Gå til innhold

Plaster og Provera


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har lest mange av innleggene og dine svar så tror jeg har fått med meg en del.. Jeg er dame på 49 som mistet mensen for ca 2 år siden. Gikk en stund på Helsekost. Så fikk jeg Trisekvense av fastlege fram til gynekolog time. Av henne ble jeg satt på Estradot plaster og Provera. Jeg tåler ikke spiral. Nå er jeg på dag 5 med Provera og jeg kjenner godt på PMS plager. Men i tillegg har jeg fått tilbake noe av hetetoktene, spesielt på natten med svette i ansikt, på brystet og hender. I tillegg noe på dagtid. Er dette " normalt".? Plasteret synd å fungere bra før jeg begynte med Provera. Fra første døgn på Provera fikk jeg tilnærmet lik menssmerter i form av magekramer. Og fra andre døgnet mer og mer av svettetoktene og hete. Ikke så ille som før behandling men det er der og er plagsomt nok. Er det pga Provera.? På forhånd takk for svar. 

Anonymkode: 0219c...9aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Estradot-plaster er østrogen, og det finnes i ulike doser. Du forteller ikke hvor mye du får! Østrogen hjelper for hetetokter og nattesvette og såre slimhinner i skjeden  Dessverre har østrogen en uheldig innvirkning på livmorslimhinnen og det må derfor tilføres hormon av typen gestagen (kunstig progesteron) i 12-14 dager hver måned, evt sjeldnere. Provera er et slikt gestagen. Behandlingen vil hos noen kvinner gi PMS-symptomer. Jeg går ut fra at du fortsetter med Estradot? Noen dager etter siste Provera-tablett kan du regne med å få en blødning som tegn på at livmorslimhinnen er renset ut. Litt rart at du får hetetokter i perioden med Provera så lenge du får samme østrogen tilført. Ideelt hadde det vært med en hormonspiral, hvorfor tåler du ikke den? Jeg har følgende forslag.

  • Du bruker en høyere dose av østrogen, evt to plastre, i perioden med Provera
  • Du forsøker et annet gestagen, f.eks. det naturlige progesteron (Utrogestagen) 200 mg per dag i 12 dager hver måned eller sjeldnere. Det må skaffes på registreringsfritak, det må din lege ordne med. Det blir i stedet for Provera
  • Du kan bruke 3 Conludag (svak minipille) daglig i den periode hvor du ellers skulle ha provera.

Vennlig hilsen Mette

 

PS gi tilbakemelding om hva du velger og om det virker etter hensikten!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for utfyllende svar. For å svare deg så går jeg på 75 mikrogram Estradot da det gav meg best mulig effekt. Og hormonspiral det grunner i at jeg har prøvd det før da som prevensjon så en stund siden, så det er nok mye psykisk men jeg tålte det ikke da. Jeg hadde kjempe store smerter, blødde mye og hele tiden og fikk ferber, var sengeliggende den uken til jeg fikk den fjernet. Redd for å prøve på nytt. Jeg har fått pratet med min gynekolog på telefon i dag og hun sa at det var normalt å få litt av hetetoktene under bruk av Provera.. Vi ble enige om å vente litt å se, ettersom jeg nå har bare 4 dager igjen av Provera (av 10 dager). Men at jeg kunne hoppe over annenhver måned og ta 12 dager. Jeg skulle ta kontakt hvis jeg ville forsøke spiral eller følte at jeg trengte å øke plaster hormon.. Ellers så skal jeg på kontroll om 4 måneder. Jeg skal gi deg tilbakemelding på hva jeg velger som du spør om. Jeg fikk ikke sagt dette med å evt erstatte Provera med noe annet i denne omgang. Men ja i følge henne var det normalt under bruk av Provera å få det slik jeg har det.. Hm..

 

Anonymkode: 0219c...9aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Jeg vil anbefale Provera i 14 dager, hvis du tar det sjeldnere enn månedlig. Svette er helt riktig registrert som en bivirkning av Provera, men så sjelden at jeg ikke husker å ha hørt noen klage over det. Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mette. Svette, hetetokter ble mindre etter hver dag på Provera. Men merkelig nok så fikk jeg menstruasjon/blødningen allerede i går morges. Det var dag 11 på Provera. Trodde jeg skulle få det noen dager etter siste Provera tablett.? Så sterke magekramer at Ibux ikke hjalp, tok Naproxen som hjelper bra. Blør mye i dag. Hete ble igjen verre når mensen kom og er det riktig at den kom før avsluttet Provera.? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Ja, det er vanlig først å få blødning etter at man har stoppet med Provera, men det kan jo hende at du fortsatt har litt hormonproduksjon som lager litt rot i systemet?

 

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. Skjønte ikke helt hva du mente.. For har jo ikke hatt mens på siden 2015 foruten om når jeg gikk på de røde tablettene på Trisekvense, de månedene fram til gynekolog og hun satt meg på plaster. Ble jo påvist på blodprøver før jeg fikk noe og da brukte Helsekost tabletter først. 

Anonymkode: 0219c...9aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Man kan ikke stole på en enkelt analyse av hormonene, verdiene kan svinge i mange år før det helt stopper opp. Det er ikke utelukket at du fortsatt fra tid til annen produserer hormoner som kan påvirke livmorslimhinnen, men det blir bare spekulasjoner. Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Men tenke på en ting.. Jeg fikk for 2 uker siden Levaxin hormon tabletter for lavt stoffskifte, det er hormoner som kanskje har en innvirkning..? 

Anonymkode: 0219c...9aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...