Gå til innhold

Tiltaksløshet

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er ufattelig tiltaksløs, og kommer derfor aldri igang med noe før det nesten er for sent. Dette gjelder det meste i livet mitt, som blant annet skolearbeid ifbm studier, ordne opp i problemene mine, rydde boligen min osv. Jeg kommer aldri igang med skolearbeidet før kvelden før prøven, noe som gjør at jeg ikke får like gode karakterer som jeg skulle ønske. Det hender også at jeg ikke øver til eksamener/prøver fordi jeg ikke kommer igang. Dukker det opp problemer så ignorere jeg dem til de har blitt så store og mange at jeg får et sammenbrudd som ender opp med at jeg får hjelp til å løse dem. Rommet mitt ser ut som om det er tatt ut av en episode av ekstreme samlere. Jeg er omtrent ute av stand til å igangsette meg selv. Jeg er avhengig av et veldig høyt stressnivå eller å nærmest bli tvunget av andre mennesker for å kunne komme igang med ting. 

Det påvirker selvsagt livet mitt svært negativt, og jeg lurer på hvorfor i all verden jeg aldri kommer igang med ting. Jeg prøver virkelig å motivere meg selv, men jeg sliter veldig med det. Jeg trenger umiddelbare belønninger eller konsekvenser for å gjøre noe, ikke en belønning eller konsekvens om 3 uker. Heldigvis klarer jeg endelig å følge med på forelesninger takket være elevanse, men det er ikke nok når jeg aldri øver hjemme. Noen kan tenke noe om hvorfor jeg er så tiltaksløs? Eventuelt hvordan jeg kan klare å igangsette meg selv?

Anonymkode: 13270...436

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/445519-tiltaksl%C3%B8shet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har det på samme vis og jeg vil nok si at det er min ADHD som spiller en viktig rolle siden jeg rett og slett ikke har tålmodighet til å sette i gang noe som ikke gir raske resultater. Jeg "flykter" fra dette med bl.a.shopping og spill siden det er noe jeg får rask belønning for, men det utsetter bare oppgaver som igjen blir problematisk.

Anonymkode: d61ee...bf4

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/445519-tiltaksl%C3%B8shet/#findComment-3877656
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har det på samme vis og jeg vil nok si at det er min ADHD som spiller en viktig rolle siden jeg rett og slett ikke har tålmodighet til å sette i gang noe som ikke gir raske resultater. Jeg "flykter" fra dette med bl.a.shopping og spill siden det er noe jeg får rask belønning for, men det utsetter bare oppgaver som igjen blir problematisk.

Anonymkode: d61ee...bf4

Imponerende selvinnsikt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/445519-tiltaksl%C3%B8shet/#findComment-3877660
Del på andre sider

Annonse

18 timer siden, kupton skrev:

Joda, men det er så ille at jeg ødelegger livet mitt fordi jeg aldri klarer å ta tak i noe som helst. Jeg klarer ikke å komme igang med ting jeg liker heller, bortsett fra av og til. Skal jeg på f.eks en fest så hender det veldig ofte at jeg ikke orker å stå opp fra senga i tide for å dra på festen. Å stå opp, dusje og sminke meg for å deretter komme meg til festen virker for slitsomt og kjedelig.  Jeg gidder rett og slett ingenting, som regel ligger jeg i senga hele dagen, med mindre jeg på mirakuløst vis har kavet meg opp og dratt til skolen. Jeg legger meg også alt for sent fordi jeg ikke gidder å stå opp for å pusse tennene før rundt 01. Jeg dusjer sjeldent mer enn 2 ganger i uken fordi jeg ikke gidder å dusje. Spiser også alt for lite fordi jeg ikke gidder å lage mat. Så min tiltaksløshet skaper store problemer, jeg kommer aldri igang med arbeid ifbm studier, så karakterene mine synker. Jeg gidder ikke å være med vennene mine, så de begynner jo å bli litt irriterte og en haug av andre problemer på toppen av dette. Problemene vokser seg bare større og større men jeg klarer ikke å gjøre noe med det. Føler meg som en tafatt idiot som nesten bare observerer at livet mitt går til helvete. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/445519-tiltaksl%C3%B8shet/#findComment-3877694
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Joda, men det er så ille at jeg ødelegger livet mitt fordi jeg aldri klarer å ta tak i noe som helst. Jeg klarer ikke å komme igang med ting jeg liker heller, bortsett fra av og til. Skal jeg på f.eks en fest så hender det veldig ofte at jeg ikke orker å stå opp fra senga i tide for å dra på festen. Å stå opp, dusje og sminke meg for å deretter komme meg til festen virker for slitsomt og kjedelig.  Jeg gidder rett og slett ingenting, som regel ligger jeg i senga hele dagen, med mindre jeg på mirakuløst vis har kavet meg opp og dratt til skolen. Jeg legger meg også alt for sent fordi jeg ikke gidder å stå opp for å pusse tennene før rundt 01. Jeg dusjer sjeldent mer enn 2 ganger i uken fordi jeg ikke gidder å dusje. Spiser også alt for lite fordi jeg ikke gidder å lage mat. Så min tiltaksløshet skaper store problemer, jeg kommer aldri igang med arbeid ifbm studier, så karakterene mine synker. Jeg gidder ikke å være med vennene mine, så de begynner jo å bli litt irriterte og en haug av andre problemer på toppen av dette. Problemene vokser seg bare større og større men jeg klarer ikke å gjøre noe med det. Føler meg som en tafatt idiot som nesten bare observerer at livet mitt går til helvete. 

Jeg synes du skal ringe legen din i morgen og fortelle det du skriver her. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/445519-tiltaksl%C3%B8shet/#findComment-3877695
Del på andre sider

6 minutter siden, cilie skrev:

Jeg synes du skal ringe legen din i morgen og fortelle det du skriver her. 

Jeg har vært hos legen for å ta blodprøver. Så jeg har sjekket alt fra vitamin-/mineralmangler til stoffskifte, borreliose, mononukelose, blodprosent osv. Sjekket også blodtrykket, og legen lyttet på hjerte og lunger. Alt var helt normalt. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/445519-tiltaksl%C3%B8shet/#findComment-3877696
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært hos legen for å ta blodprøver. Så jeg har sjekket alt fra vitamin-/mineralmangler til stoffskifte, borreliose, mononukelose, blodprosent osv. Sjekket også blodtrykket, og legen lyttet på hjerte og lunger. Alt var helt normalt. 

Det er bra. - Men når tilstanden vedvarer, så er jo ikke det normalt - enten årsaken måtte være fysisk eller psykisk. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/445519-tiltaksl%C3%B8shet/#findComment-3877703
Del på andre sider

6 minutter siden, cilie skrev:

Det er bra. - Men når tilstanden vedvarer, så er jo ikke det normalt - enten årsaken måtte være fysisk eller psykisk. 

Jeg er generelt sett en tiltaksløs person, høyst sannsynlig pga ADHD. Jeg var i en moderat/mot alvorlig depresjon inntil nå nylig. Jeg mistenker at jeg ikke helt har kommet meg ut av depresjonen, da jeg fremdeles sliter med selvhat, tanker om at fremtiden er håpløs, sporadiske tanker om at folk misliker meg osv. Men humøret mitt er bedre, og jeg føler glede. Jeg er ikke lenger overbevist om at jeg ødelegger livene til alle rundt meg heller, selv om jeg tidvis sliter med at jeg føler at jeg er udugelig i mange situasjoner, og ødelegger for andre på den måten, f.eks at jeg er så dårlig på jobben min at jeg føler at noen andre burde fått den fordi jeg er en belastning for kollegaene mine. Jeg jobber bare 2 dager i måneden og har tvunget meg selv til det, jeg har tross alt skrevet under på en arbeidskontrakt. Jeg klarer også å bry meg om ting igjen, noe som faktisk gjør situasjonen litt verre, da jeg ikke brydde meg om noe inntil nå nylig, noe som selvsagt gjorde at en del ting ble forsømt. Nå som jeg bryr meg må jeg ta tak i problemene, men jeg kommer aldri igang, så jeg bare stresser meg ihjel fordi jeg bryr meg, men klarer likevel ikke å gjøre noe med det. Jeg føler meg egentlig ikke deprimert mtp stemningsleiet, jeg føler jo faktisk glede. Likevel så gidder jeg bare ingenting. Men kan dette være depresjons-symptomer som henger igjen? Jeg er ikke ukjent med depresjon, men vanligvis går depresjonen over uten at noen symptomer henger igjen. Har begynt på lamotrigin, så jeg har et lite håp om at det skal hjelpe.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/445519-tiltaksl%C3%B8shet/#findComment-3877704
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, motorPrøysen skrev:

Tiltaksløsheten du beskriver går utover vanlig prokrastinering. Jeg tror godt du kan ha rett i at dette henger sammen med depresjon. Ta det opp med lege/psykolog.

Jeg går ikke til psykolog, men jeg har prøvd å ta det opp med min fastlege. Fastlegen sa bare at han ikke visste, men at han tippet at det var psykisk, og at det i hvert fall ikke var noe alvorlig. Videre sa han at vi fikk satse på at det gikk over av seg selv. Jeg spurte deretter om jeg kunne begynne på lamictal igjen, fordi jeg tidligere har vært stabil takket være det medikamentet. Han syntes at det var en god idé, så han skrev ut lamictal til meg og sa at jeg skulle komme tilbake hvis det ikke fungerte, eller hvis jeg fikk alvorlige bivirkninger. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/445519-tiltaksl%C3%B8shet/#findComment-3877779
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Er fastlegen klar over at situasjonen er slik du har beskrevet her? Hvis ikke syns jeg du skal skrive ut innlegget og ta det med til ham. Mitt inntrykk ut fra det du har skrevet er at du nå har noe bedring fra en alvorlig depresjon, men at den fortsatt ikke er tilstrekkelig behandlet. Tilstanden du er i ødelegger for deg både sosialt og i forhold til studier — du bør få hjelp for det og burde antagelig vært henvist til spesialisthelsetjenesten. Hvis fastlegen ikke tar disse problemene på alvor har du rett til å bytte fastlege eller få fornyet vurdering ved et annet legekontor.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/445519-tiltaksl%C3%B8shet/#findComment-3877782
Del på andre sider

Blir du eller har du vært utsatt for mobbing eller trakaserri g som går på din verdi som menneske. Er der episoder eller ting det har kostet for mye å bare gå videre som ingenting. Alle er ikke like. Man må prøve å akseptere at man selv også tar plass. Lykke til.😊

Anonymkode: 6dc2c...d51

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/445519-tiltaksl%C3%B8shet/#findComment-3877784
Del på andre sider

12 timer siden, motorPrøysen skrev:

Er fastlegen klar over at situasjonen er slik du har beskrevet her? Hvis ikke syns jeg du skal skrive ut innlegget og ta det med til ham. Mitt inntrykk ut fra det du har skrevet er at du nå har noe bedring fra en alvorlig depresjon, men at den fortsatt ikke er tilstrekkelig behandlet. Tilstanden du er i ødelegger for deg både sosialt og i forhold til studier — du bør få hjelp for det og burde antagelig vært henvist til spesialisthelsetjenesten. Hvis fastlegen ikke tar disse problemene på alvor har du rett til å bytte fastlege eller få fornyet vurdering ved et annet legekontor.

Jeg sa til fastlegen at jeg orket lite, og at jeg slet veldig med å motivere meg selv til å gjøre noe. Jeg utdypet ikke noe særlig mer enn det fordi jeg tenkte at det var nok informasjon. Han sa deretter at dette var noe bare jeg kunne gjøre noe med. Jeg fikk likevel overtalt han til å ta blodprøver. 

Jeg føler meg veldig tom og jeg har egentlig ingenting å si. Jeg vet ikke helt hva jeg føler og jeg vet ikke om jeg har motivasjon til å begynne hos psykolog/psykiater igjen. Jeg skal likevel til fastlegen neste uke fordi denne tiltaksløsheten nå har ført til at jeg har blitt et par kilo undervektig, så jeg tenker å være ærlig da. Jeg tviler likevel sterkt på at han gidder å bry seg om det. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/445519-tiltaksl%C3%B8shet/#findComment-3877845
Del på andre sider

Du studerer? Jeg hadde det nesten nøyaktig som deg. Jeg sendte en e-post til studentpsykologen, og fikk til svar at jeg kunne komme til vurderingssamtale (eller noe sånt). Jeg turte ikke å følge opp, så jeg fikk aldri noen time, men det er lite tips altså. Vet ikke om innafor å gjøre det på den måten, men det virket ihvertfall ikke som det var noe problem da.  

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/445519-tiltaksl%C3%B8shet/#findComment-3877936
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...