Gå til innhold

Abortdebatten. Hva syns dere...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Alt er jo nesten storpolitikk i dag så ikke lett å diskutere noe. Men allikevel..

Hva jeg selv har tenkt omkring spørsmålet er at vi har alle rett til et liv om enn så kleint det er, men det er ikke alltid livet vil det sånn.

Anonymkode: 6283d...f57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er den gravide kvinnen som sammen med sin mann må ha full avgjørelsesmyndighet på dette frem til 12-14 uker, og ved sykt foster frem til 18 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullstendig enig med kupton her og i tillegg synes jeg ikke man skal tillate fosterreduksjon. Jeg trodde ikke det var noe som egentlig ble gjort, men leste at de siste 4 (?) årene har det blitt gjort 38 ganger. Det synes jeg er hårreisende! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Lillemus skrev:

Fullstendig enig med kupton her og i tillegg synes jeg ikke man skal tillate fosterreduksjon. Jeg trodde ikke det var noe som egentlig ble gjort, men leste at de siste 4 (?) årene har det blitt gjort 38 ganger. Det synes jeg er hårreisende! 

Hvorfor er det verre enn vanlig abort?

Anonymkode: 8d284...3b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det verre enn vanlig abort?

Anonymkode: 8d284...3b7

Av en eller annen grunn synes jeg det er verre å fjerne en (frisk) tvilling og bære frem den andre, da er det ikke det at det ikke passer å få barn som ligger bak tenker jeg. At det er mer jobb med to er det jo ingen tvil om, men nei, jeg klarer ikke å bli fortrolig med tanken på fosterreduksjon av en eller annen grunn. Og hvem skal bestemme hvilken tvilling som skal aborteres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Lillemus skrev:

Av en eller annen grunn synes jeg det er verre å fjerne en (frisk) tvilling og bære frem den andre, da er det ikke det at det ikke passer å få barn som ligger bak tenker jeg. At det er mer jobb med to er det jo ingen tvil om, men nei, jeg klarer ikke å bli fortrolig med tanken på fosterreduksjon av en eller annen grunn. Og hvem skal bestemme hvilken tvilling som skal aborteres?

Rent prinsipielt kan jeg ikke forstå at det skal være verre å fjerne ett av to foster vs fjerne ett foster.

Anonymkode: 8d284...3b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Rent prinsipielt kan jeg ikke forstå at det skal være verre å fjerne ett av to foster vs fjerne ett foster.

Anonymkode: 8d284...3b7

Har man tid og overskudd til ett barn så har man det til to også tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke mye mer risiko har jeg hørt å fjerne et foster spesielt når det ikke er tungtveiende medisinske årsaker såsom at kvinnens liv står i fare eller andre ting ved fostrenes stilling og slikt.

Mulig det er gammeldags å tenke slikt men jeg tror tvillinger bør få oppleve hverandre om mulig.

Anonymkode: 6283d...f57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Lillemus skrev:

Har man tid og overskudd til ett barn så har man det til to også tenker jeg.

Jeg tenker at det er et dårlig argument. Det er mange som velger abort som nok har både av tid og overskudd til ett barn.

Anonymkode: 8d284...3b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Lillemus skrev:

Har man tid og overskudd til ett barn så har man det til to også tenker jeg.

Det er utført fosterreduksjon 39 ganger i løpet av 12 år (2002 - 14). Dette var enten fordi det ene fosteret var sykt eller skadet, eller for å redusere firling- eller trillingsvangerskap etter fertilitetsbehandling. Tidligere satte man f.eks. tilbake to eller flere egg etter IVF, særlig hvis tidligere forsøk var mislykket. Siden de alltid velger de eggene som har delt seg best, er det en viss fare for at de fortsetter å dele seg etter tilbakesetting slik at f.eks to egg blir til fire, noe som betyr høy risiko for at det går galt med alle.

Problemstillingen med å redusere friske tvillinger til én, som enkelte politikere maser om nå, har i liten grad vært aktuell.

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes abort er en bedre løsning enn å sette et et sykt barn til verden eller et barn som kke vil få den omsorgen det trenger. 

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, laban skrev:

Det er utført fosterreduksjon 39 ganger i løpet av 12 år (2002 - 14). Dette var enten fordi det ene fosteret var sykt eller skadet, eller for å redusere firling- eller trillingsvangerskap etter fertilitetsbehandling. Tidligere satte man f.eks. tilbake to eller flere egg etter IVF, særlig hvis tidligere forsøk var mislykket. Siden de alltid velger de eggene som har delt seg best, er det en viss fare for at de fortsetter å dele seg etter tilbakesetting slik at f.eks to egg blir til fire, noe som betyr høy risiko for at det går galt med alle.

Problemstillingen med å redusere friske tvillinger til én, som enkelte politikere maser om nå, har i liten grad vært aktuell.

Det var inderlig godt å høre! For det blir noe helt annet enn det det virker som er saken i media - å fjerne en av to friske tvillinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Lillemus skrev:

Det var inderlig godt å høre! For det blir noe helt annet enn det det virker som er saken i media - å fjerne en av to friske tvillinger.

Debatten har i stor grad handlet om dette, fordi det har vist seg at loven ikke kan tolkes slik at den forbyr å fjerne ett av to fostre før det har gått 12 uker, mens det er lov å ta abort hvis det er bare ett.

Men i praksis har slik reduksjon blitt foretatt senere (etter nemdbehandling), bl.a. fordi det er vanskelig å være sikker på at man fjerner det syke / skadde / svakeste fosteret og ikke det friske / sterkeste, når de er bittesmå.

Nesten alle slike inngrep gjøres på senteret for fostermedisin (eller hva det heter nå), der du bor - et sted som har hjulpet mange par i en forferdelig vanskelig situasjon.

Det er ingen kø for å få fjernet én frisk tvilling, den debatten handler egentlig om tolkning av loven og er nokså teoretisk og konstruert. Dette handler om så få tilfeller at det etter min mening ikke er noe å lage politisk bråk om, det kan overlates til fagmiljøene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gargamel
16 timer siden, Lillemus skrev:

Fullstendig enig med kupton her og i tillegg synes jeg ikke man skal tillate fosterreduksjon. Jeg trodde ikke det var noe som egentlig ble gjort, men leste at de siste 4 (?) årene har det blitt gjort 38 ganger. Det synes jeg er hårreisende! 

Med andre ord er du fullstendig uenig med @kupton, eller? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Gargamel skrev:

Med andre ord er du fullstendig uenig med @kupton, eller? 

Nei, jeg er enig i det kupton sier, men av en eller annen grunn synes jeg det er helt uforståelig om man blir gravid med friske tvillinger og vil fjerne den ene og beholde den andre. Nå er det heldigvis ikke akkurat sånn det er i praksis, da er det syke fostre som fjernes. Jeg synes ikke man på noen måte skal gjøre abortloven strengere enn den er i dag! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Lillemus skrev:

Nei, jeg er enig i det kupton sier, men av en eller annen grunn synes jeg det er helt uforståelig om man blir gravid med friske tvillinger og vil fjerne den ene og beholde den andre. Nå er det heldigvis ikke akkurat sånn det er i praksis, da er det syke fostre som fjernes. Jeg synes ikke man på noen måte skal gjøre abortloven strengere enn den er i dag! 

Er helt enig i dere.

Det er foreldrene som må ta seg av barna og ikke alle har kapasitet til å ta seg av et alvorlig sykt barn. Har sett på nært hold hva det kreves og det er ikke lite. I tillegg måtte foreldrene kjemp mot NAV for å få ting de faktisk hadde krav på av hjelpemidler. Det var en uverdig kamp (og helt unødvendig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, emilie321 skrev:

Er helt enig i dere.

Det er foreldrene som må ta seg av barna og ikke alle har kapasitet til å ta seg av et alvorlig sykt barn. Har sett på nært hold hva det kreves og det er ikke lite. I tillegg måtte foreldrene kjemp mot NAV for å få ting de faktisk hadde krav på av hjelpemidler. Det var en uverdig kamp (og helt unødvendig)

Det gjorde inntrykk da jeg så et innslag på tv for en tid siden, en mor hadde et barn som var utviklingshemmet på alle måter og fullstendig avhengig av hjelp 24/7 og hun sa helt ærlig at om hun hadde visst dette så hadde hun tatt abort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Lillemus skrev:

Det gjorde inntrykk da jeg så et innslag på tv for en tid siden, en mor hadde et barn som var utviklingshemmet på alle måter og fullstendig avhengig av hjelp 24/7 og hun sa helt ærlig at om hun hadde visst dette så hadde hun tatt abort.

Ja, det er blytung. Og det går også utover eventuelt andre barn i familien, uansett hvor flinke foreldrene er. Har hatt et barn i familien som var multi handicapet så jeg har sett det på nært hold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...