Gå til innhold

Hormon spiral mot kraftig blødning


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er 46 år. Ingen barn. Bruker ikke noen form for prevensjon (annet enn kondom).

Opplever nå kraftigere blødninger i begynnelsen av mens, blødninger med store blodklumper. Bruker største ob som finnes, grønn OB Pluss. Samt bind. Og når jeg er på det kraftigste med disse store blodklumpene så må jeg skifte begge deler hver 2 time. Og må opp på natten også...

Og mye spotting, konstant, mellom mens.

Har også dessverre opplevd noen lite kjekke uhell, bl.a ved svømming hvor da OB super Pluss (den grønne) ikke var nok, og jeg hadde lekkasje... en blodklump lå "bak" og var sikkert årsak til lekkasjen. Noe som gjør at dette plager meg og hemmer meg veldig.

Har fått beskjed fra gynekolog at Hormon Spiral kan hjelpe. Men er VELDIG usikker om jeg ønsker / tørr å begynne på det. Da jeg for flere år siden gikk på p-piller, men sluttet etter 10-12 år fordi jeg sleit med kraftig hodepine og migrene anfall som hemmet meg veldig. Dette opphørte når jeg sluttet på pillen. Vært av pillen i 10-12 år nå). Vekten min økte også godt når jeg begynte på pillene.

Så pga dette er jeg veldig i tvil og skeptisk til å begynne med Hormon Spiral, ikke særlig lysten på å tilføre kroppen hormon og risikere samme problemer som når eg gikk på pillen.

Kan også nevne at jeg har fått påvist flere cyster, normale - ufarlige, på den ene eggstokken. Per nå følges disse bare opp. Skal tilbake for sjekk uti januar.

Noen som har erfaring med Hormon Spiral, migrene ifm P-piller bruk, og kraftige store blodklumper ved mens.? Og har noen gode råd.....

 

Anonymkode: fa225...3ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen som har erfaring med Hormon Spiral, migrene ifm P-piller bruk, og kraftige store blodklumper ved mens.? Og har noen gode råd.....

Anonymkode: fa225...3ff

Hadde hormonspiral for en del år siden og var godt fornøyd med den, blødningene forsvant mer eller mindre samtidig som sexlysten var noe tilstede, mer enn på p-piller i alle fall. Ingen vektøkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Jeg vil absolutt anbefale deg en hormonspiral. Det er første valg for å redusere blødningsmengden og for å gi sikker prevensjon  (så dere slipper kondom). Det er meget lite hormon som går ut i kroppen, så risiko for 'hormonbivirkninger' er minimal. Vesentligste bivirkning er at det kan komme småblødninger i stedet for de rikelige menstruasjoner, men etter ett år vil ca 20-25% miste menstruasjonene. Det er lett å sette spiralen inn og lett å fjerne den ved ubehag.

Inntil du har bestemt deg, kan du forsøke behandling med Cyklokapron som kan redusere blødningsmengden med 50%. Det skal tas 2-3 tabl 3-4 ganger daglig.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...