Gå til innhold

Spørsmål om Cerazette


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Er 44 år og har brukt på Cerazette i snart et halvt år. Har noe jeg lurer på i den forbindelse.

Er forsåvidt fornøyd med Cerazette, da mine kraftige menstruasjoner nå har avtatt betraktelig. Blødningen er brunfarget (som gammelt blod) og varer noen dager lenger, men det er til å leve med.  En ukes tid før blødningen starter, blir alltid brystene svært ømme, som rett før menstruasjon når jeg ikke bruker hormonprevensjon. Så avtar denne ømheten noen dager før blødningen starter. Jeg har med andre ord noenlunde regelmessig blødning og lurer på hvordan det kan ha seg da Cerazette skal stoppe eggløsningen? Blir ikke "systemet" overstyrt av pillen, både når det gjelder regelmessighet og PMS-symptomer? Kan for ordens skyld legge til at jeg nylig har tatt normal celleprøve fra livmorhalsen.

Anonymkode: bc10c...d4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Cerazette er en p-pille som består av hormonet gestagen, men den inneholder ikke østrogen, som de vanlige p-piller. Den er betegnet som 'den østrogenfri p-pille'. Effekten av Cerazette er å stoppe eggløsningen, akkurat som p-piller. Den har dessuten effekt på livmorslimhinnen og på slimet i livmorhalsen som er medvirkende til å forebygge graviditet. Pillen er meget sikker, ca 4 av tusen brukere i ett år blir gravide. De fleste får uregelmessige  blødninger uten system, syklus blir borte.

Med Cerazette får brukeren et hormonsystem som er jevnt uten de svingninger som ellers kommer i en vanlig syklus. Så systemet overkjøres. Rart au du får 'sykliske symptomer', det skulle ikke være mulig. Noen får PMS symptomer kontinuerlig når de bruker Cerazette. Har du forsøkt å notere dine symptomer fra dag til dag? ofte ser mønsteret annerledes ut når man registrerer.

Godt at du er fornøyd med Cerazette. Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Det var en god ide å notere ned symptomene. Det har jeg ikke tenkt på. Men det er jo i og for seg ikke så veldig plagsomt uansett, bare noe jeg lurte på. Dersom det ikke blir mer krøll med blødninger enn dette så er det helt greit, jeg håper jo at det blir mindre og mindre av det nå som jeg så smått nærmer meg overgangsalderen. 

Anonymkode: bc10c...d4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...