Gå til innhold

Tolke svar på blodprøver (fosterdiagnostikk)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Har vært på fosterdiagnostikk pga høy alder og nå når jeg endelig fikk svar i posten på blodprøvene/duotetesten, og jeg har nesten bare blitt enda mer usikker. Vet ikke om jeg tolker svarprøvene riktig.

 

Skriver derfor av svarprøvene her og håper du er den rette personen til å svare meg på om alt ser fint ut og om jeg bla er innenfor lav-risiko gruppen for trisomi avvik. Regner med de ville ringt meg om jeg var innenfor høyrisiko grensen? Men vil vite sikkert. Vil også vite om tallene er innenfor god margin.

                                                

Maternal serum Biochemistry:

Free beta-hCG          75.8 IU/I     equivalent  to       1.684 MoM

PAPP-A                     8.993 IU/I    equivalent to        2.078 MoM

 

 

                                                Trisomi 21                    Trisomy 18                      Trisomy 13

Backfround risk:                        1:138                           1.333                                1:1046

Adjusted risk:                             1:2587                        1:6658                              1:20913

 

 

Hilsen engstelige meg🌸

 

 

 

Anonymkode: 1e67a...71e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg er ikke vant med å vurdere slike prøver, men som jeg forstår det er det slikt:

                                              Trisomi 21                    Trisomy 18                      Trisomy 13

                                            (Down syndrom)

Background risk

(det som man kan forvente

ut fra din alder)

Backfround risk:                        1:138                           1.333                                1:1046

Justering av risiko

ut fra prøvene

Adjusted risk:                             1:2587                        1:6658                              1:20913

Altså meget lav risiko         1 per 2 587                     1 per 6 658                        1 per 20 913   

(og betydelig lavere enn

forventet)

Følger det ikke en forklaring med?  Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Det var som jeg håpte, men var som sagt usikker.

 

Det sto en kort forklaring med bitteliten skrift nederst på siden, men alt var på engelsk/medisinsk/latin- ord/setninger jeg ikke skjønte, så ble bare forvirret. Men nå ble jeg ganske betrygget. Da dropper jeg å bestille ekstra legetime for dette🙂

Anonymkode: 1e67a...71e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...