Gå til innhold

Kan sex gi trochanter bursitt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Veldig stive og vonde hofter for tiden. Helt nederst, nesten på utsiden av lyskene. Jeg er 28, og går som en nittiåring. Blir bedre hvis jeg blir varm, feks har gått en stund. Verdt om morgenen eller hvis sittet lenge. Mistenker at å ligge med spredte ben øker problemet. Mistenker at sex er utløsende aktivitet. Kan det stemme? Bør jeg overse det, og være aktiv, eller må jeg ta det rolig?

Takk:)

Anonymkode: 5a8ec...6ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg tror ikke at sex kan utløse en trokanter bursitt men samleie med bøy i hoftene kan muligens utløse symptomer. Kan du ikke forsøke med annen samleiestilling, ligge på siden eller på magen og se om det hjelper.

Dette skriver Norsk Helseinformatikk om behandling.

Tilstanden går ofte over av seg selv. Å begrense aktiviteter som forverrer plagene, er gjerne den eneste nødvendige behandlingen. Ved behov for aktiv behandling er kortisoninjeksjon og/eller bruk av et betennelsesdempende medikament (NSAID) nyttig.

Tøyningsøvelser som strekker utsiden av låret/hoften kan være gunstig. Bare unntaksvis er det påkrevd med fysioterapi:

  • Sitt på gulvet - plasser leggen (på den siden som er vond) over låret på motsatt side
  • Hold rundt kneet med begge hender og dra mot deg og til siden, slik at det strammer godt i setemuskulaturen på den vonde siden
  • Hold strammingen i 10 sekunder - slipp opp i 10 sekunder - og gjør samme tøyningen 2 ganger til

Eventuell kortisonsprøyte settes i det området du har mest smerter. Sprøyten inneholder lokalbedøvelse, så dersom sprøyten er satt riktig, vil du raskt bli smertefri. I mange tilfeller holder det med en sprøyte, mens noen ganger må en ny sprøyte settes etter 1-2 uker.

Vennlig hilsen Mette

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...