Gå til innhold

Svangerskapsdiabetes


Guerrito

Anbefalte innlegg

Jeg er nå 20 uker gravid. Jeg er i risinogruppe  for svangerskapsdiabetes både pga høy alder ( 40) og genetisk bakgrunn. Jeg skal derfor gjennom en glucosebelastningstest uke 24. De siste dsgene har jeg vært ganske tørst hele tiden og drikker mye vann. Før det vsr jeg litt dårlig på å drikke-så tenkte førdt det var fordi jeg  drakk for lite,men er tørst nå ganske så ofte. Så har jeg også fått et sånt søtsug! Bare kjennes som om jeg vil ha noe søtt hele tiden.

Under svangerskapet har keg forsøkt å holde meg til kostholdsrådene for å motvirke diabetes- men pga ekstremt dårlig matlyst har jeg ikke greid det helt ( før graviditeten ikke store problemer med det-levde nesten lavkarbo og gikk ned 1t kilo).  

Nå leser jeg på helsenorge.no at det ikke er vanlig med symptomer men at de dventuelt er ekstrem tørste, hyppig vannlating  og vekttap. Jeg er aner ikke om jeg ekstrem tørste men kan våkne på natten og være tørst selv om jeg drakk en del før jeg sovnet-samme ila dagen -føles so. Om jeg bør drikke selv o. Jeg drakk et stort glass vann for en time siden liksom-men da er det vel heller ikke rart at man må på do??Ikke vekttap-i begynnelsen i svangerskapet gikk jeg ned  oen kilo fordi jeg hadde null matmyst -mem nå er jeg gått opp maks 5-6 kimo fra min normalvelt ( BMI på 20).  Det siste døgnet har jeg søtsug HELE tiden! Er dette tegn på diabetes?? 

Er det mulig å ta glucosebelastning før uke 24? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg er som gynekolog ikke ekspert på diabetes, men jeg oppfatter ikke 'søtsug' som symptom på diabetes. Tørste er et symptom. Man kan i prinsipp utføre glukosebelastning når som helst, men i første omgang kan du ta en morgenurinprøve med til din fastlege og få sjekket for sukker og du kan få tatt en blodprøve for fastende blodsukker (du må ikke ha spist før blodprøven tas) og 'langtidsblodsukker'.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎17‎.‎11‎.‎2018 den 10.00, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Jeg er som gynekolog ikke ekspert på diabetes, men jeg oppfatter ikke 'søtsug' som symptom på diabetes. Tørste er et symptom. Man kan i prinsipp utføre glukosebelastning når som helst, men i første omgang kan du ta en morgenurinprøve med til din fastlege og få sjekket for sukker og du kan få tatt en blodprøve for fastende blodsukker (du må ikke ha spist før blodprøven tas) og 'langtidsblodsukker'. 

Vennlig hilsen

Tusen takk for svar. Jeg skal til legen denne uken tidlig på dagen-  så da kan jeg høre om vi kan ta en spnn blodrøve som du beskriver 🙂

Forøvrig har den værste tørsten gitt seg nå- så kanskje det bare var tilfeldig ( normalt for graviditet). Greit også å i vite at du ikke tenker på søtsug som symtpom på diabetes- hørt før at man ofte har lyst på søte ting å drikke- men det er kanskje bare en myte. Uansett skal dette følges opp av lege 🙂

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...