkode: 647a5...3d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...