Gå til innhold

Søvnmangelkrise


 cilie

Anbefalte innlegg

Jeg er helt fortvilet. Våkner så å si konstant i 03-04-tiden etter å ha sovnet rundt 23.30. Til tross for bruk av Surmontil for søvn og itillegg Imovane/Stilnoct ved behov. Hatt søvnproblemer «hele livet», men nå begynner jeg å miste motivasjon for det meste. Er «halvsyk» hele tiden, (forkjølet, hodepine, kvalm, får hjertebank) orker ikke trene eller avtale noe etter jobb. Tyr til lettvint kosthold. Gått opp 2-3 kg siden sommeren. Konsentrasjonen på jobb er helt krise. Handler bare om å «holde ut.» Gjennomsliten. Hva i all verden skal jeg gjøre? Jeg ser ikke noen løsning mtp hva som kan hjelpe. Alt er prøvd. Jeg føler meg helt «utavmegsjølopplevelse»

Endret av cilie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Føler med deg cilie. Har dessverre ikke noe råd, for jeg sliter med akkurat det samme. Her er også alt prøvd.  Eneste jeg kan si er at jeg nok sover noe bedre etter at jeg begynte med terapi igjen, samt at jeg begynte på quetiapin. Har prøvd det meste av medikamenter for søvn (fra flunipam til høy dose med nozinan) men quetiapin har virket best. Pga bivirkninger så må jeg gå på en lavere dose med quetiapin (100mg) enn det jeg burde ha gått på (300mg)

 Det jeg iallefall må passe på er og ikke bli for sliten, da sover jeg nemlig enda dårligere. Så innimellom bare må jeg hvile litt på dagen, bare ikke for sent. Da sover jeg nemlig litt bedre på natta.

 

Endret av emilie321
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, emilie321 skrev:

Føler med deg cilie. Har dessverre ikke noe råd, for jeg sliter med akkurat det samme. Her er også alt prøvd.  Eneste jeg kan si er at jeg nok sover noe bedre etter at jeg begynte med terapi igjen, samt at jeg begynte på quetiapin. Har prøvd det meste av medikamenter for søvn (fra flunipam til høy dose med nozinan) men quetiapin har virket best. Pga bivirkninger så må jeg gå på en lavere dose med quetiapin (100mg) enn det jeg burde ha gått på (300mg)

 Det jeg iallefall må passe på er og ikke bli for sliten, da sover jeg nemlig enda dårligere. Så innimellom bare må jeg hvile litt på dagen, bare ikke for sent. Da sover jeg nemlig litt bedre på natta.

 

Takk for trøstende ord🤗 Kommer meg gjennom dagen og er så glad for at det er fredag. Tankene blir gjerne ekstra tunge om natten. Jeg lurer på hvordan det kunne ha vært med et normalt søvnmønster. Så utrolig tappende å leve slik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, cilie skrev:

Takk for trøstende ord🤗 Kommer meg gjennom dagen og er så glad for at det er fredag. Tankene blir gjerne ekstra tunge om natten. Jeg lurer på hvordan det kunne ha vært med et normalt søvnmønster. Så utrolig tappende å leve slik. 

Ja, det er tappende å leve slik. Jeg spiser mer jo mer sliten jeg blir, greier ikke å ta meg sammen. Det hender nå en sjelden gang at jeg greier å sove tilsammen 6-7 timer og energinivået mitt er da vesentlig høyere. Både smiler og spiser mindre også, er så mye mer fornøyd. 

Ønsker deg en riktig god helg :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, emilie321 skrev:

Ja, det er tappende å leve slik. Jeg spiser mer jo mer sliten jeg blir, greier ikke å ta meg sammen. Det hender nå en sjelden gang at jeg greier å sove tilsammen 6-7 timer og energinivået mitt er da vesentlig høyere. Både smiler og spiser mindre også, er så mye mer fornøyd. 

Ønsker deg en riktig god helg :)

 

Det at du sier du spiser mindre på dager du sover mer kan backes med forskning også, da man generelt sett har mer av sulthormonet ghrelin og mindre av metthetshormonet leptin på dager med lite søvn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Kissejanson skrev:

Det at du sier du spiser mindre på dager du sover mer kan backes med forskning også, da man generelt sett har mer av sulthormonet ghrelin og mindre av metthetshormonet leptin på dager med lite søvn.

Ja, det er helt riktig. Godt det er noe normalt med meg 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, cilie skrev:

Jeg er helt fortvilet. Våkner så å si konstant i 03-04-tiden etter å ha sovnet rundt 23.30. Til tross for bruk av Surmontil for søvn og itillegg Imovane/Stilnoct ved behov. Hatt søvnproblemer «hele livet», men nå begynner jeg å miste motivasjon for det meste. Er «halvsyk» hele tiden, (forkjølet, hodepine, kvalm, får hjertebank) orker ikke trene eller avtale noe etter jobb. Tyr til lettvint kosthold. Gått opp 2-3 kg siden sommeren. Konsentrasjonen på jobb er helt krise. Handler bare om å «holde ut.» Gjennomsliten. Hva i all verden skal jeg gjøre? Jeg ser ikke noen løsning mtp hva som kan hjelpe. Alt er prøvd. Jeg føler meg helt «utavmegsjølopplevelse»

Ille at du skal ha det sånn! Ingen mirakelkur, men har du forsøkt mindfulness? Gjerne med kurs, som gir en en dypere forståelse av bare å forsøke på egen hånd. Jeg synes det kan hjelpe med å gi en indre ro, men det krever en viss innsats.

 

(etter at jeg skrev det husker jeg at jeg har foreslått det for deg før, men vet ikke om du har gjort noe med det)

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

motorPrøysen

Får du/har du fått psykoterapi for dette? Hvis ikke bør det forsøkes. Jeg syns også 1-2 ukers sykemelding er ok i slike situasjoner for å komme seg litt igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, motorPrøysen skrev:

Får du/har du fått psykoterapi for dette? Hvis ikke bør det forsøkes. Jeg syns også 1-2 ukers sykemelding er ok i slike situasjoner for å komme seg litt igjen.

Jeg tror ikke sykmelding nødvendigvis er det rette i en slik situasjon. Da kan ting gjerne skli litt ut. Om man har mulighet for det har jeg større tro på mer fleksibel arbeidstid en periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Kissejanson skrev:

Kanskje du skal snakke med legen om dette om dette er noe nytt som har oppstått og som har foregått siden sommeren? 

Det har vært veldig vanskelig med søvn i perioder i mange år. Husker også godt at jeg som liten jente ofte lå våken ved overnatting hos venninner osv. Så ble jeg gjerne forkjølet etter et par «våken-netter.»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, emilie321 skrev:

Ja, det er tappende å leve slik. Jeg spiser mer jo mer sliten jeg blir, greier ikke å ta meg sammen. Det hender nå en sjelden gang at jeg greier å sove tilsammen 6-7 timer og energinivået mitt er da vesentlig høyere. Både smiler og spiser mindre også, er så mye mer fornøyd. 

Ønsker deg en riktig god helg :)

 

Tusen takk det samme!

Ja, kan knapt huske at jeg har sovet mer enn 5 timer sammenhengende. Etter jeg motvillig begynte m Surmontil, har jeg opplevd at jeg kan døse av igjen etter 5 timer - stort sett gitt at jeg ikke skal på jobb. Nå virker det som den gjør meg litt slapp, men ikke tilstrekkelig til å få god søvn. 

Har spist altfor mye i særlig helgene, og det hjelper jo ikke på noe. Må skjerpe meg!

Endret av cilie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Kissejanson skrev:

Det at du sier du spiser mindre på dager du sover mer kan backes med forskning også, da man generelt sett har mer av sulthormonet ghrelin og mindre av metthetshormonet leptin på dager med lite søvn.

Ja, det er merkbart. Det skjer noe m viljestyrken her i gården. I tillegg til at kroppen (hodet) skriker etter karbohydrater. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Xtra skrev:

Ille at du skal ha det sånn! Ingen mirakelkur, men har du forsøkt mindfulness? Gjerne med kurs, som gir en en dypere forståelse av bare å forsøke på egen hånd. Jeg synes det kan hjelpe med å gi en indre ro, men det krever en viss innsats.

 

(etter at jeg skrev det husker jeg at jeg har foreslått det for deg før, men vet ikke om du har gjort noe med det)

Ja, takk :) Tror du har gjort det to ganger. Jeg har lest om det, men ikke klart å få «tak i det» på egenhånd. Vurderer noen kurs for søvnmestring/bekymring, men redd det bare ender opp i mer stress sumsumarum. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, motorPrøysen skrev:

Får du/har du fått psykoterapi for dette? Hvis ikke bør det forsøkes. Jeg syns også 1-2 ukers sykemelding er ok i slike situasjoner for å komme seg litt igjen.

Har hatt noen dager hjemme i løpet av høsten, hvor søvnmangel og bronkitt ble too much. 

Jeg har aldri jobbet målrettet med søvn i terapi. Vurderer å bli henvist videre, men vet ikke helt til hva. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, cilie skrev:

Tusen takk det samme!

Ja, kan knapt huske at jeg har sovet mer enn 5 timer sammenhengende. Etter jeg motvillig begynte m Surmontil, har jeg opplevd at jeg kan døse av igjen etter 5 timer - stort sett gitt at jeg ikke skal på jobb. Nå virker det som den gjør meg litt slapp, men ikke tilstrekkelig til å få god søvn. 

Har spist altfor mye i særlig helgene, og det hjelper jo ikke på noe. Må skjerpe meg!

Takk!

En normal natt for meg er 2+2+1 time og en sjelden gang 5 timer sammenhengende. Kan noen ganger sove 1-2 timer til. De dagene blir vanligvis mye bedre på alle plan. Men søvnen min går i perioder, lange perioder med dårligere søvn og så en periode med litt bedre. Hadde jeg kunnet ønske meg en ting, så hadde det vært å sove 7 timer hver natt. Det er mitt høyeste ønske når det gjelder meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, emilie321 skrev:

Takk!

En normal natt for meg er 2+2+1 time og en sjelden gang 5 timer sammenhengende. Kan noen ganger sove 1-2 timer til. De dagene blir vanligvis mye bedre på alle plan. Men søvnen min går i perioder, lange perioder med dårligere søvn og så en periode med litt bedre. Hadde jeg kunnet ønske meg en ting, så hadde det vært å sove 7 timer hver natt. Det er mitt høyeste ønske når det gjelder meg selv.

Enig med deg! Og selvfølgelig få et «lite snev av anoreksi.» (NB! Brukt som en metafor - all respekt og medfølelse for den ekte sykdommen) 

Jeg ordla meg litt feil over - 5 timer er egentlig en god natt. Å sove mer er helt fjernt, bortsett fra kanskje en fridag hvor jeg er helt avslappet og på Surmontil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sover veldig dårlig også. Det kan være så mye. Gi opp å finner ut av det. Jeg prøver allt mulig ut og en dags blir jeg bedre. Så kutter jeg ut sobril. Det gjør alt verre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎09‎.‎11‎.‎2018 den 4.40, cilie skrev:

Jeg er helt fortvilet. Våkner så å si konstant i 03-04-tiden etter å ha sovnet rundt 23.30. Til tross for bruk av Surmontil for søvn og itillegg Imovane/Stilnoct ved behov. Hatt søvnproblemer «hele livet», men nå begynner jeg å miste motivasjon for det meste. Er «halvsyk» hele tiden, (forkjølet, hodepine, kvalm, får hjertebank) orker ikke trene eller avtale noe etter jobb. Tyr til lettvint kosthold. Gått opp 2-3 kg siden sommeren. Konsentrasjonen på jobb er helt krise. Handler bare om å «holde ut.» Gjennomsliten. Hva i all verden skal jeg gjøre? Jeg ser ikke noen løsning mtp hva som kan hjelpe. Alt er prøvd. Jeg føler meg helt «utavmegsjølopplevelse»

Når du sier at alt er prøvd, innebærer det også at du har prøvd flere medikamenter enn de du bruker nå?

Hvis du ikke allerede har prøvd, så ville jeg bedt om å få prøve en liten dose seroquel for søvn. Mange sover natten gjennom på 50 mg. Aner ikke hvor gammel du er, men om du er i tidlig overgangsalder, så kan østrogen også bidra til bedre søvn. 

Anonymkode: a3243...ded

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når du sier at alt er prøvd, innebærer det også at du har prøvd flere medikamenter enn de du bruker nå?

Hvis du ikke allerede har prøvd, så ville jeg bedt om å få prøve en liten dose seroquel for søvn. Mange sover natten gjennom på 50 mg. Aner ikke hvor gammel du er, men om du er i tidlig overgangsalder, så kan østrogen også bidra til bedre søvn. 

Anonymkode: a3243...ded

Nei, Ikke prøvd andre enn Surmontil av den type medisiner. Er avhengig av noe som ikke gir hangover pga jobb, eller kan resultere i vektøkning. 

Jeg håper jeg ikke er i overgangsalder allerede i slutten i 30-årene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...