Gå til innhold

Graviditetssymptomer og uteblitt mens


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fikk mitt første barn for snart 11 måneder siden.

Fikk tilbake menstruasjon bare noen uker etter fødsel, men rundt 4 mnd etter fødsel fikk jeg noen forstyrrelser. Blødde kraftig over lange perioder og når det var opphold i blødningene så var det snakk om bare noen få dager, før jeg startet å blø på nytt igjen. Var hos gynekolog som fant ut at jeg ikke hadde eggløsningen (?) pga lave progesteronnivå. Fikk dermed gå på provera 1tbl x 10 dager i gjennom 4 sykluser. Etter siste syklus fikk jeg mensen som vanlig, syklus etter der igjen var den også normal. Så, siste menstruasjon som jeg skulle ha rundt de 1. november, der fikk jeg bare litt spotting/1 dag med yyyyyderst lite brunt utflod. Så langt unna å kunne kalle det menstruasjon i forhold til hvordan min menstruasjon er. Har i tillegg vært noe opplåst, litt hardere i magen, ømme bryst, ekstremt trøtt, ekstremt mye utflod (helt hvit/blank, ingen spesiell lukt), generelt mange av symptomene jeg hadde fra sist jeg var gravid. 

Er nå rundt 19 dager over tiden, har testet negativt for kort tid tilbake. Hva skjer? Andre som har hatt det sånn om vet hva som "er galt"? :P

Anonymkode: 87a57...1cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er 27 år. Brukte p-piller for kanskje 5 år siden, men gikk av dem for å prøve å bli gravid ( tok bortimot 3,5 år fra jeg gikk av dem til jeg ble gravid), ellers går jeg ikke på prevansjon nå. Ligger i kategorien fedme iforhold til BMI. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det tyder på at du har uregelmessig eggløsning og derfor også uregelmessig eller ingen menstruasjon. Tilstanden PCOS er den vanligste årsaken til denne uregelmessigheten, som ofte ses sammen med overvekt. Det er mulig at du skal fortsette med provera i 12 dager, f.eks. annenhver måned. Se det litt an, oppblåsthet og ømme bryster kan muligens være tegn på at menstruasjon er på vei. Har du ikke fått menstruasjon innen to uker og ikke er gravid, så snakk med din lege om ny runde med Provera.

Vennlig hilsen Mette

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 19.11.2018 den 22.43, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Det tyder på at du har uregelmessig eggløsning og derfor også uregelmessig eller ingen menstruasjon. Tilstanden PCOS er den vanligste årsaken til denne uregelmessigheten, som ofte ses sammen med overvekt. Det er mulig at du skal fortsette med provera i 12 dager, f.eks. annenhver måned. Se det litt an, oppblåsthet og ømme bryster kan muligens være tegn på at menstruasjon er på vei. Har du ikke fått menstruasjon innen to uker og ikke er gravid, så snakk med din lege om ny runde med Provera.

Vennlig hilsen Mette

 

Fremdeles ingen tegn til menstruasjon. Er ekstremt trøtt og sliten, har tidvis litt mensmurring og noe som føles som ligamentsmerter. 

Får ikke time hos min fastlege før godt utpå nyåret, men har en avtale med gynekolog i slutten av januar. Skal jeg bare holde den avtalen, eller må jeg prøve å få endret timen? Evt. Prøve å få komme inn til en annen lege? Rett og slett; er det noe hastverk..? 

Anonymkode: 87a57...1cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det er absolutt ikke noe som har hastverk. Jeg vil foreslå at du tar timen hos fastlegen og får tatt følgende blodprøver:

FSH, LH, østradiol, prolaktin, TSH, testosteron og SHBG. Da kan du ta prøvesvarene med til gynekologen.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...