Gå til innhold

Kupton: har fått skikkelig angst for munnhulekreft


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er sikkert helt teit, og jeg er redd for å gå til legen siden han sikkert ikke kommer til å skjønne hva jeg prater om en gang.

Jeg har blitt obs på at jeg har en ujevnhet inne i munnen, på kinnet, bakerst, øverst ved siden av den bakerste jekselen. Den har omtrent samme farge som slimhinnen ellers. Kanskje litt mer rosa. Det er en slags fold/tapp/liten utvekst, og den stikker litt ut, på en måte. Resten av kinnet er jo helt glatt. Vanskelig å beskrive den. Den er myk, ikke sår, gjør ikke vondt. Kjennes ut som om den går i et med slimhinnen, og ikke har vokst bakover eller noe. Kjennes ikke ut som en kul. Mer som en tapp i slimhinnen. Størrelse som to knappenålshoder, ca. Lymfeknutene i området kjennes normale. Ikke vondt i øret eller kjeven. Ellers frisk, men har angst. Kvinne, 28. Aldri røyka eller snust. Ikke drukket alkohol på åtte år. Ikke kreft i nærmeste familie.

Nå har jeg altså fått helt lammende angst pga denne tingen. Føler meg helt kald og nummen, og har skikkelig dødsangst. Får ikke sove. Tar tunga borti hele tiden. Må se i speilet med lommelykt hele tiden. Helt obsest. Jeg er redd oralsex kan ha gitt HPV-virus, eller noe. Har kun gjort det med en partner. Vi har vært sammen i ti år, begge jomfruer fra start.

Er det noe jeg bør gå til legen med? Skal jeg vente og se om det vokser? Eller er dette angst uten god grunn? 

Anonymkode: e9028...464

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er sikkert helt teit, og jeg er redd for å gå til legen siden han sikkert ikke kommer til å skjønne hva jeg prater om en gang.

Jeg har blitt obs på at jeg har en ujevnhet inne i munnen, på kinnet, bakerst, øverst ved siden av den bakerste jekselen. Den har omtrent samme farge som slimhinnen ellers. Kanskje litt mer rosa. Det er en slags fold/tapp/liten utvekst, og den stikker litt ut, på en måte. Resten av kinnet er jo helt glatt. Vanskelig å beskrive den. Den er myk, ikke sår, gjør ikke vondt. Kjennes ut som om den går i et med slimhinnen, og ikke har vokst bakover eller noe. Kjennes ikke ut som en kul. Mer som en tapp i slimhinnen. Størrelse som to knappenålshoder, ca. Lymfeknutene i området kjennes normale. Ikke vondt i øret eller kjeven. Ellers frisk, men har angst. Kvinne, 28. Aldri røyka eller snust. Ikke drukket alkohol på åtte år. Ikke kreft i nærmeste familie.

Nå har jeg altså fått helt lammende angst pga denne tingen. Føler meg helt kald og nummen, og har skikkelig dødsangst. Får ikke sove. Tar tunga borti hele tiden. Må se i speilet med lommelykt hele tiden. Helt obsest. Jeg er redd oralsex kan ha gitt HPV-virus, eller noe. Har kun gjort det med en partner. Vi har vært sammen i ti år, begge jomfruer fra start.

Er det noe jeg bør gå til legen med? Skal jeg vente og se om det vokser? Eller er dette angst uten god grunn? 

Anonymkode: e9028...464

Det er i alle fall ingen verdens ting med det du beskriver som skulle tilsi at du har kreft i munnhulen, det er ganske andre symptomer... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kvinne, 28. Aldri røyka eller snust. Ikke drukket alkohol på åtte år. Ikke kreft i nærmeste familie.

Jeg vet ikke hva denne utveksten kan være, men basert på de opplysningene jeg har sitert, er det statistisk sett svært usannsynlig at det er kreft.

Siden det plager deg sånn, er det vel like greit å få en lege til å se på det, slik at du blir beroliget? Legene er vant til at folk vil sjekke ut normale "små-avvik" for sikkerhets skyld. Det er jo også begrenset hvor mye vi selv kan granske vår egen munnhule.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt bak på kinnet har vi den største spyttkjertelen som heter parotis (Google med bilder). Fra den kommer en kanal som har sitt utløp på innsiden av kinnet omtrent der du beskriver ditt funn. Kan det være utløpet av denne du har blitt oppmerksom på? Det er den kjertelen som hovner opp ved kusma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, kupton skrev:

Litt bak på kinnet har vi den største spyttkjertelen som heter parotis (Google med bilder). Fra den kommer en kanal som har sitt utløp på innsiden av kinnet omtrent der du beskriver ditt funn. Kan det være utløpet av denne du har blitt oppmerksom på? Det er den kjertelen som hovner opp ved kusma.

Hmm. Det er et godt forslag. Kanskje det har hovnet opp litt rundt parotis-kanalens utløp. Jeg kan ikke kjenne det samme på motsatt side, men hvis bare den ene er litt irritert, eller noe, så er det kanskje derfor jeg kjenner den. Jeg tenker at jeg prøver å slå meg til ro med det, og så får jeg heller gå til legen hvis denne ujevnheten vokser. 

Du, jeg setter veldig pris på at du bruker tiden din til å svare meg. I slike forumer er det veldig verdifullt med sånne som deg. Jeg synes du har hjulpet meg flere ganger, og det er noe HELT annet enn å f.eks få kommentarer som : "ja, du dør nok snart, din hypokonder". Uansett, takk skal du ha. 

Anonymkode: e9028...464

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå fant jeg noen bilder fra innsiden av munnhulen, og det er akkurat der. Så fint :) Nå føler jeg meg mye lettere!

Anonymkode: e9028...464

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...