Gå til innhold

Passiv røyk tidlig i svangerskap


AbbA37

Anbefalte innlegg

Hei, jente/dame 37 år. Har hatt flere IVF behandlinger uten suksess. Nå eggdonasjon. I går ble jeg sittende i dampende røyk innendørs i et familieselskap. En liten glipe stod åpen i et vindu, ellers ganske tett med både sigarettrøyk og rulletobakk. (Flere røykere). Hadde jeg visst det ble så gale hadde jeg aldri gått, men nå er nå det gjort.

Jeg lurer på i hvilken grad dette kan gjøre skade, F eks at embryo ikke fester seg/løsner igjen om det har festet seg? Eller er jeg bare paranoid?

Selskapet varte i 3 timer. Jeg fikk satt inn en 5 dagers blastocyst 4 dager før dette selskapet. Dvs embryo er 9 dager gammelt. 

 

Hilsen søvnløs og hysterisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Du kan ta det helt med ro. Inntil vi fikk røykeloven så var det ganske vanlig at fostre ble utsatt for 'passiv røyking' som du beskriver. Det som kan påvirke fosteret er om mor røyker gjennom hele graviditeten, da kan barnet ha lavere fødselsvekt.

En helt annen ting er at det burde være forbudt å avholde selskaper med 'dampende røyk'. Jeg trodde at det hørte fortiden til.

Lykke til med graviditeten og med forsøk på å endre røykekulturen i din familie. Det vil bli vanskelig å ha et barn med i slike selskaper.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Da kan jeg roe meg ned 😰

Dette er heldigvis ikke min familie, men svigerfamilie (som jeg ser to ganger i året). De er vel av de få igjen som fortsatt synes det er greit å røyke innendørs. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AbbA37 skrev:

Tusen takk for svar! Da kan jeg roe meg ned 😰

Dette er heldigvis ikke min familie, men svigerfamilie (som jeg ser to ganger i året). De er vel av de få igjen som fortsatt synes det er greit å røyke innendørs. 

Jeg hadde rett og slett ikke gått i et selskap som det du beskriver. Svigerfamilie eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lillemus skrev:

Jeg hadde rett og slett ikke gått i et selskap som det du beskriver. Svigerfamilie eller ikke.

Ja, angret i det jeg gikk inn dørene, og røykskyen stod mot meg. Merkelig hvordan enkelte i dag ikke er mer opplyst og tar hensyn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AbbA37 skrev:

Ja, angret i det jeg gikk inn dørene, og røykskyen stod mot meg. Merkelig hvordan enkelte i dag ikke er mer opplyst og tar hensyn. 

Jeg får ikke puste i røykluft og det lukter så grusomt at jeg hadde ikke hadde klart å være i rommet. Om jeg ikke hadde visst dette på forhånd hadde jeg snudd i døra og dratt hjem. Om jeg hadde vært klar over at det kom til å være sånn hadde min partner vært nødt til å gå alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...