Gå til innhold

Hva skjedde tror dere (KNM Helge Ingstad båt-krasj)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/4dkdWE/slik-var-de-dramatiske-minuttene-da-knm-helge-ingstad-krasjet-i-sola-ts?utm_content=row-1&utm_source=vgfront

Mange som mener mye rart om denne, fasit får vi nok ikke før om 1 år ca, men inntil da er det lov å spekulere. Hva tror du førte til krasjen?

Det jeg tror, og som tilsynelatende ingen andre tror, er at det var 1. Hovedproblem:  feil på navigasjonssystemet til KNM slik at displayet indikerte at de var klare for kollisjonskursen at de var "til sin venstre (i fartsretning sett fra deres posisjon)" for TS Sola og imellom de to skipene som var foran dem, og når TS Sola sa at KNM måtte svinge til "sin høyre" (styrbord) så ble de forvirret fordi hvis de gjør det ville de, gitt sine systemer sin indikasjon krasje med TS Sola, derfor sa de at de måtte vente med å svinge til de hadde passert dem .., 2. Bi-Problem: Ved dårlig kommunikasjon fra TS Sola og VTS sin side kom det ikke klart frem alvoret i situasjonen og det gikk derfor ikke opp for KNM hva situasjonen faktisk var før like før de krasjet og da var det for sent å få svinge til sin Venstre nok for å komme unna å treffe.

Men det er min spekulasjon, hva tror dere? Kjør debatt ! Skal bringe opp tråden igjen når fasit kommer ut så får vi se hvem som hadde rett eller var nermest ;) 

Anonymkode: 9d3b2...7b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Manglende kompetanse i bruk av det toppavanserte utstyret og kanskje motvilje hos de som jobber der mot oppdraget og alt hva skjer i verden på miljøsida. Må føles motstridene og kanskje ha hjertet sitt i fred og miljøverden og samtidig jobbe i denne andre for oss mange så nødvendige verden. Jeg mener nerveslitende sikkert. Selv forstår jeg ikke hvorfor de var så nær land. Mistenker fest om bord på veien hjem og hvem var passasjerene utenifra. Spesielt " tankbåten" hvorfor er den oppifjæresteinene.   Eller var dette idet de skulle til kai?  I første melding jeg hørte på radio sa de at tre båter er kollidert. En forsvarsbåt, en tankbåt( så ikke så stor ut til tankbåt å være) og en slepebåt( en slik tung flat en som er av de sene ,men ved neste melding snakker de om kanskje to båter som er kollidert og tidspunkt usikkert. Natt eller tidlig morgen???)Men det skal ikke være lett uansett hva driver med.  Selv fikk jeg ikke sove den natten så jeg satt oppe ved kjøkkenbordet og hørte klassisk musikk bare avbrutt av nyheter og litt korrespondansearbeide og masse mat og sjokolade og røyk.

Men alvorlig talt. Tror aldri du og jeg får vite sannheten om dette. Dette handler nå om forsikringsfakta for de andre båtene. Husker fly som er fløyet i fjellveggen hvor man år senere konkluderer med akkurat det, at det fløy i fjellveggen. Vi får aldri vite om hva vi leste i historiebøkene om at Hitler var død engang er sant. Tror ikke mye lenger på hva man legger i disse gjenvinningsboksene heller. At de virkelig går til å hjelpe mennesker som er i nød. Overvåking og politi styrer alt og alt går til seg og sine.

Vi håper vel bare alle at man klarer å berge mest mulig av havaristen og ikke noe søl. Håper man får arbeide i fred. Høres ut som en umulig jobb for hva skal man bolte noe fast til.

Anonymkode: 3e6c9...b5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fyllefest... 

Anonymkode: b3d0c...c1b

Klart de var fulle, de er jo sjøfolk. Spørsmålet er om det skjedde noe avvik fra rutinene. 

Det er vanskelig å se noen annen forklaring enn at det må ha vært inkompetanse hos de som styrte fregatten. De kan ikke ha vært trygge nok på navigasjonssystemene sine. Hvis systemene ikke virket burde en erfaren mann forstått at noe var galt, og stoppet opp.

Så vidt jeg forstår hadde fregatten slått av AIS systemet. Det vil si at den ikke rapporterte egen posisjon automatisk. Det kan sikkert være relevant trening for et marinefartøy. Allikevel burde den se hvor andre fartøy var om jeg skjønner det rett. Mulig de mistet en sikkerhets-skanse uten AIS-systemet, men jeg kan ikke nok om det. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville vi orket å bære sannheten om vi fikk hele sannheten mon tro. Det er ikke alltid vi klarer å bære sannheten noen av oss tror jeg. Sikkert en lang lang rekke med uheldige omstendigheter som ligger bak kanskje et stort berg av manglende vedlikehold på alle områder. Må bare ha vært et sjokkartet opplevelse for alle involverte. Håper de blir godt ivaretatt. Det blir sikkert sjekket for promille osv. Dette er jo ikke vanlige sjøfolk sikkert. Det er vel marinen ikke sant.

Anonymkode: 3e6c9...b5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingenting er nok gratis. Blir nok dyr lærdom. Bare godt den store ulykken ikke krevet menneskeliv også.

Anonymkode: 3e6c9...b5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller kanskje man har hatt for mye å boltre seg i ,da jo høyteknologi regnes for løsning på alt i dag. Kanskje man er blitt lettsindig og uforsiktig med hensyn på gjennomtesting på forhånd? Det er grenser for alt.

Anonymkode: 3e6c9...b5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er snart bare kjeltringer i verden så hvorfor skulle det ikke stå kjeltringer bak med hakking av datasystem eller andre ting kanskje utenifra. Satelittsystem som kan infiltrere har jeg heller ikke null tro på. Det er ikke bare å gi seg helt til det elektroniske systemer uten kontroll.

Anonymkode: 3e6c9...b5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo også være menneskelig svikt. Folk drives jo til det umenneskelige i dag. Helsa kan svikte alle til slutt.

Anonymkode: 3e6c9...b5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle kan bare bli syke når man ser hvor forfulgt av uhell de har vært. Nå sist med å berge båten. Tror vi føler med alle sammen i denne stund.

Anonymkode: 3e6c9...b5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje har denne båten trodd de hadde en" forrang" i køen for å komme til kai som de ikke hadde. At de bare ble regnet for vanlig sjøfarende med vikeplikt styrbord.??

Anonymkode: 3e6c9...b5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Også alle kan bli syke." Kritisk personell" såsom dette kan vel også ha sitt " meetoo". Mye kan ligge bak.

Anonymkode: 3e6c9...b5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører nå på radioen at man prøver å redde vraket.Tenkte man kanskje har " undervannssveisere" om tilrådelig og ikke for dypt til å stykke opp vraket og dermed gjøre grøveste jobben på ulykkesstedet.

Men der er så mange steder man trenger hjelp i dag over hele verden så nok ikke lett.

Anonymkode: 3e6c9...b5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...