Gå til innhold
AnonymBruker

Samboer og jeg har hvert vårt soverom..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er samboer på 4 året og er vi er begge like forelsket i hverandre som vi var i starten. Vi har også fortsatt et like fantastisk sexliv, og mye nærhet i hverdagen. Er generelt veldig trygge på hverandre. MEN vi har ikke sovet sammen siste året og vi har nå hvert vårt soverom.. 

Dette fordi jeg sliter med søvnforstyrrelser og sover så dårlig sammen med andre. Og ikke minst fordi vi har helt ulike jobber og står opp og legger oss til forskjellige tider, slik at den andre våkner.

Han syntes det var litt trist å sove hver for seg i starten, men har nå vendt seg såpass til det at han sier han sover best som dette han også nå.

Vi er begge i 30-årene og har et barn på 2 år. Nå har jeg forøvrig begynt å tenke litt på fordommene blant folk rundt dette ved å ikke sove sammen. De fleste tenker vel at noe er galt i forholdet vårt. Så vi prøver å holde det skjult for folk og sier til folk at mitt soverom er gjesterom.. Men etterhvert som datteren vår blir eldre vil hun nok kunne røpe at mamma og pappa har vært sitt rom.. Og så har jeg tenkt på om det kan være uheldig for datteren vårt på noe vis å vokse opp med mamma og pappa med hvert sitt soverom.

Hva tenker dere om dette? Burde vi trene oss mer på å sove sammen? Og hva tenker dere generelt om måten vi har løst søvnproblemene mine på? Tenker dere det er usunt for forholdet vårt i lengden?

Håper på seriøse svar!

Anonymkode: b128c...c45

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

stjernestøv

Her sover vi også i hvert sitt rom, det er det beste for oss med tanke på snorking. + at jeg er mye oppe om nettene i perioder. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Bare skyld på snorking! Alle forstår det!

Anonymkode: 590db...be0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lillemus
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva tenker dere om dette? Burde vi trene oss mer på å sove sammen? Og hva tenker dere generelt om måten vi har løst søvnproblemene mine på? Tenker dere det er usunt for forholdet vårt i lengden?

Håper på seriøse svar!

Det er vel ikke noe problem? For jentungen blir det jo helt normalt og om hun begynner å spørre så si for all del sannheten - at mamma har problemer med å sove om hun ikke ligger alene, det er jo ikke verre enn det. :) 

Om andre spør så er det da ikke noe problem å si sannheten - at du sliter med søvnvansker og derfor må ligge alene. Jeg tror dette må være sunnere for forholdet enn om du presser deg til å sove på samme rom som ham og dermed sover dårlig og blir irritabel på dagtid osv. Her lager dere problemer ut av noe som ikke er det i utgangspunktet synes jeg. Om jeg ikke husker helt feil er det en voksen kvinne her inne som også har separat soverom med sin samboer og de har hatt det i mange år.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gargamel

Jeg synes det blir litt tull å lyve direkte om sånt. Bare si at dere sover hver for dere pga søvnproblemer. Jeg ville lagt til at "hvis dere lurer, så er vi kjærester". Man kan gjerne mene at det burde være unødvendig å si, men jeg tror faktisk folk er kjappe med å forestille seg et litt trist samliv.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
laban
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har også fortsatt et like fantastisk sexliv, og mye nærhet i hverdagen. Er generelt veldig trygge på hverandre. MEN vi har ikke sovet sammen siste året og vi har nå hvert vårt soverom.. 

Dette fordi jeg sliter med søvnforstyrrelser og sover så dårlig sammen med andre. Og ikke minst fordi vi har helt ulike jobber og står opp og legger oss til forskjellige tider, slik at den andre våkner.

Han syntes det var litt trist å sove hver for seg i starten, men har nå vendt seg såpass til det at han sier han sover best som dette han også nå.

Hvis dette stemmer, har dere ikke noe problem (lenger), så ikke lag noe. Dere kan eventuelt avtale at hvis han (eller du) har lyst til å dele seng en natt innimellom, f.eks. en natt begge har fri dagen etter (i den grad det spiller noen rolle når man har en toåring...), skal den andre forsøke å være positiv til forslaget.

Burde vi trene oss mer på å sove sammen? Og hva tenker dere generelt om måten vi har løst søvnproblemene mine på? Tenker dere det er usunt for forholdet vårt i lengden?

Hvis det du skrev, er korrekt, har dere jo løst problemet helt utmerket - begge er fornøyde. Så vidt jeg vet, foregår det som er sunt / viktig for forholdet, i våken tilstand.

Men etterhvert som datteren vår blir eldre vil hun nok kunne røpe at mamma og pappa har vært sitt rom..

Hvis det er den verste familiehemmeligheten bak fasaden, kan dere ta det med ro :P

Og så har jeg tenkt på om det kan være uheldig for datteren vårt på noe vis å vokse opp med mamma og pappa med hvert sitt soverom.

For 50 - 60 år siden var det bolignød i byene her i landet, og jeg skal love deg at det var mange barn som vokste opp uten eget rom og med løsninger der foreldre og barn sov både her og der. Det har gått helt fint med dem.

I det første sitatet ovenfor skriver du at dette også har med jobbturnus å gjøre, og det er dere ikke alene om. Det er mange barn som vokser opp med f.eks. at én av foreldrene jobber nattevakter iblant og derfor innretter seg slik at begge får sove og ikke forstyrrer hverandre. Om de da bytter soverom eller ordner seg på annen måte, angår kun dem det gjelder.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Takk for alle svar! Var greit å få bekreftet at vi kanskj ikke oppleves så asosiale som jeg fryktet, ved å dele soverom. Og at det ikke trenger å være uheldig for minien på noen måte. Det var samtidig også greit å få bekreftelse fra en her at jeg ikke var helt på viddene som i det hele tatt tenkte slik. Og at mange faktisk kanskje tenker vi har en trist og stusselig samliv med hvert vårt soverom. Men skal prøve å ikke henge meg for mye opp i dette. De fleste har vel opplevd dårlig søvn til tider og ser nok innerst inne at det kan være en fordel med separate soverom i enkelte tilfeller. Men det skiller seg ut fra hva de fleste gjør og dermed tenker folk noe er galt. 

Mvh

trådstarter

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
På 16.11.2018 den 9.25, laban skrev:

Hvis dette stemmer, har dere ikke noe problem (lenger), så ikke lag noe. Dere kan eventuelt avtale at hvis han (eller du) har lyst til å dele seng en natt innimellom, f.eks. en natt begge har fri dagen etter (i den grad det spiller noen rolle når man har en toåring...), skal den andre forsøke å være positiv til forslaget.

Hvis det du skrev, er korrekt, har dere jo løst problemet helt utmerket - begge er fornøyde. Så vidt jeg vet, foregår det som er sunt / viktig for forholdet, i våken tilstand.

Hvis det er den verste familiehemmeligheten bak fasaden, kan dere ta det med ro :P

For 50 - 60 år siden var det bolignød i byene her i landet, og jeg skal love deg at det var mange barn som vokste opp uten eget rom og med løsninger der foreldre og barn sov både her og der. Det har gått helt fint med dem.

I det første sitatet ovenfor skriver du at dette også har med jobbturnus å gjøre, og det er dere ikke alene om. Det er mange barn som vokser opp med f.eks. at én av foreldrene jobber nattevakter iblant og derfor innretter seg slik at begge får sove og ikke forstyrrer hverandre. Om de da bytter soverom eller ordner seg på annen måte, angår kun dem det gjelder.

Takk for det fine omfattende svaret ditt😊

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Min mann har søvnapné, så vi ligger på hvert vårt rom. 

Anonymkode: 7129d...85e

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

Artikler fra forsiden

Viktig informasjon

Vi benytter cookies til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester. Les mer her