Gå til innhold

Kartlegging av selvmordsrisiko

Fionys

Anbefalte innlegg

Hva innebærer en kartlegging av selvmordsrisiko? Regner med at kanskje finnes noen retningslinjer for det, hvis det finnes hvor kan jeg finne denne informasjonen på internett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror det spesielt er tre svar de er interesserte i å få, nemlig: Har du ønsker om å dø? Har du gjort forberedelser og evt. satt noen dato for når du vil begå selvmord? Vil du gjøre noe aktivt NÅ for å skade deg selv, eller ta livet ditt? 

Tror jeg, da. Har opplevd flere ganger at jeg har blitt ksrtlagt/ undersøkt ang. selvmordsforsøk i, og da husker jeg at ovennevnte spørsmål ble stillet.

Anonymkode: 2ad46...ede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror det spesielt er tre svar de er interesserte i å få, nemlig: Har du ønsker om å dø? Har du gjort forberedelser og evt. satt noen dato for når du vil begå selvmord? Vil du gjøre noe aktivt NÅ for å skade deg selv, eller ta livet ditt? 

Tror jeg, da. Har opplevd flere ganger at jeg har blitt ksrtlagt/ undersøkt ang. selvmordsforsøk i, og da husker jeg at ovennevnte spørsmål ble stillet.

Ja, men det burde vel være flere kriterier risikoen vurderes ut i fra. Burde i alle fall være retningslinjer for en slik vurdering. Diagnose har vel en god del å si. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Fionys skrev:

Ja, men det burde vel være flere kriterier risikoen vurderes ut i fra. Burde i alle fall være retningslinjer for en slik vurdering. Diagnose har vel en god del å si. 

Ja, diagnose har sikkert en del å si. Er man f.eks. bipolar, er det statistisk forhøyet selvmordstanker. Og det er også økt risiko om man har hatt alvorlige forsøk tidligere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Fionys skrev:

Hva innebærer en kartlegging av selvmordsrisiko? Regner med at kanskje finnes noen retningslinjer for det, hvis det finnes hvor kan jeg finne denne informasjonen på internett?

https://www.helsebiblioteket.no/fagprosedyrer/ferdige/selvmord-kartlegging-og-vurdering-av-selvmordsrisiko

Anonymkode: fefd3...842

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kommunene mange steder makter ikke de store sosiale utfordringene i kommunen derfor ser vi de høye selvmordstallene tror jeg. Selv lovpålagte ting klarer ikke kommunene å ta ansvaret for etter faglige normer og da kan man ikke vente annet. Og ingen reagerer. Politikerene tar seg i høyden et proforma besøk på et sykehjem eller liknende.Folk er for sløve når de står ved stemmeurnene. For slik har det vært i årtier.

Anonymkode: d4e2b...4a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kommunene mange steder makter ikke de store sosiale utfordringene i kommunen derfor ser vi de høye selvmordstallene tror jeg. Selv lovpålagte ting klarer ikke kommunene å ta ansvaret for etter faglige normer og da kan man ikke vente annet. Og ingen reagerer. Politikerene tar seg i høyden et proforma besøk på et sykehjem eller liknende.Folk er for sløve når de står ved stemmeurnene. For slik har det vært i årtier.

Anonymkode: d4e2b...4a6

Dessverre kan jeg ikke velge. Egentlig gjør det ingen forsjell hvem du velger.

Anonymkode: 926c3...4cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎09‎.‎11‎.‎2018 den 20.58, AnonymBruker skrev:

Ja, diagnose har sikkert en del å si. Er man f.eks. bipolar, er det statistisk forhøyet selvmordstanker. Og det er også økt risiko om man har hatt alvorlige forsøk tidligere. 

Ja det er jo enkelte faktorer som forhøyer selvmordsrisikoen. 

På ‎09‎.‎11‎.‎2018 den 21.23, AnonymBruker skrev:

Takk! Det var interessant å lese om, synes det er greit å vite litt om hvordan de foretar slike tester. Synes noen ganger det blir mange tester, har sikkert tatt testen på depresjon hundre ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...