Gå til innhold

Født i feil kropp.. haha


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis man tror at man er født i feil kropp, så fordrer det vel at de tror på pre-eksistens av sjelen? Og at sjelene har kjønn og flyr rundt og tilfeldig bosetter seg i fostre? Og at noen ganger så velger de feil fostre å bosette seg i?

"Oi, filler'n, jeg gikk visst inn i et guttefoster jeg, enda jeg er en kvinnelig sjel! Jaja, shit happens, det går jo an å rette på om barnet seinere begynner på hormoner og får tatt noen operasjoner!" 

Haha, tror jeg dævver...

Anonymkode: 4f9b9...6f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man tror at man er født i feil kropp, så fordrer det vel at de tror på pre-eksistens av sjelen? Og at sjelene har kjønn og flyr rundt og tilfeldig bosetter seg i fostre? Og at noen ganger så velger de feil fostre å bosette seg i?

"Oi, filler'n, jeg gikk visst inn i et guttefoster jeg, enda jeg er en kvinnelig sjel! Jaja, shit happens, det går jo an å rette på om barnet seinere begynner på hormoner og får tatt noen operasjoner!" 

Haha, tror jeg dævver...

Anonymkode: 4f9b9...6f5

Er det noe å le av?

Det er mange som er født i feil kropp og det har med personligheten å gjøre, sjelen har ikke kjønn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man tror at man er født i feil kropp, så fordrer det vel at de tror på pre-eksistens av sjelen? Og at sjelene har kjønn og flyr rundt og tilfeldig bosetter seg i fostre? Og at noen ganger så velger de feil fostre å bosette seg i?

"Oi, filler'n, jeg gikk visst inn i et guttefoster jeg, enda jeg er en kvinnelig sjel! Jaja, shit happens, det går jo an å rette på om barnet seinere begynner på hormoner og får tatt noen operasjoner!" 

Haha, tror jeg dævver...

Anonymkode: 4f9b9...6f5

Først må du lese deg opp på faglitteratur. Så kan du heller se om det fortsatt er noe å le av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, stjernestøv skrev:

Er det noe å le av?

Det er mange som er født i feil kropp og det har med personligheten å gjøre, sjelen har ikke kjønn. 

Er det ikke personligheten som er selve sjelen, da? Eller sjelen som er personligheten? 

Anonymkode: 4f9b9...6f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, XbellaX skrev:

Først må du lese deg opp på faglitteratur. Så kan du heller se om det fortsatt er noe å le av.

Sorry. Gidder ikke å lese meg opp på tull.

Anonymkode: 4f9b9...6f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke personligheten som er selve sjelen, da? Eller sjelen som er personligheten? 

Anonymkode: 4f9b9...6f5

Nei, personen og sjelen er to ulike ting. Og noen er født i feil kropp, det er ikke noe tull heller. Syns det burde være åpenhet om det og aksept,hvorfor skulle det plage andre liksom? Folk må få være som de er,gutt eller jente,eller transe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette handler om psykisk lidelse.

Anonymkode: 4f9b9...6f5

Nei det gjør nok ikke det. Det er ikke sykt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man tror at man er født i feil kropp, så fordrer det vel at de tror på pre-eksistens av sjelen? Og at sjelene har kjønn og flyr rundt og tilfeldig bosetter seg i fostre? Og at noen ganger så velger de feil fostre å bosette seg i?

"Oi, filler'n, jeg gikk visst inn i et guttefoster jeg, enda jeg er en kvinnelig sjel! Jaja, shit happens, det går jo an å rette på om barnet seinere begynner på hormoner og får tatt noen operasjoner!" 

Haha, tror jeg dævver...

Anonymkode: 4f9b9...6f5

Det er en psykdom. De trenger psykologsk beandling.

Anonymkode: 0d9bd...62c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Jeg tviler på vi har sjel. Hvorfor svinner den bort, hvis man får en hjerneskade som er alvorlig nok? Eller om man blir veldig dement. Hvor er sjelen da? Personlighetsforandringer av sykdom er også vanlig. Nei sjel det er bare vås.

 

Når det gjelder å være født i feil kropp, så er vel det noe som de som rammes av det føler på. Jeg skjønner det ikke, men det er sikkert mange som ikke skjønner meg heller, så who cares....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før trodde man vel at kjønnsidentiteten ble utviklet som barn og ungdom (aka "psykisk lidelse"). Men hadde du fulgt med på hva som har skjedd siste 20-30 år hadde du sett at det har vært mye forskning på hva som skjer i fosterutviklingen, det er en ganske komplisert affære med hormonell påvirkning av fosterets hjerne og utvikling av hjernestrukturer, i tillegg til den prenatale biologiske predisponeringen, med ulike genvarianter på kromosomene osv. Resultatet er at psykoseksuell utvikling som oftest, men ikke alltid, henger sammen med somatisk kjønn. Man forsker blant annet på dette for å kunne ta sikrere avgjørelser i forhold til hvilket kjønn man velger å korrigere til i de tilfellene barn blir født med uklart kjønn. Men ingen tvinger deg til å tro på forskningen, eller lese om det for den del, så for min del er det akkurat det samme hva du tror og mener. Finnes jo folk som fortsatt tror jorda er flat og, fordi den ser flat ut der man står. 

Anonymkode: 6b5c6...73f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter

Bare en tanke altså, men jeg tror at noe av grunnen til at mange opplever det sånn nå, er at utviklingen har gått feil vei med tanke på hva som er jenteting og gutteting. For noen år siden var det meste kjønnsnøytralt. Ungene mine som er født tidlig på nittitallet gikk stort sett likt kledd i barnehagealder, både gutter og jenter, bortsett fra til fest. Det var ikke egne avdelinger for gutte- og jenteklær i butikkene, en gang, bortsett fra en liten krok med pyntetøy. Mange unge foreldre kaller jentene sine konsekvent for "prinsesser" og drukner dem i rosa dilldall, og gutta skal være små menn. Det er rett tilbake til femtitallet liksom. Sønnen min som jobber i barneskolen sier at de kjemper en hard kamp hver eneste dag for å innprente ungene at det ikke er noe som heter jentefarger og guttefarger, eller jenteleker og gutteleker. Da han var liten opplevde han det aldri sånn, og ble veldig overrasket da han oppdaget hvordan utviklingen har vært da han begynte å jobbe med småbarn. Og når foreldre i tillegg tar alt ungene sier på blodig alvor, og mener at Per på tre år egentlig er jente når han liker å pynte seg med smykker og neglelakk, i stedet for å si at det er greit at gutter bruker sminke og smykker, så blir det bare sånn. 

At det er mange som faktisk har det sånn på riktig, tror jeg også på, og at det ikke er så tabu lenger gjør at vi får vite om det. Og det er helt fint. Men jeg tror også at mange er kjønnsforvirra uten noen egentlig grunn, bortsett fra det jeg skrev over. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er en psykdom. De trenger psykologsk beandling.

Anonymkode: 0d9bd...62c

Ja, minst! For ikke å snakke om psykiatrisk (medisiner) behandling! 

Anonymkode: 4f9b9...6f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, yellow ledbetter skrev:

Bare en tanke altså, men jeg tror at noe av grunnen til at mange opplever det sånn nå, er at utviklingen har gått feil vei med tanke på hva som er jenteting og gutteting. For noen år siden var det meste kjønnsnøytralt. Ungene mine som er født tidlig på nittitallet gikk stort sett likt kledd i barnehagealder, både gutter og jenter, bortsett fra til fest. Det var ikke egne avdelinger for gutte- og jenteklær i butikkene, en gang, bortsett fra en liten krok med pyntetøy. Mange unge foreldre kaller jentene sine konsekvent for "prinsesser" og drukner dem i rosa dilldall, og gutta skal være små menn. Det er rett tilbake til femtitallet liksom. Sønnen min som jobber i barneskolen sier at de kjemper en hard kamp hver eneste dag for å innprente ungene at det ikke er noe som heter jentefarger og guttefarger, eller jenteleker og gutteleker. Da han var liten opplevde han det aldri sånn, og ble veldig overrasket da han oppdaget hvordan utviklingen har vært da han begynte å jobbe med småbarn. Og når foreldre i tillegg tar alt ungene sier på blodig alvor, og mener at Per på tre år egentlig er jente når han liker å pynte seg med smykker og neglelakk, i stedet for å si at det er greit at gutter bruker sminke og smykker, så blir det bare sånn. 

At det er mange som faktisk har det sånn på riktig, tror jeg også på, og at det ikke er så tabu lenger gjør at vi får vite om det. Og det er helt fint. Men jeg tror også at mange er kjønnsforvirra uten noen egentlig grunn, bortsett fra det jeg skrev over. 

Det der med jenteleker og gutteleker, så er det forsket på hva de to kjønnene, uavhengig av ytre påvirkning, tiltrekkes av. Man fant at jenter har en iboende glede av, og interesse for, nettopp "jenteting" slik som f.eks. dukker. Mens gutter ble dratt mot typiske "gutteting" som f.eks. biler, tekniske dupeditter, og byggesett.

Om et barn blir "kjønnsforvirra", eller ikke, beror nok på det at de ikke får lov til å være seg selv, eller ikke. Istedet blir de påtvunget og indoktrinert med at kjønn ikke spiller noen rolle. Jenter trenger bekreftelse på, og aksept for, at de er jenter. Gutter likeså. 

Om lille Ole har lyst til å gå med rosa prinsessekjole, må foreldrene og barnehageansatte vennlig korrigere, og fortelle/forklare at slikt er det bare jenter som gjør. 

Anonymkode: 4f9b9...6f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Jeg mener at man ikke kan forske seg frem til et svar, fordi "mann" og "kvinne" er til syvende og ord i språket. Man må bli enig om hva de to ordene skal bety. Er det ord som beskriver følelser man har inni seg eller er beskriver de kroppen? Hvis ordene beskriver kroppen kan man ikke være født i feil kropp. Da kan man bare være en mann som mener han tenker og føler som en kvinne, (hva nå det innebærer).

De som vil at ordet "mann" skal beskrive en måte å føle på har vunnet kampen. Kjønnet i passet og folkeregisteret sier presumptivt noe om hvordan personen føler og tenker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om lille Ole har lyst til å gå med rosa prinsessekjole, må foreldrene og barnehageansatte vennlig korrigere, og fortelle/forklare at slikt er det bare jenter som gjør. 

Anonymkode: 4f9b9...6f5

Hvorfor kan ikke Ole gå i rosa kjole?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lillemus skrev:

Hvorfor kan ikke Ole gå i rosa kjole?

Fordi det ikke er naturlig at en gutt ønsker å gå i rosa kjole. Eller kjole i det hele tatt.

Anonymkode: 4f9b9...6f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det ikke er naturlig at en gutt ønsker å gå i rosa kjole. Eller kjole i det hele tatt.

Anonymkode: 4f9b9...6f5

*rister på hodet* Det er da vel like naturlig som at en jente vil gå i snekkerbukser. Eller skal alle jenter tvinges til å gå i kjole?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Lillemus skrev:

*rister på hodet* Det er da vel like naturlig som at en jente vil gå i snekkerbukser. Eller skal alle jenter tvinges til å gå i kjole?

Den gutten vil bli mobbet. Iallfall da jeg var ung.

Anonymkode: cbdd4...915

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det der med jenteleker og gutteleker, så er det forsket på hva de to kjønnene, uavhengig av ytre påvirkning, tiltrekkes av. Man fant at jenter har en iboende glede av, og interesse for, nettopp "jenteting" slik som f.eks. dukker. Mens gutter ble dratt mot typiske "gutteting" som f.eks. biler, tekniske dupeditter, og byggesett.

Om et barn blir "kjønnsforvirra", eller ikke, beror nok på det at de ikke får lov til å være seg selv, eller ikke. Istedet blir de påtvunget og indoktrinert med at kjønn ikke spiller noen rolle. Jenter trenger bekreftelse på, og aksept for, at de er jenter. Gutter likeså. 

Om lille Ole har lyst til å gå med rosa prinsessekjole, må foreldrene og barnehageansatte vennlig korrigere, og fortelle/forklare at slikt er det bare jenter som gjør. 

Anonymkode: 4f9b9...6f5

Men ingenting er absolutt, og det er individuelle forskjeller når det gjelder det meste. Jeg har aldri vært en prinsessejente. Hater pynt og dilldall og jålegreier, og lekte aldri med dokker (med mindre de var modeller for klærne jeg likte å lage). Men jeg har aldri vært i tvil om at jeg er jente, selv om jeg liker mange "gutteting", både som barn og voksen. 

La Ole få kle seg som han vil, uten å verken korrigere eller konkludere for tidlig. De fleste finner ut av sånt sjøl når de er eldre. Men å si at "bare jenter" skal gå med prinsessekjole, er jo akkurat det som overbeviser Ole om at han egentlig er jente. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...