Gå til innhold

Medikamentspørsmål - hjelp


Lille_Me81

Anbefalte innlegg

Jeg trenger virkelig eksperthjelp og håper dere kan ta dere tid til å svare. Jeg har de siste to årene prøvd følgende medisinering mot min bipolare 2 (eller 1) lidelse (DPS blir ikke enig med seg selv..).  Lamictal - fikk fryktelig utslett. Litium - fikk lavt stoffskifte og legen klarte ikke stabilisere det, Quietapin - ble total zombie og fungerte overhode ikke. Nå vik behandler sette meg på Valproat, men jeg er skeptisk da jeg hører så mye skumt om den. 

Som jeg ser det så har jeg tre alternativer: 1. Prøve Valproat, 2. Prøve Litiumcarbonat (Priadel) og håpe at den har annerledes effekt på stoffskiftet enn Litionin. 3. Prøve Lamictal på nytt med veldig rolig opptrapping eventuelt med Zyrtec for å forhindre utslett. 

Hva tenker du/dere om disse alternativene? Er det andre medikamenter jeg kan benytte?

Begynner å bli desperat, for en ting er sikkert og det er at jeg må stabiliseres!!! Håper veldig på hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Orfiril er ikke nødvendigvis ille. Psykiateren min har sagt at man kan oppleve hårtap og cyster på eggstokkene (det siste høres ikke noe særlig ut), men bivirkninger er statistikk. Man vet aldri før man har prøvd rett og slett. Tegretol (karbamazepin) er og kanskje noe å prøve. Vet det har vært brukt i psykiatri, men tror ikke det er så vanlig nå. Har du penger og tilgang, så finner du spisskompetanse hos Psykia. Man kan jo håpe at de svarer deg her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, FjellOgDalar skrev:

Orfiril er ikke nødvendigvis ille. Psykiateren min har sagt at man kan oppleve hårtap og cyster på eggstokkene (det siste høres ikke noe særlig ut), men bivirkninger er statistikk. Man vet aldri før man har prøvd rett og slett. Tegretol (karbamazepin) er og kanskje noe å prøve. Vet det har vært brukt i psykiatri, men tror ikke det er så vanlig nå. Har du penger og tilgang, så finner du spisskompetanse hos Psykia. Man kan jo håpe at de svarer deg her. 

Takk for svar :). Krysser fingrene for at de eller noen andre eksperter svarer her. Er i full jobb men som alenemor er ikke time i det private noe jeg kan prioritere. I alle fall ikke nå rett før jul 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville forsøkt lamictal igjen med sakte opptrapping. Erfarte det samme som deg med utslett og kløe første gang. Var helt ekstremt.

Tror mange av oss er utålmodige og vil trappe opp litt for fort.. Andre gangen for meg gikk det mye bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest elina777

Man pleier ta stoffskiftemedisin itillegg til litium, ikke kutte ut litium 

 

edit: beklager misforstod, ser nå du fikk medisin som ikke hjalp 

Endret av elina777
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...