Gå til innhold

Advarsel mot Xanor og for all del ikke slutt cold turkey


YoplaitDouble

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle komme med kortversjonen min her, etter hva jeg har opplevd i år:

Jeg gikk gjennom en vanskelig periode i livet etter å ha vært fri for benzo i rundt et halvt år. Påkjenningene fra perioden ble rett og slett for mye å takle, uten at jeg vil gi detaljer rundt det som kan skape gjenkjennelse.

Jeg har en rekke hull i hukommelsen og husker ganske lite fra perioden med Xanor. Jeg utviklet som alltid rask toleranse, som jeg fort gjør for benzodiazepiner, og på en av de verre dagene kunne jeg være oppe i 45mg. Jeg bestemmer meg så for å slutte helt cold turkey etter å ha trappet kjapt ned til 15mg per dag - Som jeg i etterkant reflekterer rundt og ser nå er en svært stor dose.

Det går fire dager ut i cold turkey-perioden til de første psykosesymptomene oppstår. Etter en ukes tid er psykosen et faktum og jeg blir hentet av ambulanse etter å ha blitt observert utendørs, uten at jeg vil gå nærmere inn på hvordan. Det ble til et sykehusopphold hvor jeg frivillig ble værende hele perioden på tre uker.

I dag føler jeg meg bra igjen og kan gå på jobb. Jeg ble satt på Sobril og Apodorm da jeg ankom sykehuset, og psykosen forsvant til slutt etter et par døgn med søvn og mat.

I dag står jeg på følgende medisiner:

- Sobril 45mg
- Apodorm 5mg
- Orfiril long 600mg x 2
- Seroquel 200mg
- Tolvon 30mg

Vi jobber med å trappe ned Sobril sakte men sikkert, så det ikke skal skape mer trøbbel enn nødvendig.

Hensikten med innlegget er egentlig bare å dele min erfaring med hvor farlig det er å bråseponere noe på egenhånd. Det verste med dette er den tilbakevennende tanken rundt psykosen, som det tar tid å bearbeide. Jeg husker alt som foregikk i nærmeste detalj fortsatt og kunne ha skrevet en hel bok med alle detaljene rundt hva som foregikk i hodet mitt. I etterkant vet jeg ikke hva som er reelt og hva som bare foregikk i hodet mitt. Det er ganske guffent.

Søk alltid hjelp fra helsevesenet :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

45mg Xanor? Det er mye. Jeg har brukt det hos tannlegen, og da har det holdt med 2mg selv om jeg er vant med benzobruk, da. i hovedsak Rivotril.

Anonymkode: 6ed8f...cb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, YoplaitDouble skrev:

Tenkte jeg skulle komme med kortversjonen min her, etter hva jeg har opplevd i år:

Jeg gikk gjennom en vanskelig periode i livet etter å ha vært fri for benzo i rundt et halvt år. Påkjenningene fra perioden ble rett og slett for mye å takle, uten at jeg vil gi detaljer rundt det som kan skape gjenkjennelse.

Jeg har en rekke hull i hukommelsen og husker ganske lite fra perioden med Xanor. Jeg utviklet som alltid rask toleranse, som jeg fort gjør for benzodiazepiner, og på en av de verre dagene kunne jeg være oppe i 45mg. Jeg bestemmer meg så for å slutte helt cold turkey etter å ha trappet kjapt ned til 15mg per dag - Som jeg i etterkant reflekterer rundt og ser nå er en svært stor dose.

Det går fire dager ut i cold turkey-perioden til de første psykosesymptomene oppstår. Etter en ukes tid er psykosen et faktum og jeg blir hentet av ambulanse etter å ha blitt observert utendørs, uten at jeg vil gå nærmere inn på hvordan. Det ble til et sykehusopphold hvor jeg frivillig ble værende hele perioden på tre uker.

I dag føler jeg meg bra igjen og kan gå på jobb. Jeg ble satt på Sobril og Apodorm da jeg ankom sykehuset, og psykosen forsvant til slutt etter et par døgn med søvn og mat.

I dag står jeg på følgende medisiner:

- Sobril 45mg
- Apodorm 5mg
- Orfiril long 600mg x 2
- Seroquel 200mg
- Tolvon 30mg

Vi jobber med å trappe ned Sobril sakte men sikkert, så det ikke skal skape mer trøbbel enn nødvendig.

Hensikten med innlegget er egentlig bare å dele min erfaring med hvor farlig det er å bråseponere noe på egenhånd. Det verste med dette er den tilbakevennende tanken rundt psykosen, som det tar tid å bearbeide. Jeg husker alt som foregikk i nærmeste detalj fortsatt og kunne ha skrevet en hel bok med alle detaljene rundt hva som foregikk i hodet mitt. I etterkant vet jeg ikke hva som er reelt og hva som bare foregikk i hodet mitt. Det er ganske guffent.

Søk alltid hjelp fra helsevesenet :) 

Jeg synes det er fint at du deler dette. I tillegg til bruk av Xanor utskrevet av helsepersonell, så er dette også et medikament som en del unge kjøper på gata og tror de kan bruke for å komme seg gjennom perioder med for lite søvn og for høyt tempo. For noe tid tilbake så var jeg vitne til at en ung kvinne ble psykotisk etter sporadisk bruk av Xanor illegalt. 

Håper du får god oppfølgning nå, og at du gradvis blir mindre plaget med minnene fra psykosen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

45mg Xanor? Det er mye. Jeg har brukt det hos tannlegen, og da har det holdt med 2mg selv om jeg er vant med benzobruk, da. i hovedsak Rivotril.

Anonymkode: 6ed8f...cb2

Ser mange (mis)bruker Rivotril, men har aldri skjønt greia med det. Det gir jo ingenting, uansett mengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er tøft av deg å stå fram med denne historien. 45 mg Xanor er mye. Det er bra du nå har kontroll over medisineringen. 

Jeg vet at denne erfaringen har vært svært kostbar for deg. Skjønner at du i letingen etter en medisin som kunne fjerne angsten har gått svært langt og tatt nærmest ubegrensede doser av både vanedannende og ikke vanedannende medisin. 

Dette er nok et eksempel på at selv svært ressurssterke og oppegående mennesker kan miste kontroll. Jeg tror du nå må gå løs på et nytt kapittel i livet ditt; å leve med angsten og akseptere den. Først når du ikke gjør vannvittige tiltak for å ikke ha angst vil angsten slippe taket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, YoplaitDouble skrev:

Ser mange (mis)bruker Rivotril, men har aldri skjønt greia med det. Det gir jo ingenting, uansett mengde.

Hm, jeg foretrekker faktisk Rivotril over Xanor. Blir mer avslappet av den. Nå tar jeg aldri mer enn 3 mg og det virker fortsatt selv etter mange år. Men jeg tar selvfølgelig ikke hver dag. Det er å "be om trøbbel". Jeg tar det maks 2-3 ganger i uken. Og har vært uten opptil ett år (da jeg fortsatt kjørte bil).

Anonymkode: 6ed8f...cb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Alkoholikere finner man både blant gatefeiere og toppsjefer," sa en tørrlagt alkoholiker jeg var på et foredrag med. Jeg er ganske overbevist om at også annen rusavhengighet kan komme under et slikt utsagn. 

Takk for at du deler erfaringene dine; de kan være svært verdifulle for mange som kanskje sitter i samme klisteret eller passe seg for å havne der. 45mg/dag er jo ekstremt mye. Jeg tar selv 1mg en veldig sjelden gang, og jeg fikk ikke Xanor før jeg hadde vært igjennom andre alternativer først. Ikke får jeg ha store mengder i slengen heller. DPS oppbevarer forpakningen, jeg får 4-5 stykker i slengen. Mange leger skriver ikke ut dette medikamentet pga. den store avhengighetsfaren. De som bruker det illegalt, blander ofte ulike medikamenter fordi det fremmer en bedre rusopplevelsee (etter hvordan jeg har forstått info på nett). 

Jeg tenker selv om benzo at om det f.eks. skulle slutte å funke på en akseptabel dose, ville jeg forsøkt å ta en pause framfor å stadig øke på dosen. Legene har og helt klart et viktig ansvar her. De bør ikke overforeskrive vanedannende medikamenter. 

Slutte uten å trappe ned er som regel en dårlig ide. Det var bra du fikk hjelp, og jeg håper det beste for deg i framtida! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...