Gå til innhold

Depresjon og endret personlighet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det kan forekomme, men det er nok ikke "vanlig". Det spørs likevel hva du mener med "endrer seg i personligheten", hvis du f.eks mener svært irritabel og sur så er ikke det en endring i vedkommendes personlighet. Mennesker med alvorlig depresjon kan oppleves som selvsentrerte osv. Kjenner en med tilbakevendende alvorlige depresjoner, og han fremstår som om personligheten er endret, men den er jo ikke det. Han er vanligvis hyggelig, men under depresjoner går han til angrep på andre, kritiserer andre, kjefter mye på folk uten grunn og han blir rett og slett uhyggelig å være rundt. Han blir også veldig fokusert på egen lidelse, og blir litt sånn "stakkars meg", noe som gjør at han kan virke selvsentrert. Det er jo i grunn ingen personlighetsforandring, men depresjonen som arter seg slik. Jeg vil legge til at depresjon likevel aldri er en god unnskyldning til å oppføre seg som en drittsekk. 

Anonymkode: 9656c...53e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man vil jo lide under vrangforestillinger rundt seg selv og livet. Man kan endre atferd på ulike måter, men dette vil snu når depresjonen er over. Med mindre noen har endret "diagnosereglementet", skal helst ikke personlighetsforstyrrelser diagnostiseres hos en deprimert pasient. Dette pga. av de midlertidige endringene man kan oppleve. Er man i vater stemningsmessig, vil de vurdere annerledes fordi man ikke har en midlertidig faktor som ville påvirket diagnosen. 

Så basicly er svaret ja,  men det er midlertidig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt deprimert om dagen. Minus 10 på terningen om jeg skal sette et mål. Men jeg føler både luft og vind og vær. Har tenkt en del på hva jeg ville beskrevet det som om jeg hadde en kjent alvorlig diagnose som jeg selv visste om og kanskje bare hadde kanskje kort tid igjen ved noenlunde bevissthet. Selvsagt kan jo alt skje hele tiden men det må være noe helt annet om noen har fortalt en noe så grusomt som en alvorlig diagnose bare må  være. Vanskelig for noen som ikke kjenner en personlig å forstå tror jeg.  Jeg vet ikke. Det er vel bare det. Alt kan skje hele tiden.

Anonymkode: 665e1...a1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...