Gå til innhold

spise juleaften


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vil så gjerne bestemme hva vi skal spise juleaften, men jeg er ikke alene.  Ribbe er helt utelukket, og vi er ikke vant til å ha pinnekjøtt.  Jeg kunne godt ha tenkt meg pinnekjøtt.   Viltstek er et alternativ, and eller noe lignende fugl (ikke kalkun).

Jeg skal spise mye god mat i tiden fremover og gleder meg til jul;)

Anonymkode: 60b0c...063

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det så nøye da. Får man ikke viljen sin på julaften kan man få det man vil ha på en av juledagene.

Anonymkode: 17aaa...a02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det så nøye da. Får man ikke viljen sin på julaften kan man få det man vil ha på en av juledagene.

Anonymkode: 17aaa...a02

Jeg vil gjerne ha det bestemt nå.  Jeg trenger ikke å bestemme og få viljen min.

Anonymkode: 60b0c...063

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil gjerne ha det bestemt nå. 

Haster det sånn da. Sist jeg sjekket var det 6 uker igjen til jul.

Anonymkode: 17aaa...a02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil så gjerne bestemme hva vi skal spise juleaften, men jeg er ikke alene.  Ribbe er helt utelukket, og vi er ikke vant til å ha pinnekjøtt.  Jeg kunne godt ha tenkt meg pinnekjøtt.   Viltstek er et alternativ, and eller noe lignende fugl (ikke kalkun).

Jeg skal spise mye god mat i tiden fremover og gleder meg til jul;)

Anonymkode: 60b0c...063

Jøss. Her syns jeg du lager problem ut av noe man bør kunne fleksibel nok til å ta på strak arm når jula nærmer seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil så gjerne bestemme hva vi skal spise juleaften, men jeg er ikke alene.  Ribbe er helt utelukket, og vi er ikke vant til å ha pinnekjøtt.  Jeg kunne godt ha tenkt meg pinnekjøtt.   Viltstek er et alternativ, and eller noe lignende fugl (ikke kalkun).

Jeg skal spise mye god mat i tiden fremover og gleder meg til jul;)

Anonymkode: 60b0c...063

Siden vi skal bort på julaften i år så aner jeg ikke hva vi får, men det pleier å være viltstek (noen ganger i tillegg til ribbe) med masse godt tilbehør! Pinnekjøtt er helt uaktuelt, det har jeg smakt en gang og vel... De tørre pinnene har ingenting med jul å gjøre for meg. ;) Kalkun er jo kjempegodt! Er glad i fisk, men julaftensmat er det ikke.

Vi pleier å ha ribbe en dag i jula, men i går ville ikke min ribbe-elskende gubbe ha det sier han! Jeg liker bare svoren, er lite glad i selve kjøttet så jeg er ikke lei meg av den grunn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Lillemus skrev:

 Pinnekjøtt er helt uaktuelt, det har jeg smakt en gang og vel... De tørre pinnene har ingenting med jul å gjøre for meg. ;) 

Øy.... du vet at pinnekjøttet skal vannes ut over natta, og så dampes i tre timer? :rolleyes: Blir ikke antydning til tørt da!

Mmmmmm - gleder meg til røykt pinnekjøtt! Ups - må få mannen til å kjøpe meg seg ned hit når han skal til Vestlandet en tur snart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alltid røykt pinnekjøtt med poteter, kålrabistappe og rødkål. Mmmmmmmmm!

I år blir det imidlertid litt spesielt, i og med at to av ungdommene er vegetarianere. Så en gang i litt god tid før jul, tenkte jeg å prøve og lage nøttestek. Hvis det blir godt, skal vi ha det i tillegg til pinnekjøttet på julaften :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, påskelilje skrev:

Øy.... du vet at pinnekjøttet skal vannes ut over natta, og så dampes i tre timer? :rolleyes: Blir ikke antydning til tørt da!

Mmmmmm - gleder meg til røykt pinnekjøtt! Ups - må få mannen til å kjøpe meg seg ned hit når han skal til Vestlandet en tur snart!

Jeg har aldri laget pinnekjøtt selv, har bare smakt det et par ganger. Smaker jo bare sau eller saltkjøtt da, ikke noen julesmak for meg. :) Bra jeg ikke har funnet meg en vestlending! ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Lillemus skrev:

Jeg har aldri laget pinnekjøtt selv, har bare smakt det et par ganger. Smaker jo bare sau eller saltkjøtt da, ikke noen julesmak for meg. :) Bra jeg ikke har funnet meg en vestlending! ;) 

Ja, det smaker jo sau, det er jo det det er :D Hadde bare smakt pinnekjøtt én gang før jeg traff min vestlending. Det tok noen år før jeg godtok overgang fra torsk på julaften til pinnekjøtt, men nå synes jeg det er pinnekjøtt (vel å merke røykt) som smaker jul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, påskelilje skrev:

Ja, det smaker jo sau, det er jo det det er :D Hadde bare smakt pinnekjøtt én gang før jeg traff min vestlending. Det tok noen år før jeg godtok overgang fra torsk på julaften til pinnekjøtt, men nå synes jeg det er pinnekjøtt (vel å merke røykt) som smaker jul!

Det er vel en vane ja. :) Jeg er oppvokst med svinestek på julaften, men det spiser jeg ikke i dag, siden jeg selv begynte å lage jul har det gått i forskjellig vilt. Gubben er oppvokst med ribbe og noen ganger har vi hatt begge deler, men nå har han gått mer over til å like vilt til jul han også. Han sa forleden at i år så gidder han ikke lage ribbe, men vi har fått veldig smaken på kalkun, kjøper jo ikke en hel kalkun til to stk, men det finnes jo kalkunbryst og andre kalkunvarianter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Lillemus skrev:

Han sa forleden at i år så gidder han ikke lage ribbe, men vi har fått veldig smaken på kalkun, kjøper jo ikke en hel kalkun til to stk, men det finnes jo kalkunbryst og andre kalkunvarianter.

Vi har hatt kalkun på julaften når vi feirer den hjemme, i ca. 30 år, selv om vi begge er oppvokst med ribbe. Vi startet med det før kalkun ble den store nyttårsmaten på Østlandet. Vi har gjerne pinnekjøtt også i løpet av juleferien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, laban skrev:

Vi har hatt kalkun på julaften når vi feirer den hjemme, i ca. 30 år, selv om vi begge er oppvokst med ribbe. Vi startet med det før kalkun ble den store nyttårsmaten på Østlandet. Vi har gjerne pinnekjøtt også i løpet av juleferien.

Vi har hatt kalkun på julaften en gang, med stor suksess, etter det har det ikke klaffet sånn, men vi har hatt det i romjula eller på nyttårsaften noen ganger og synes det er kjempegodt med godt tilbehør. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vokst opp med pinnekjøtt på julaften, men i mine voksne år har det oftest blitt ribbe.

I år skal jeg feire en alternativ julaften og da blir det roastbiff med div tilbehør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så skralle om dagen så tenker ikke så veldig mye på mat. Redd det skal gli over i lungebetennelse. Men jeg har mat nok i fryseren og mye fin fisk.

Vi hadde alltid forskjellig mat til jul.Enkelte ganger kalkun og enkelte ganger torsk eller juleribbe eller pinnekjøtt. Litt ettersom hvem som var på besøk.Var det bestemor ville hun gjerne ha torsk og hun orket ikke bli lenge husker jeg. Min far var sjelden hjemme. Men jeg tror han hadde god mat der han var. Det var ingenting stuerten deres ikke klarte så han. Ikke det husker den gangen jeg var med å så stuerten skjære over et brød(kneip) og samtidig snittet opp en haug med kakerlakker. Holdt meg selv til søtsakene. Men var også barn.

Anonymkode: 6b26d...12b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, issomethingwrong skrev:

Blir vel Grandiosa og en iskald Trygdecola med sukker, vel?

Men men.

Bare jul en gang i året.

Dette minner om mobbing av underklassen?

Anonymkode: 17aaa...a02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette minner om mobbing av underklassen?

Anonymkode: 17aaa...a02

Sitat

Hvordan?

 

Anonymkode: 60b0c...063

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...