Gå til innhold

Akatisi-lignende bivirkninger etter lengre bruk av Seroquel?


FjellOgDalar

Anbefalte innlegg

Jeg tar 300mg som depot og 200mg ikke-depot på kvelden. Det.er et viktig medikament for meg. En gang sov jeg nesten to hele dager som følge av et. mildt sakt heftig migreneanfall. Da jeg våknet var jeg grensepsykotisk i ca et døgn med innbilninger og hørselshallusinasjoner. Tilfeldigvis kom min far på besøk for å levere noe jeg skulle ha, og ha valgte å låse seg inn da jeg ikke responderte på. For å gjøre ne lang historie kort, endte det jo på legevakt/sykehus. Ingen fant noe fysisk galt. Men jeg klarte ikke finne riktige ord. Ting jeg har stålkontroll på til vanlig klarte jeg ikke gjøre rede for. Legene ga aldri noen diagnose som antydet psykoselignende episode, men tilskrev det msigreneanfallet. I ettertid ser jeg at opplevelsene minner sterkt om en reaksjon jeg fikk etter en for hard fest. Da hadde jeg og glemt å få i meg Seroquel. 

Men opp igjennom har jeg opplevd lignende symptomer om jeg har misset doser. Nå opplever jeg imidlertid noe meget ubehagelig, som jeg føler passer litt under akatisi ut ifra hva jeg leser på nettet. Det er akkurat som om jeg får en slags "restless body". Opplever det som sterke kriblinger liksom på innsiden - det er ikke som vanlig angst-skjelving. Mer en følelse av at det kribler og sitrer noe aldeles forferdelig på innsiden. Litt sånn under huden og innover. på en måte. Jeg kan ikke forklare det bedre.. Ekstremt ubehagelig, kan sitte og "danse" på stolen min om ingen ser. meg. På natta må jeg noen ganger opp og gå. Nervesmerter i føttene blir og verre. . Min gamle morfar har restless lege og tar knebøyninger. om det blir ille. Dette har jeg og forsøkt, og det hjelper faktisk litt, men dette ødelegger nattesøvn totalt når det er på sitt verste, eller jeg klarer ikke å f.eks. slappe av med noe på TV eller en lydbok.... Jeg tar dessuten en betablokker mot essensiell tremor (en tilstand med skjelvinger der man ikke vet årsaken) og litt høyt blodtrykk. Leser at det kan hjelpe, men 50mg Metoprolol har ikke innvirkning på annet enn jeg har fått de foreskrevet for. Nevner det, da jeg har lest at dette kan hjelpe.

Nå er det imidlertid slik at jeg har brukt Seroquel siden 2003 i noe varierende doser. I hypomani må jeg gjerne opp på 800mg i en periode. Så spørsmålet mitt er: Kan man få slike bivirkning etter langtidsbruk av et slik medikament, eller ville de manifestert seg tidligere? Hva kan jeg gjøre med dette, noen alternativer som ikke har alvorlige bivirkninger? Bruker Lamictal (siste serum for en med siden 37) sammen med 10mg Brintellix. Jeg er i en nedtrapping av Neurontin som ga meg betydelige psykiske bivirkninger, men dette har skjedd svært langsomt. Fra 1200mg med intervall på 300mg ned i to uker før videre. 300 ned. Jeg har derfor lite tro på at det er snakk om seponeringssymptomer. Nevrolog og jeg samarbeider om å forsøke andre medikamenter, men har ikke time der før januar. Men tilfeldigvis er han spesialist på RLS, så han vet kanskje litt om det. 

Bør jeg vurdere å bytte AP? Kan en annen betablokker som Pranolol være mer effektiv? Kan ikke ta for stor dose heller; det fører til at jeg ikke for opp pulsen skikkelig under trening - noe som gjør at jeg presterer dårligere og får et regelrett ubehag fordi jeg ikke føler jeg får til å varme opp skikkelig f.eks. 

Erfaringer noen? Ser magnesium er er brukt når jeg leser i tidligere tråder, men jeg finner ikke noe på nettet om at dette er en etablert behandling - i det hele tatt er det ikke foreslått noen av de stedene jeg har klikket meg inn på. Vitamin B6 skal visst være bra - noen som har prøvd det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Håper bare du finner ut av det. Det er en grusom bivirkning. Jeg kan ikke bruke serquel i det hele tatt. Selv laveste dose setter beina i gang og når jeg doblet til 50 sto både kropp og ansikt i spenn. Noen sier en ulltråd knyttet rundt beina hjelper, andre magnesium men det betinger at kroppen trenger magnesium. Jeg trengte ikke magnesium men forsøkte allikevel,-hjalp ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulltråd er vel det jeg har umiddelbar tilgang til, men det høres vel litt for godt ut til å være sant ;)

Nei, får be om en time med psykiateren min. Begynner å bli en stund siden vi hadde en medisinvurdering. Har jo nevrolog og, men der er det en stund til jeg skal til kontroll. 

Det skal sies at det varierer i intensitet. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, FjellOgDalar skrev:

Ulltråd er vel det jeg har umiddelbar tilgang til, men det høres vel litt for godt ut til å være sant ;)

Nei, får be om en time med psykiateren min. Begynner å bli en stund siden vi hadde en medisinvurdering. Har jo nevrolog og, men der er det en stund til jeg skal til kontroll. 

Det skal sies at det varierer i intensitet. 

 

Jeg var mye plaget med restless legs og ulltråd hjalp meg mye. Ingen bivirkninger er det heller. Jeg hadde ikke troen på at det kom til å hjelpe, men der tok jeg feil. 

Endret av aa-k-j
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...