Gå til innhold

Hei. Hvordan skaffe seg jobb?.(Ungdom.)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er en 18 år gammel jente som ønsker å jobbe et år etter VGS som jeg er ferdig med til våren. Hvordan skal jeg klare å skaffe meg jobb? Er interessert i mye, flink med barn, sykehjem er aktuelt, butikk etc.. Bor i ganske stor by, men har ikke så mange kontakter. Blir veldig glad for tips. 🙂 

Anonymkode: 24350...9e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg er en 18 år gammel jente som ønsker å jobbe et år etter VGS som jeg er ferdig med til våren. Hvordan skal jeg klare å skaffe meg jobb? Er interessert i mye, flink med barn, sykehjem er aktuelt, butikk etc.. Bor i ganske stor by, men har ikke så mange kontakter. Blir veldig glad for tips. 🙂 

Anonymkode: 24350...9e4

Lag deg en cv og gå rundt til de ulike stedene og spør etter jobb. Min niese fikk napp på den første plassen hun spurte på den måten. :) Riktignok helgejobb, men det er jo en start. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest franklyscarlet

Jeg har lært at det lønner seg å skrive en litt annerledes jobbsøknad. Ikke straight og rett frem. Prøve å være litt kreativ, men fortsatt formell. Hvis du kommer på intervju - ta vedkommende hardt i hånden, og ha god øyekontakt. Det er vel så viktig at de liker deg, får tillit til deg, og at de får lyst til å jobbe sammen med deg som det å ha masse erfaring i begynnelsen :) I alle fall i den type stillinger du er ute etter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg er en 18 år gammel jente som ønsker å jobbe et år etter VGS som jeg er ferdig med til våren. Hvordan skal jeg klare å skaffe meg jobb? Er interessert i mye, flink med barn, sykehjem er aktuelt, butikk etc.. Bor i ganske stor by, men har ikke så mange kontakter. Blir veldig glad for tips. 🙂 

Anonymkode: 24350...9e4

Gjør som Lillemus foreslår. I tillegg er det lurt å bruke alt av nettverk. Snakk om at du ønsker jobb til «alle» - Brått kjenner feks en kompis av onkel noen som trenger en arbeidstaker. Du kan også høre om norsklæreren din kan hjelpe deg med CVen, evt. ligger det mange maler på nettet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppsøk plasser der du kan tenke deg å jobbe. Prøv å møte på tider der du kan anta at det er litt mindre travelt. Spør om å få snakke med den som har med ansettelser å gjøre.

Vær nøye med hvordan du ser ut, hvordan du snakker og hvordan du oppfører deg. Spør gjerne noen om råd om dette på forhånd. Tren foran speilet med kamera på mobilen på. Se på deg selv etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎15‎.‎11‎.‎2018 den 11.28, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg er en 18 år gammel jente som ønsker å jobbe et år etter VGS som jeg er ferdig med til våren. Hvordan skal jeg klare å skaffe meg jobb? Er interessert i mye, flink med barn, sykehjem er aktuelt, butikk etc.. Bor i ganske stor by, men har ikke så mange kontakter. Blir veldig glad for tips. 🙂 

Anonymkode: 24350...9e4

Mange i din situasjon jobber et år i barnehage. Man starter gjerne som tilkallingsvikar (og må da være klar til å møte på kort varsel etter å ha bli ringt tidlig på morgenen), og ofte vil det etter en stund dukke opp en mulighet for et lengre vikariat eller en fast ansettelse. 

Hvis du vil jobbe i barnehage, så kan du begynne å gå rundt i barnehagene med CV og presentere deg i mai/juni. Det er alltid en del som skal slutte tidlig på høsten fordi de skal begynne å studere, så det ansettes en god del assistenter i august/september. 

Et annet alternativ er å kontakte et vikarbyrå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 15.11.2018 den 12.01, franklyscarlet skrev:

Jeg har lært at det lønner seg å skrive en litt annerledes jobbsøknad. Ikke straight og rett frem. Prøve å være litt kreativ, men fortsatt formell. Hvis du kommer på intervju - ta vedkommende hardt i hånden, og ha god øyekontakt. Det er vel så viktig at de liker deg, får tillit til deg, og at de får lyst til å jobbe sammen med deg som det å ha masse erfaring i begynnelsen :) I alle fall i den type stillinger du er ute etter. 

Det å skrive "annerledes" og kreative jobbsøknader som ikke er straight og rett frem, er blitt så vanlig at det teller nada. 

Det har nemlig blitt såpass vanlig at en del arbeidsgivere heller tenner på vanlige, gammeldagse søknader. Igjen. 

Tror jeg.. ;)

Anonymkode: 3e9ff...356

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest franklyscarlet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det å skrive "annerledes" og kreative jobbsøknader som ikke er straight og rett frem, er blitt så vanlig at det teller nada. 

Det har nemlig blitt såpass vanlig at en del arbeidsgivere heller tenner på vanlige, gammeldagse søknader. Igjen. 

Tror jeg.. ;)

Anonymkode: 3e9ff...356

Kanskje teit forslag ;) Skreiv det fordi jeg selv pleier å skrive slike, og jeg har alltid kommet til intervju, og jeg har alltid fått jobb med unntak av en gang. Har hatt 11 jobber de femten siste årene. Jeg har fått tilbakemelding på intervju om at søknaden skilte seg ut flere ganger, så jeg tror noen synes det er ok med en søknad som viser litt personlighet i tillegg til rene fakta. Det varierer sikkert veldig fra sted til sted hva som vekker interesse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...