Gå til innhold
AnonymBruker

Noen god i matematikk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

De snakket på radio om Murhpys lov. Man sa at av og til gikk alt galt samtidig og at av og til skjedde det altså ulykker. Kanskje mye det samme som ligger til grunn når de snakker om 50 års flommer og 100 års flommer andre ganger.

Er det slik at " alle toger må kollidere av og til".? At vi i store bysamfunn bygger og bor og reiser med " så høy risiko".

Anonymkode: 45573...843

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg ber om unnskyldning om dette ble dumt og/ eller støtende formulerte tanker spesielt på bakgrunn av hva som har rammet oss alle som samfunn med de båtene som jeg ikke helt fikk med meg hvor var og hvorfor alle var så nær land samtidig. Hvis de var det da. Mørkt og kaldt er det jo også nå.

Det mer riktige er kanskje å tenke at samfunnet har ikke kunnskap nok om hvor stor risiko vi alle løper ofte. Men det er ingen grunn til å være skråsikker på noe man vet så lite om selvsagt. Bare tragisk for besetningen på alle båtene og noen var mere skadet og i bare sjokk helt sikkert.

Anonymkode: 45573...843

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Ifølge google så fremstår dette som mer "artig ordtak" enn "matematisk lov", 

Artige ordtak har jeg ikke så mye formening om, men matematikk kan jeg, og det jeg kan si er at

dersom noe kan skje, så vil det skje gitt uendelig med tid

Det er slik matematikken blir, selv om noe har f.eks 1/100 sannsynlighet, så dersom du gjør noe 100 ganger vil det da i snitt skje 1  gang.

om noe har 1/100000000 sannsynlighet, og du gjør "noe" 100000000 ganger, vil det i snitt skje 1 gang, og som du ser fra rekken, så vil alt som kan skje, skje, tilslutt, gitt nok nok/forsøk

Men det er matematikken bak, men det er noe annet enn murphys lov etter hva jeg fikk inntrykk av fra 2 minutter på google :P 

 

Håper dette var oppklarende og er det mer matematikk du lurer på er det bare å si ifra

Anonymkode: b8d8b...864

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kissejanson

At noe ikke skjer - er ingen hendelse. At noe skjer er derimot en hendelse. Det skjer ingenting - hele tiden, men den éne gangen det skjer noe.. 

Murphys lov sier at dersom noe kan skje, så kommer det til å skje. Dette er noe de store industriene jobber med, og særlig bilindustrien, hvor de i Japan snakker om «poka yoke», som oversatt til norsk betyr idiotsikringDersom noe ikke er udiotsikkert, ja da går det som Murphy sier.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Imponerene gode innspill og svar fra dere andre. Men ute i verdensrommet skjer det jo noe hele tiden og det gjør det jo også omkring oss egentlig. Trærnes farger er jo aldri lik i løvverket vil jeg tro. Lyset faller vel aldri likt eller formen på løvbladet det samme.To fluer for eksempel kolliderer vel aldri.Hva som gjør at en hendelse er uventet er jo også litt annerledes.Enkelte sykdommer tidligere tider hadde mye av er jo mer uventet i 2018. Men sykdom er vel i grunnen vanskeligere å sannsynliggjøre eller ikke sannsynliggjøre.

Anonymkode: 45573...843

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Det at man gjør ting mange ganger etter hverandre har vel sikkert med det at man blir litt kje etter hvert og sløvet. Men denne ene matematikk er vel kanskje " en annen skål".

 

Anonymkode: 45573...843

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Husker dere den båten i Italia som også kolliderte fordi båtene gikk for nær land fordi passasjerene skulle se lysene fra land i selskapet.

Anonymkode: 45573...843

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

I gamle dager hørte  på radio at man ved alvorlige ulykker til sjøs at der ble " Sjøforklaring" når alle ting var undersøkt. En svært alvorlig og mye strengere en all annen rett har jeg hørt. Hvorfor det er slik at det er forskjellig fra annet det vet jeg ikke. Men de har jo eget kontrollorgan Veritas.

Anonymkode: 45573...843

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
laban
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Husker dere den båten i Italia som også kolliderte fordi båtene gikk for nær land fordi passasjerene skulle se lysene fra land i selskapet.

Anonymkode: 45573...843

De hadde som "tradisjon" å gå for nær land, fordi mannskapet hadde kjente på øya.

https://www.dagbladet.no/nyheter/styrte-skipet-naer-land-for-a-hilse-pa-gamle-kjente/63473130

1 time siden, AnonymBruker skrev:

I gamle dager hørte på radio at man ved alvorlige ulykker til sjøs at der ble " Sjøforklaring" når alle ting var undersøkt. En svært alvorlig og mye strengere en all annen rett har jeg hørt.

Sjøforklaring er erstattet av Statens havarikommisjon for transport, som dekker jernbane, luftfart og sjøfart. De er ikke en rettsinstans som fordeler skyld, det strafferettslige gjøres av politiet. Men havarikommisjonen gransker ulykkene. https://www.aibn.no/Sjofart

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Det var interessant. I min forestillingsverden henger mye gammel "lærdom" igjen mye fra radiolytting. Tenkte også på hva som har hendt nå langs Norskekysten. Tåke og sjørøyk kan vel virke negativt på superavanserte navigasjonsinstrument og det har jo også vært en del om at kartene våre ikke er gode nok verken til lufta med helikopter eller til vanns. Det var jo dødsulykke med luftambulanse som kolliderte med høyspentledninger på sørvestlandet husker jeg og da kom det frem mangelfulle kart dengang som lå i systemet sa de da. Om der er feil i kartene som " er bakt inn" i systemene og man kanskje ikke kan justere for oppdatering av kartene i systemet og få tastet inn korrigeringer ved nye funn i terrenget ,da kan jo det noen ganger være farlig. Når sånne båter er i nærheten av andre fartøy så " beregner" de vel formen og massen på gjenstander eller feilskjær eller en stor supertanker automatisk. Men kanskje vær og vind kan gi feil så . Jeg vet ikke. Hørte i gamle dager at navigasjonsutstyr på fly som autopilot hadde de ,men kunne også fly manuelt. I våre dager er vel kanskje all mulighet til å styre manuelt borte på samme måte som vinduer i nye bygg ikke kan åpnes fordi man ønsker full effekt av ventilasjons og varmesystemer. Lurer på om det egentlig er sant. Det med effekten. Men forstår det jo.

Anonymkode: 45573...843

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Det var også fordi kapteinen hadde gjestepassasjere om bord og ville lage god stemning for dem hørte jeg. Det ble en gedigen sak i media dengang. Over hele verden tror jeg. Mye kritikk.

Anonymkode: 45573...843

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Fullt klar over at dette er kjempevanskelige ting.

Anonymkode: 45573...843

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det at man gjør ting mange ganger etter hverandre har vel sikkert med det at man blir litt kje etter hvert og sløvet. Men denne ene matematikk er vel kanskje " en annen skål".

 

Anonymkode: 45573...843

???

Anonymkode: c5955...22c

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg vet ikke om det er interessant for andre men jeg har lagt merke til at to fluer " kan"  kollidere på liksom. Da gjerne fluer av ulik størrelse. Men de kolliderer aldri men virker veldig sosiale. Det er i grunnen veldig mye rart i naturen. Mye interessant.

Anonymkode: 45573...843

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Verken fluer eller mennesker er jo maskiner.😊

Anonymkode: 45573...843

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

Artikler fra forsiden

×

Viktig informasjon

Vi benytter cookies til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester. Les mer her