Gå til innhold

Skal man ikke behandle hypomani?

Anbefalte innlegg

Kjæresten min er helt klart hypoman. Går på lithionit fast. Ringte psykologen og så i fra at jeg er bekymret. Psykologen svarte at det er fint at kjæresten han det bra for en gangs skyld, og at vi bare skal la det være sånn. Mente kanskje at vi skulle se det an? Er det vanlig prosedyre? 

Anonymkode: 7c882...d29

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/445481-skal-man-ikke-behandle-hypomani/
Del på andre sider

Fortsetter under...

I flere grupper med BP2 i "Bipolarskolen" ble dette diskutert nøye. I alle gruppene var det enighet om at hypomani skal behandles. Det var godt å være hypoman, men det var ikke verdt det når en tok med i regnskapet den totale utmattelse som kom etterpå.

1 minutt siden, kupton skrev:

I flere grupper med BP2 i "Bipolarskolen" ble dette diskutert nøye. I alle gruppene var det enighet om at hypomani skal behandles. Det var godt å være hypoman, men det var ikke verdt det når en tok med i regnskapet den totale utmattelse som kom etterpå.

Ok. Jeg er ganske oppgitt over psykologen, og opplever ikke at denne tar meg alvorlig. Det er klart - kjæresten prøver å ikke virke hypoman hos psykologen. Prøver å skjule det. Tar i blant Sobril før timen for å ikke bli avslørt. Dette har jeg sagt i fra om, men psykologen sier det er fint for kjæresten å være hypoman litt. Fastlegen kan ikke så mye om bp-medisinering, men kanskje jeg bør kontakte denne personen i stedet. Kjæresten har forresten bp1, og hypomaniene har et par ganger blitt til mani i løpet av KORT tid, sånn helt plutselig. På et par dager, liksom. 

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjæresten har forresten bp1, og hypomaniene har et par ganger blitt til mani i løpet av KORT tid, sånn helt plutselig.

Det endrer vurderingen. I slike tilfeller skal hypomanien behandles. Raskt og tungt.

4 minutter siden, kupton skrev:

Det endrer vurderingen. I slike tilfeller skal hypomanien behandles. Raskt og tungt.

Ok, fint å få tilbakemelding fra deg. Da ringer jeg heller fastlegen, tror jeg, så kan legen heller kanskje ringe en psykiater for råd. En "drøm" hadde vært om bipolare hadde tilgang til egne bipolar-eksperter :) 

Annonse

Kjæresten din burde jo ha en psykiater i tillegg til denne psykologen. Bp-spesialist eller ikke. En fornuftig psykiater kan nok til å vite når det er på tide å gjøre noe medisinsk ift. en gryende mani. Den psykologen høres ikke god ut basert på det du forteller. Det er jo bra å være i et positivt stemningsleie, men ikke når det kommer ditten at det har en diagnose og kan utvikle seg til noe langt mer alvorlig. Fastlegen høres fornuftig ut. Hn burde være i stand til å få iverksatt tiltak ved å oppsøke riktig kompetanse. I mine øyne framstår dette som en alvorlig situasjon som må tas hånd om før det får eskalere mer. 

5 minutter siden, FjellOgDalar skrev:

Kjæresten din burde jo ha en psykiater i tillegg til denne psykologen. Bp-spesialist eller ikke. En fornuftig psykiater kan nok til å vite når det er på tide å gjøre noe medisinsk ift. en gryende mani. Den psykologen høres ikke god ut basert på det du forteller. Det er jo bra å være i et positivt stemningsleie, men ikke når det kommer ditten at det har en diagnose og kan utvikle seg til noe langt mer alvorlig. Fastlegen høres fornuftig ut. Hn burde være i stand til å få iverksatt tiltak ved å oppsøke riktig kompetanse. I mine øyne framstår dette som en alvorlig situasjon som må tas hånd om før det får eskalere mer. 

Jepp, kjæresten min har psykiater, men det er aldri kontakt før det har blitt alvorlig. Psykiaterne har aldri tid...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...